Druhá Thalia už nie je zďaleka len Clio Storia s kufrom ako to bolo pri prvej generácii. Nová tvár prináša so sebou okrem praktickosti a účelovosti aj nové kvality, ktoré sme si preverili v jej prvom podrobnom redakčnom teste.
Čože je to? Poviete si, keď zbadáte prvýkrát toto auto na ceste…. Predná časť ako z Dacie Sandero, zadné partie vzdialene pripomínajúce Renault Mégane Sedan druhej generácie… Ľud slovenský, ide o novú tvár modelu Thalia, ktorý sa v našich končinách tešil za posledné roky veľkej obľube a výrobca sa spolieha na to, že veľký záujem verejnosti bude pokračovať.
Nová Thalia narástla do dĺžky o sedem centimetrov a do šírky o štyri, čo znamená, že posádka má teraz viac priestoru v oblasti lakťov a aj kolien. Vyskúšali sme na vlastnej koži a potvrdzujeme, že kabína je aj subjektívne priestrannejšia a vzdušnejšia. Vzadu sa ale maximálne pohodlne odvezú len dvaja dospeláci, resp. tri odrastené ratolesti, ktorým detské sedačky už nič nehovoria. Mimochodom, systém Isofix na zadných sedadlách ponúka Thalia už v základnej výbave.
Zmenami prešiel interiér, ktorý ponúka vzhľadom na nízku obstarávaciu cenu prijateľnú kvalitu materiálov. K rozmiestneniu ovládacích prvkov nemáme vážnejšie výhrady, vodič si po menšej rozcvičke zvykne na všetko. Testovaný exemplár nás rozmaznával viacerými prvkami, ktoré by sme v autách tejto triedy pokojne mohli nazvať luxusom. Samotná kombinácia motora 1.5 dCi (63 kW/85) a najvyššieho stupňa výbavy s menom Privilege našepkáva, že nejde o žiadny „sociálny model“.
Privilegovaní sme boli dostatočne, spoločnosť na palube nám robila dokonca automatická klimatizácia, rádio s CD a MP3 prehrávačom či elektricky ovládané predné okná (zadné sa otvárajú len mechanicky). O pasívnu bezpečnosť sa postarala kombinácia štyroch airbagov, pričom bočné sú len za príplatok (9 038 Sk/ 300,01 €) od stupňa Expression. Ešte jednou vetou k aktívnej bezpečnosti: elektronický stabilizačný systém sa k modelovému radu neponúka ani za príplatok.
Hlavnou zbraňou Thalie bol už pri predchádzajúcej generácii kufor. Platí to aj teraz, papierový údaj 506 litrov naznačuje, že s batožinou sa na rodinný výlet nebude treba uskromňovať a zmestia sa aj nejaké tie veci navyše. Pozor si treba dať ale pri jeho zatváraní, aby veľké pánty zasahujúce do priestoru pre batožinu niečo nepoškodili.
Počas testu sme preverovali aj variabilitu a tu sa trocha pristavíme… Pred zväčšením prepravnej kapacity, ktoré pri sedanoch nie je až tak podstatné, ale možno to niekoho zaujíma, sme najprv museli posunúť predné sedadlá o kúsok dopredu, aby bolo možné vyklopiť zadnú lavicu. Potom bolo treba na dvoch vzdialených miestach stlačiť prvky na uvoľnenie nedeleného operadla, na čo boli potrební dvaja ľudia. Trocha viac sme sa teda potrápili. A výsledok? Po sklopení operadla vznikol asi desať centimetrový odskok od dna kufra a v našom zornom poli sa objavila veľká kovová výstuha karosérie oddeľujúca kufor od kabíny, ktorá značne znižovala celkovú využiteľnosť zväčšeného batožinového priestoru.
Konštruktéri museli siahnuť po určitých kompromisoch, ktorým sa pri autách tejto kategórie jednoducho nedá vyvarovať. V uvedenom prípade išlo o spevnenie karosérie, ktoré sa podľa nás až tak nevydarilo, keďže počas jazdy sme postrehli jej mierne vlnenie. Nová Thalia sa inak správa neutrálne, jej komfortne naladený podvozok pochádzajúci z Clia druhej generácie sa ideálne hodí na rozmlátené cesty strednej a východnej Európy. Na druhej strane, počas dynamického slalomu sme ju bez problémov dostali na tri kolesá (obrázok v galérii), takže odporúčame zabudnúť na pretekárske ambície.
Absolútne žiadne výhrady nemáme k pohonnej jednotke 1.5 dCi s výkonom 63 kW (85 k), ktorá nás opäť presvedčila, že patrí k tomu najlepšiemu, čo súčasný trh ponúka v danej objemovej kategórii po stránke ťahu, kultúry chodu a spotreby. Počas testu sme s ňou jazdili za 4,9 l/100, čo je v dnešnom drahom svete skutočne potešiteľný údaj.
Text: Peter Michalec
Foto: PANER (5) a Martin Ruisl
**Hodnotenie \*\*\*** Renault Thalia je pragmaticky postavené auto. Jej prednosťami sú dostatočný vnútorný priestor, obrovský kufor a komfortný podvozok, ktorý sa ideálne hodí na naše cesty. Testovaný exemplár obsahoval úplne všetky dostupné prvky vrátane príplatkových, v základnej výbave toho ale veľa nenájdete.
**Karoséria** + vnútorný priestor
\+ veľkosť batožinového priestoru
\+ kompaktné vonkajšie rozmery
\- výstuha oddeľujúca kabínu od kufra
**Jazdný komfort** + komfort pruženia
\- vlnenie karosérie
\- príliš aktívny posilňovač riadenia
**Pohon** + ochota a kultúra chodu motora
\+ dobré odstupňovanie prevodovky
\- menej presné radenie
**Jazdné vlastnosti** + dobrá ovládateľnosť a manévrovateľnosť
\+ dostatočná stabilita
\- citeľné bočné náklony
\- skorý nástup nedotáčavosti
**Bezpečnosť** + 4 airbagy v testovanej verzii
\- ESP ani za príplatok
**Životné prostredie** + nízka spotreba paliva
\+ nízka úroveň emisií CO2
**Náklady** + cena základnej verzie
Technické údaje**Motor****naftový 1.5 R4**Zdvihový objem1461 cm3Výkon63 kW (85 k) pri 3750 ot/minKrútiaci moment200 Nm pri 1750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4261/1940\*/1439 mmRázvor2473 mmBatožinový priestor506 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť177 km/hZrýchlenie 0-100 km/h12,6 sSpotreba počas testu4,9 l/100 kmEmisie CO2116 g/km**Cena**Základná cena verzieCena 382 298 Sk / 12 689,97 €
\* vrátane spätných zrkadiel, šírku bez nich výrobca neuvádza