Benzín a nafta to ešte nemajú zrátané, nahradiť by ich mohli umelé palivá a palivá získané z obnoviteľných zdrojov. Napríklad tento R33 BlueDiesel z Nemecka.
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)
Neustále rastúce nároky na znižovanie ekologickej závadnosti osobnej prepravy dospeli k tomu, že automobilové spoločnosti sú nútené prechádzať od konvenčných spaľovacích motorov k elektrickým pohonom. Lenže elektrické pohony sú do dnešného dňa veľkou neznámou, ak príde reč o ich udržateľnosti.
Napriek tomu, že prevádzka vozidiel na elektrinu je dokázateľne neutrálna, pokiaľ ide o ich vplyv na životné prostredie, samotná elektromobilita čelí vážnym problémom spojeným s nemožnosťou budovania primeranej infraštruktúry, neschopnosťou krajín vyrábať dostatok elektrickej energie „čistým“ spôsobom a v neposlednom rade vysokej cene, ktorá je dobrá akurát tak pre bonitnú klientelu, ale v žiadnom prípade nie pre obyčajného človeka.
Nech sa tomu fanúšikovia ekodopravy bránia akokoľvek, konvenčný spaľovací pohon bude aj naďalej prechádzať vývojom, pretože vďaka sto rokom aktívneho vylepšovania ponúka lepšie odpovede na vážne otázky než elektromobilita.
Do vývoja bezpečných a efektívnych benzínových a naftových motorov boli investované desiatky či možno stovky miliárd eur, preto nie je rozumné už existujúce produkty len tak zanechať minulosti a preorientovať sa na niečo úplne nové. Navyše na niečo, o čom ani nemáme dostatok vedomostí a znalostí. Stále nevieme, čo bude s tými batériami potrebnými k pohonu elektromobilov a najmä kde vezmeme vzácne materiály nevyhnutné k ich výrobe.
Nafte a benzínu preto v dohľadnej dobe ešte neodzvoní, nebráni to však veľkým spoločnostiam, aby sa snažili efektivitu spaľovacích motorov zvyšovať a zároveň znižovať ich dopad na životné prostredie.
Tankovanie R33 BlueDiesel prebieha úplne normálnym spôsobom (foto: VW)
Pozitívne správy prichádzajú z Nemecka, kde sídli a nové riešenia vyvíja automobilka Volkswagen.
Tá oznámila, že sa jej podarilo úspešne dokončiť vývoj a testovaciu fázu ekologicky šetrnej nafty. Volkswagen ju dnes ju prezentuje ako **R33 BlueDiesel**, pretože až **33 percent jej objemu je vytvoreného z obnoviteľných zdrojov a biokomponentov**. Na výrobu paliva sa používa napríklad aj jedlý olej, ktorý predtým slúžil k vyprážaniu čipsov.
V praxi sa dokázalo, že tento biodiesel umožňuje štandardným naftovým motorom dosahovať emisie oxidu uhličitého nižšie až o 20 percent, čo je významný pokrok smerujúci k obnoveniu dôvery v naftu. Z hľadiska použiteľnosti sa výrobcovi podarilo dosiahnuť **absolútnu kompatibilitu so súčasnými naftovými motormi**, využívanie R33 BlueDiesel preto nie je podmienené žiadnym doplnkovým technickým vybavením. Tankuje sa ako úplne obyčajná nafta a počas jazdy sa prejavuje rovnako. R33 BlueDiesel spĺňa štandard DIN EN 590 a Volkswagen už v nemeckom meste Wolfsburg otvoril čerpaciu stanicu s týmto novým palivom.
### Volkswagen nie je prvý a ani jediný
Výroba benzínu a nafty z obnoviteľných zdrojov nie je svetovou novinkou, v minulosti sme sa už stretli aj so syntentickými palivami, ktoré sa ukázali ako schopné konkurovať konvenčne vyrobeným produktom.
Ešte v roku 2015 Audi informovalo o spustení výroby syntetickej nafty s názvom **e-diesel**, ktorá sa vyrábala **výhradne z vody, oxidu uhličitého a ekologicky získanej elektrickej energie**. Vtedy sa CO2 získaval z bioplynovej stanice, avizované ciele však boli veľmi smelé: využívať oxid uhličitý, ktorý je priamo v atmosfére.
Okrem umelej nafty sa Audi aktívne číní aj v súvislosti s benzínom. Začiatkom roka ste si na Autovinách mohli prečítať článok o tom, že Audi **testuje syntentický e-benzín a e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom**.
Audi pracuje na syntetickom benzíne a umelej nafte už roky a s veľkými úspechmi
**“E-benzín“ Audi je v podstate kvapalný izooktán**. V súčasnosti sa vyrába z biomasy v dvojstupňovom procese. Ako syntetické palivo s vysokou čistotou a dobrými vlastnosťami ponúka riešenie od Audi možnosť ďalej zvyšovať účinnosť motora. Z dlhodobého hľadiska sa inžinieri usilujú o zmenu výrobného procesu, aby sa vôbec nevyžadovalo použitie biomasy. Podľa týchto predpokladov by mali byť dostatočnými východiskovými materiálmi vo výrobnom procese oxid uhličitý a vodík získaný z obnoviteľných zdrojov. S vlastným príspevkom do sveta nafty z obnoviteľných zdrojov pred rokmi prišla aj **fínska spoločnosť Neste**. Ich produkt s názvom **MY Renewable Diesel** bol v priebehu posledných desiatich rokoch úspešne otestovaný v lietadlách, turbínach, generátoroch, lodiach a jachtách a na rôznych pracovných strojoch.
Benzín a nafta to ešte nemajú zrátané, nahradiť by ich mohli umelé palivá a palivá získané z obnoviteľných zdrojov.
Chvíľami to znie ako hudba vzdialenej budúcnosti, inokedy neskutočne a možno naivne. Avšak veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej princípom niekto verí alebo nie. Je veľmi pravdepodobné, že tento vývoj dospeje k zisteniu, že syntetické a obnoviteľné palivá sú lepšou alternatívou k elektromobilite, čo by znamenalo zásadný obrat v celom automobilovom priemysle.
Zdroje: Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom
R33 BlueDiesel Zahajena vyroba synteticke nafty
AUTOVINY.SK » Aktuality » Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk