Na novú naftu R33 by mala prejsť celá Európa: ako to zasiahne motoristov?
Čo by prechod na novú bionaftu vyrobenú z recyklovaných materiálov znamenal pre bežných motoristov?
Vydané Text: Redakcia
Nafta je dnes veľkým terčom pre všetkých populistov a politikov, ktorí si takto do svojho portfólia pridávajú veľkolepo znejúcu snahu o udržateľnosť dopravy, znižovanie jej dopadu na globálnu klímu a celkovo zachovanie planéty pre nasledovné generácie. Ťažko posúdiť, či sa toto všetko vyrieši drastickým obmedzovaním nafty v osobnej automobilovej doprave, tieto aktivity Európskej únie sú však podnetom pre vývoj nových, ekologicky bezpečnejších alternatív k nafte.
Nafta má pritom svoje špecifiká, pre ktoré ju nemožno nahradiť benzínom. Očakávame, že aj v prípade zásadného nie pre naftu v osobnej doprave sa jej využívanie nezastaví v medzinárodnej preprave a v pracovných automobiloch a strojoch, kde by bol prechod na benzín či elektrinu absolútny nonsens.
Vedecké bádanie a technologický vývoj dospeli k tomu, že odpoveďou na „problém nafty“ môžu byť syntetické a recyklované palivá. Písali sme o nich v našich článkoch Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom a Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko.
Jeden z najpôsobivejších vynálezov je v tomto kontexte ten od Volkswagenu, ktorý dostal názov R33 BlueDiesel. R33 znamená, že až 33 percent objemu tejto nafty je vytvoreného z obnoviteľných zdrojov a biokomponentov, napríklad z jedlého oleja použitého pri vyprážaní čipsov.
Nemecký automobilový koncern dokázal, že tento biodiesel umožňuje štandardným naftovým motorom dosahovať emisie oxidu uhličitého nižšie až o 20 percent, čo je významný **pokrok smerujúci k obnoveniu dôvery v naftu**. Z hľadiska použiteľnosti sa výrobcovi podarilo dosiahnuť absolútnu kompatibilitu so súčasnými naftovými motormi, využívanie R33 BlueDiesel preto nie je podmienené žiadnym doplnkovým technickým vybavením. Tankuje sa ako úplne obyčajná nafta a počas jazdy sa prejavuje rovnako. R33 BlueDiesel spĺňa štandard DIN EN 590 a Volkswagen už v nemeckom meste Wolfsburg otvoril čerpaciu stanicu s týmto novým palivom.
Nielen R33 od Volkswagenu, ale eventuálne aj jeho ďalšie alternatívy sa teraz stretávajú s dilemami, či toto palivo v Európe neštandardizovať. **Prakticky okamžitým znížením emisií o dvadsať percent** by nafta bezpečne vypálila rybník aj benzínu a snáď práve ten by sa musel stať **novým terčom pre ekologických populistov**. Či sa z novej bionafty stane európsky štandard, dnes nevedno, vývoj sa však jednoznačne uberá týmto smerom.
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)
Inzercia