Mať v modelovej ponuke konkurencieschopného príslušníka strednej triedy je dnes snaha hádam každej väčšej automobilky. Uznávame, že predchádzajúca generácia Avensisu nebola zlé auto, no v niektorých oblastiach citeľne zaostávalo za najlepšími. Hneď tou prvou bol nemastný dizajn. Nový Avensis je v tomto smere výrazne ďalej a spoločné črty si uvedomíte len pri priamom porovnaní.
Po otvorení dverí vás privíta seriózny interiér. Tmavé plasty, hoci nie sú najmäkšie, pôsobia kvalitným dojmom. Prehľadné usporiadanie ovládacích prvkov umocňujú dobre čitateľné a zrozumiteľné popisy jednotlivých tlačidiel. Len poloha parkovacej brzdy je trochu zvláštna. Umiestnenie pri štartovacom tlačidle má svoju logiku, no sme zvyknutí mať ju na stredovom tuneli. Sklamalo nás tiež ovládanie rozhrania Bluetooth, ktoré je výhradne hlasové.
Usadnutie za volant nie je také jednoduché, pretože rozsah nastavenia volantu predovšetkým v pozdĺžnom smere je malý. Čiastočne to vynahradí nastavenie sedadla, no k ideálnej polohe sa niektorí členovia redakcie aj tak nedopracovali. Sedadlá, predovšetkým po stránke tvrdosti, hodnotíme výborne, športovcom by mohlo chýbať iba o niečo viac bočnej opory. Výhľad z miesta vodiča obmedzujú predovšetkým masívne A-stĺpiky karosérie, smerom dozadu sú vcelku vítaným pomocníkom parkovacie senzory.
Priestorová ponuka vzadu je tiež solídna, avšak posed by mohol byť o niečo kolmejší. Výhodou pre stredného pasažiera je takmer nulový stredový tunel pred zadným sedadlom. Prepravu troch pasažierov v druhom rade podobne ako pri iných autách vidíme len ako núdzové riešenie.
Batožinový priestor rozhodne nesklame ani fanúšikov menšieho sťahovania. Vďaka dvojitému dnu vznikne po jednoduchom sklopení asymetricky deleného operadla rovná plocha s dĺžkou okolo dvoch metrov. Škoda len, že deliaca sieť sa nedá ukotviť aj na sklopené operadlo, jej význam nám bez tejto možnosti trochu unikal. Naopak páčili sa nám priehradky na drobnosti vo výklenkoch za podbehmi kolies.
Testovaný diesel 2.2 D-4D s výkonom 110 kW (150 k) predstavuje stred ponuky. Výkonovo je na kombi strednej triedy viac než dostatočný. Ochotne sa prejavuje už v nízkych otáčkach, nárast výkonu je plynulý. Je trochu škoda, že nie je veľmi kultúrny a konštruktérom sa ho nepodarilo dostatočne utlmiť. Naopak zladenie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sa podarilo na výbornú. Vyšší výkon totiž dovoľuje dlhšie odstupňovanie a tak aj pri rýchlej jazde po diaľnici dokáže byť Avensis vcelku úsporný (pri 130 km/h točí 2200 ot/min).
Zaujímavou kapitolou je podvozok, ktorý asi u mnohých záujemcov zanechá rozporuplný dojem. Menšie nerovnosti mu vcelku chutia, no na tých väčších sa ukáže jeho dosť tvrdé vyladenie. V kombinácii s tuhou karosériou to síce znamená veľmi dobrú stabilitu, no komfort je tak trochu na vedľajšej koľaji. Bezpečné a čitateľné jazdné vlastnosti podporuje presné a relatívne citlivé riadenie. Možno by sme privítali viac spätnej väzby, no na bežné jazdenie to stačí. Utlmenie hluku podvozka je priemerné.
Spotreby uvádzané výrobcom sú trochu idealistické, predovšetkým v mestských podmienkach Avensisu dosť chutí. Diesel je však riešenie vhodné skôr na dlhé trasy, preto sa s celkovým priemerom pri ľahšej nohe dá bez problémov dostať pod 7 litrov na 100 km.
Text: Martin Ruisl
Foto: PANER (4), autor
Technické údaje**Motor****naftový 2.2 R4**Zdvihový objem2331 cm3Výkon110 kW (150 k) pri 3600 ot/minKrútiaci moment340 Nm pri 2000-2800 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4765/1810/1480 mmRázvor2700 mmBatožinový priestor543/1609 lPohotovostná hmotnosť1620 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť210 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,2 sSpotreba udávaná výrobcom7,4 l/100 Emisie CO2150 g/km