Model GLK zaplátal medzierku značky Mercedes v segmente kompaktných prémiových SUV. Tajomstvá, ktoré sa skrývajú pod svojráznym zovňajškom, sme odhaľovali vo verzii 320 CDI.
Na hegemóniu BMW X3 sa už dlhšie nemohlo pozerať viacero prémiových výrobcov. Jedným z nich je aj Mercedes, ktorý v minulom roku vyrukoval s modelom GLK (pribudlo ešte Volvo XC60 a Audi Q5). Kompaktné SUV trojcípej hviezdy je postavené na overenej platforme triedy C, konštruktéri sa ale rozhodli skrátiť rázvor o 5 mm.
Hranaté tvary sa vrátili do módy podobne ako biela farba a pri pohľade na GLK sa dielo celkom podarilo. Škatuľka má viaceré nesporné výhody, ku ktorým možno zaradiť prehľadnosť karosérie a aj dostatočný vnútorný priestor. Cesta je to správna, ono tie vonkajšie obliny totiž často vedia po stránke praktickosti narobiť šarapatu.
Kokpit akoby z oka vypadol limuzíne triedy C. V aute má všetko svoje správne miesto, dobrá ergonómia prvkov dnes akosi už patrí k charakteru prémiovej značky. GLK však v porovnaní s priamou konkurenciou disponuje najmenším objemom kufra. V základe je k dispozícii 450 litrov, poteší ale nulová nakladacia hrana.
Pochváliť treba systém Comand APS, ktorý integruje funkcie navigácie, autorádia či telefónu. Jeho ovládanie je veľmi jednoduché a intuitívne. Vyvolanie jednotlivých funkcií netrvá večnosť a celé to zvládnete na jedno krátke posedenie. Audiofilom odporúčame siahnuť po príplatkovom systéme Harman Kardon (833 €/25 095 Sk), ktorý reprodukciou zvuku rozhodne dostane posádku do varu.
Dieselový šesťvalec s výkonom 165 kW (224 k) nie je po naštartovaní takmer vôbec počuť. To, že motor poháňa nafta, našepká asi len červené pole otáčok od pásma 4000. Sedemstupňová prevodovka 7G-Tronic radí dostatočne rýchlo v automatickom režime, v manuálnom je už o čosi lenivejšia. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí motor 2200 otáčok a z nádrže odpíja asi 10 litrov nafty na 100 km. Keď radi dupete na plyn, rátajte s apetítom až okolo 13 litrov. Naša výsledná cifra spotreby sa jemne prehupla cez 9 l/100 km.
Mercedes-Benz GLK nás prekvapil svojou všestrannou použiteľnosťou na rôznych cestách. V meste sa s ním vďaka kompaktným rozmerom a účinnému posilňovaču (ktorý sa postaral o úbytok komunikácie, ale bude sa určite páčiť nežnejšiemu pohlaviu) dobre manévruje.
Doslova vychytávkou je elektronické riadenie tlmičov s menom Agility Control. Tento systém dokáže meniť charakteristiku tlmičov v závislosti od štýlu jazdy, aktuálneho povrchu a aj náklonov karosérie. Na menej kvalitnom podklade tak oceníte skvelý komfort pruženia známy z modelov triedy C aj E a sklamaní nebudú ani milovníci športovej jazdy. Aj napriek tomu, že ide o SUV, nie sú totiž bočné náklony vďaka spomínanému systému výrazné, navyše auto disponuje pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic s variabilným rozdelením krútiaceho momentu, ktorý sa postará o dostatočnú trakciu a stabilitu aj za zhoršených adhéznych podmienok.
Text: Peter Michalec
Foto: PANER (4) a Martin Ruisl
**HODNOTENIE: \* \* \* \***
**Plusy**
Kultúra chodu a ťah motora, utlmenie agregátu, primeraná spotreba paliva, priestorová ponuka, jednoduchosť obsluhy, komfort pruženia, nízka miera hluku v kabíne, jazdné vlastnosti, trakcia.
**Mínusy**
Menší objem batožinového priestoru, kvalita niektorých plastov v interiéri, pomalšie reakcie prevodovky v manuálnom režime.
Technické údaje**Motor****prepĺňaný naftový 3.0 V6**Zdvihový objem2987cm3Výkon165 kW/224 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment540 Nm pri 1600-2400 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4525x1840x1689 mmRázvor2755 mmBatožinový priestor450/1550 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť220 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,5 sSpotreba uvádzaná výrobcom7,9 l/100 kmSpotreba počas testu9,1 l/100 kmEmisie CO2209 g/km**Cena**Základná cena verzieod 45 934 € (1 383 808 Sk)