Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom

Špecialisti Audi spoločne s bioinžiniermi vyrobili prvú verziu benzínu vyrobeného z biomasy. Toto by mohla byť revolúcia celého autopriemyslu, syntentickú naftu pritom už testuje dlhšie.
Vydané  Text: 

Automobilka z Ingolstadtu spolu so svojimi technologickými partnermi prvýkrát vyrobila dostatočné množstvo regeneračného paliva pre prvé skúšobné motory. Spolu s firmou Global Bioenergies SA spoločnosť doteraz vyrobila najobjemnejšiu šaržu e-benzínu. Dokopy však ide stále iba o 60 litrov. „Rovnako ako ostatné e-palivá od Audi, nový e-benzín má mnoho výhod. Jeho výroba nie je závislá od dodávok ropy, je kompatibilná s existujúcou infraštruktúrou a otvára možnosť uzavrieť uzavretý uhlíkový cyklus,“ hovorí Reiner Mangold, vedúci oddelenia udržateľného rozvoja v spoločnosti AUDI AG. „E-benzín“ Audi je v podstate kvapalný izooktán. V súčasnosti sa vyrába z biomasy v dvojstupňovom procese. Inžinieri Audi už začali testovať spaľovanie a emisie nového paliva v skúšobnom motore. Ako syntetické palivo s vysokou čistotou a dobrými vlastnosťami ponúka riešenie od AUdi možnosť ďalej zvyšovať kompresiu motora a tým zvyšovať jeho účinnosť. Z dlhodobého hľadiska sa budú inžinieri usilovať o zmenu výrobného procesu takým spôsobom, aby sa vôbec nevyžadovalo použitie biomasy. Podľa týchto predpokladov by mali byť dostatočnými východiskovými materiálmi v tomto procese oxid uhličitý a vodík získaný z obnoviteľných zdrojov. Znie to neskutočne a možno priam naivne, ale veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej princípom niekto verí alebo nie.
E-benzín a e-nafta by sa mohli do áut tankovať rovnako ako súčasné kvapalné palivá. Vlády i firmy by sa tak vyhli astronomickým nákladom na rozvíjanie infraštruktúry, ako je tomu dnes v prípade elektromobility.
Jedným z najdôležitejších produktov v rade e-palív Audi je tiež e-diesel. Audi v spolupráci s partnerom Sunfire od roku 2014 do októbra 2016 zriadilo pilotné zariadenie v Drážďanoch, ktoré bolo postavené práve na výrobu e-dieselu/e-nafty. Základnými surovinami boli oxid uhličitý a voda, elektrická energia potrebná k výrobe bola zabezpečená z obnoviteľných zdrojov. Konečným výsledkom bol Blue Crude (modrý olej), ktorý bol vylepšený do podoby Audi e-diesel. Audi v súčasnosti plánuje spustiť výrobu v Laufenburgu v švajčiarskom kantóne Aargau. Štyri kruhy spolu so svojimi partnermi Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG predpokladájú, že nový závod bude vyrábať asi 400-tisíc litrov Audi e-nafty ročne. Prvýkrát bude jediným zdrojom elektrickej energie v tomto procese vodná energia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.