Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom

Špecialisti Audi spoločne s bioinžiniermi vyrobili prvú verziu benzínu vyrobeného z biomasy. Toto by mohla byť revolúcia celého autopriemyslu, syntentickú naftu pritom už testuje dlhšie.
Vydané  Text: 
Automobilka z Ingolstadtu spolu so svojimi technologickými partnermi prvýkrát vyrobila dostatočné množstvo regeneračného paliva pre prvé skúšobné motory. Spolu s firmou Global Bioenergies SA spoločnosť doteraz vyrobila najobjemnejšiu šaržu e-benzínu. Dokopy však ide stále iba o 60 litrov. „Rovnako ako ostatné e-palivá od Audi, nový e-benzín má mnoho výhod. Jeho výroba nie je závislá od dodávok ropy, je kompatibilná s existujúcou infraštruktúrou a otvára možnosť uzavrieť uzavretý uhlíkový cyklus,“ hovorí Reiner Mangold, vedúci oddelenia udržateľného rozvoja v spoločnosti AUDI AG. „E-benzín“ Audi je v podstate kvapalný izooktán. V súčasnosti sa vyrába z biomasy v dvojstupňovom procese. Inžinieri Audi už začali testovať spaľovanie a emisie nového paliva v skúšobnom motore. Ako syntetické palivo s vysokou čistotou a dobrými vlastnosťami ponúka riešenie od AUdi možnosť ďalej zvyšovať kompresiu motora a tým zvyšovať jeho účinnosť. Z dlhodobého hľadiska sa budú inžinieri usilovať o zmenu výrobného procesu takým spôsobom, aby sa vôbec nevyžadovalo použitie biomasy. Podľa týchto predpokladov by mali byť dostatočnými východiskovými materiálmi v tomto procese oxid uhličitý a vodík získaný z obnoviteľných zdrojov. Znie to neskutočne a možno priam naivne, ale veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej princípom niekto verí alebo nie.
E-benzín a e-nafta by sa mohli do áut tankovať rovnako ako súčasné kvapalné palivá. Vlády i firmy by sa tak vyhli astronomickým nákladom na rozvíjanie infraštruktúry, ako je tomu dnes v prípade elektromobility.
Jedným z najdôležitejších produktov v rade e-palív Audi je tiež e-diesel. Audi v spolupráci s partnerom Sunfire od roku 2014 do októbra 2016 zriadilo pilotné zariadenie v Drážďanoch, ktoré bolo postavené práve na výrobu e-dieselu/e-nafty. Základnými surovinami boli oxid uhličitý a voda, elektrická energia potrebná k výrobe bola zabezpečená z obnoviteľných zdrojov. Konečným výsledkom bol Blue Crude (modrý olej), ktorý bol vylepšený do podoby Audi e-diesel. Audi v súčasnosti plánuje spustiť výrobu v Laufenburgu v švajčiarskom kantóne Aargau. Štyri kruhy spolu so svojimi partnermi Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG predpokladájú, že nový závod bude vyrábať asi 400-tisíc litrov Audi e-nafty ročne. Prvýkrát bude jediným zdrojom elektrickej energie v tomto procese vodná energia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.