Test: Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander dlhodobo patril medzi modely, ktoré si pre jeho robustnú stavbu, schopnosť jazdiť v teréne aj dlhšie ako len pár metrov a praktické vlastnosti vyberali najmä racionálne zmýšľajúci ľudia. Nová generácia posúva celé auto o riadny kus ďalej.
Vydané Text: Redakcia
Situácia okolo značky Mitsubishi vyzerala v Európe chvíľu dosť povážlivo. Nejaký ten rok v podstate iba menila znaky na aliančných modeloch a s vlastným vývojom sa zameriavala na iné smery. No stále sme počúvali, že príde nový Outlander. A ten zmení vnímanie značky.
Prvý raz sme si ho mohli ohmatať koncom minulého roka a už vtedy sme uznanlivo priznali, že čakanie sa oplatilo. A to sme v aute iba sedeli a nemohli si vyskúšať jeho dynamické vlastnosti. Teda, okrem posúvania elektricky nastaviteľných sedadiel a otvárania veka batožinového priestoru. Sami uznáte, že to nie je ono. Musíme však pripustiť, že veko batožinového priestoru sa otvára, aj zatvára dosť rýchlo, na čo upozorňovali počas prezentácie samotní konštruktéri. V minulosti ste totiž museli čakať, kým sa veko zatvorilo, aby ste mohli bezpečne vyraziť. Nie, že by ste pri tom cítili, ako vám rastie brada, no vedelo to pribrzdiť odchodovú sekvenciu. Teraz sa zavrie, kým si sadnete za volant.
Prekvapivé pohodlie
V momente, keď si prvý raz sadnete za volant a obzriete sa okolo seba, začnete vnímať, že nový Outlander sa posunul na úplne inú úroveň. Pragmatické materiály a spracovanie, ktoré vedelo, že ho najčastejšie budú používať hrubé chlapské ruky, sa niekam vytratilo. Nie, že by to nahradili drobné tlačidielka, prípadne dotykové plochy, na ktoré sa bojíte poriadne pritlačiť, aby ste nezanechali priveľa stôp. To ani náhodou. Outlander si zachoval potešiteľné množstvo fyzických ovládačov.
No keď sa na ne bližšie pozriete, pochopíte, že konštruktéri si dali naozaj záležať. Keď budete mať možnosť, preskúmajte, ako vyzerajú otočné ovládače klimatizácie a jazdných režimov. Nad nimi sa naozaj niekto zamýšľal. Chyťte si ich do ruky. Zo spracovania a tuhého chodu, ktorý hovorí čosi o robustnosti, dlhovekosti a nezničiteľnosti, vám začne potichu plesať srdce. Príjemne tuhý a jasný chod dopĺňa tvar, ktorý vám naznačí, že presne vie, ako vyzerá ľudský prst a ako sa mu najlepšie pohybuje. Prečo sa nad tým tak rozplývam? Verte, že oproti dotykovým obrazovkám ide o obrovský rozdiel. Samozrejme, že k lepšiemu. To isté platí o ovládačoch elektronického otvárania okien. Tiež im konštruktéri vysvetlili, ako vyzerajú ľudské prsty a ako majú vyzerať, aby sa nešmýkali.
A to som sa ešte nevyjadril k sedadlám. S dostatočne širokým rozsahom nastavenia, akoby vedeli, že paleta európskych postáv je rôznorodejšia ako v Japonsku. Veď v Mitsubishi aj hovoria, že Outlander vznikal s myšlienkou na európsky trh. Jazdili sme síce v najvyššej výbave, no i tak – diamantové prešívanie a dôsledné spracovanie môžu konkurovať mnohým. Akurát odporúčam, aby ste si do auta pred kúpou sadli, všetko si dôkladne nastavili a poriadne sa previezli. Pritom vnímali, ako sa cítite. Pri mojich telesných proporciách mi pravé predkolenie akosi neprirodzene zapadalo do medzery medzi stredovou konzolou a spodnou časťou palubnej dosky. Úplná drobnosť, slovami klasika taká blbosť, no mátalo ma to počas každej jazdy. Tým nechcem povedať, že konštruktéri niečo podcenili. Iba to, že som na aute našiel bod, ktorý vyrušoval mňa. No vás vôbec nemusí. Preto poriadne počúvajte, čo vám vaše telo v aute hovorí.
Inak poskytuje Outlander veľmi dobré priestorové pomery. Vpredu, vzadu, na hlavu, ramená, nohy. Akurát chodidlá môžu občas protestovať, keď si ich zadní pasažieri nevedia zasunúť pod predné sedadlá. Opäť – nie každý má chodidlo veľkosti 46, nie každý musí tento neduh zaregistrovať.
Oveľa viac si budete užívať komfort a pohodlie. Jednoduché ovládanie všetkých systémov a zrozumiteľný infotainment. Vrátane bezproblémového spojenia s mobilnými telefónmi. Keď som pri mobiloch – majiteľom odporúčam stiahnuť si aplikáciu a používať ju na komunikáciu s autom. Také nastavenie teploty, keď sa auto nabíja, patrí medzi skryté tromfy plug-in hybridných pohonov.
Cesta je cieľ
Najvyšší čas vyraziť na cesty. Batéria nabitá, Mitsubishi ponúka aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom približne 40 kW, ako nám ukázal graf z nabíjačky. To znamená, že batériu nabijete z 10 na 80 % za približne 30 minút, potom výkon rýchlo klesá. Čiastočne to spôsobuje konektor ChaDeMo, ktorý má v Európe svoje hviezdne chvíle za sebou. Dobre informované zdroje však hovoria, že časom by mohol prísť aj konektor CCS a tým pádom aj širšie možnosti nabíjania na viacerých nabíjačkách.
Museli by ste sa veľmi snažiť, aby sa auto rozbehlo s použitím spaľovacieho motora. Primárne využíva elektrický pohon a ide mu to veľmi dobre. Úplne potichu prejdete reálne okolo 70 km, pričom sa môžete vydať aj na mestské obchvaty a diaľnice. Elektrina to potiahne až do rýchlosti 135 km/h. Spaľovací motor pritom pôsobí v dvoch režimoch – buď vyrába elektrinu pre batériu, alebo roztáča kolesá, keď sa batéria vybije, alebo potrebujete viac výkonu, ako poskytuje elektromotor. Podľa toho, ako dôsledne budete nabíjať, sa vyvíja aj spotreba. Aj keď sme sa mu nevenovali, nepresiahla 6 l/100 km. O čo viac budete nabíjať, o to bude nižšia.
Ticho ako priorita
Samotná jazda vás bude rozmaznávať pohodlím. Najvyššou prioritou bolo ticho na palube. O tom, že práve pracuje spaľovací motor, sa dozviete skôr z pohybu ukazovateľa na digitálnej prístrojovej doske, ako vám to prezradia vaše uši. O vibráciách ani nehovoriac. Konštruktérom sa podarilo utlmiť prejavy spaľovacieho motora do takej miery, že ak sa nebudete pozerať na prístrojovú dosku, ani neviete, že ho máte.
Skôr sa vám svojim typickým svišťaním, vzdialene pripomínajúcim zvuk turba, pripomenú elektromotory. Aj to len vtedy, keď sa budete sústrediť na zvuky, ktoré k vám preniknú cez veľmi dobre hrajúcu a vyladenú aparatúru Yamaha. Už v základnej výbave ponúka zaujímavé ozvučenie. Vo vrcholnej potom prináša zážitok sám o sebe, pre ktorý sa s radosťou vydáte na dlhšiu cestu.
Okrem ticha vás na palube rozmaznávajú aj veľmi hladké a jemné jazdné vlastnosti. Odpruženie reaguje príjemne mäkko a auto decentne pláva po ceste. Je potom na vás, ktorý zo siedmich režimov si nastavíte, aby vyhovoval vašim potrebám. V športovom reaguje auto porovnateľne s elektromobilmi. Aj s tromi dospelými na palube presne vedelo, čo to znamená pružnosť. Predbiehanie na okreskách? Čistá radosť. Zaradenie sa do jazdného pruhu na diaľniciach? Žiadna nuda a vypučené oči či to stihnete. Pár okamihov a fičíte s prúdom.
Outlander pritom nezabúda ani na pohon všetkých kolies. Síce zadné poháňa samostatný elektromotor, no nijako to neprekáža. Zo siedmich vyššie spomínaných režimov patria štyri do terénu. Takže auto prispôsobíte presne povrchu, po ktorom sa práve hýbete. Ak sa v teréne budete pohybovať často, asi by ste mali zvážiť či potrebujete práve 20-palcové disky. Vyššia bočnica v tomto prípade znamená vždy viac. Aj keď práve na 20-palcových diskoch poskytuje vozidlo svetlú výšku 200 mm. No trakcia nemá problém. Jazdili sme aj pár desiatok kilometrov cez vinice po mokrých štrkových a kamenistých cestách a Mitsubishi ich zvládlo ukážkovo. Veľmi dlho si držalo veľmi neutrálne nastavenie. No ak ste mu dali správne impulzy, prebudili sa v ňom gény modelu Lancer, ktoré sa skrývajú v elektronickom rozdeľovaní výkonu. A tak sme niektoré zákruty prešli s náznakom zábavne vytočenej zadnej časti. Stále však v príjemnom tichu a pohodlí. Outlander sa tak prejavuje aj ako auto, ktoré vie, čo to znamená zábava za volantom.
Zhrnutie
Ak automobilka Mitsubishi dlhšie vyzerala, že stojí na jednom mieste, tak modelom Outlander jasne dáva najavo, že presne vie, ako sa robí auto, ktoré mu dlhodobo prinášalo veľa plusových bodov. Oproti doterajšiemu modelu ide o veľký skok vpred vo všetkých oblastiach. Najmä v pohodlí posádky a technologickej vyspelosti pohonu a asistenčných systémov. Cenu si obháji spotrebou, bohatou výbavou, zárukou na 8 rokov/160 000 km a všestrannými jazdnými vlastnosťami. Ak rozmýšľate nad univerzálom, ktorý sa vďaka nabíjaniu kamaráti s nízkou spotrebou, neváhajte, Outlander môže byť správnym riešením.
Text: Martin Šebesta
Foto: Juraj Hrivnák
Technické údaje
Mitsubishi Outlander PHEV
Motor preplň. benzínový R4, 2 360 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 5 000 ot./min.
Krútiaci moment 203 Nm pri 4 000 ot./min.
Elektromotor 2 × synchrónny s perm. magnetmi
Vpredu
Výkon 85 kW (115 k)
Krútiaci moment 255 Nm
Vzadu
Výkon 100 kW (136 k)
Krútiaci moment 195 Nm
Systémový výkon 225 kW (306 k) a 450 Nm
Pohon a podvozok: 1-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 255/45 R20. Kapacita batérie 22,7 kWh.
Batožinový priestor 495 – 1 422 l
Rozmery: 4 719 × 1 862 × 1 750 mm, rázvor 2 704 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 120/2 665 kg, objem nádrže 53 l.
Najvyššia rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,9 s
Kombinovaná spotreba (WLTP) 0,8 l/100 km
Kombinovaná spotreba (WLTP, elektrina) 23,5 kWh/100 km
Kombinované emisie CO₂ 19 g/km
Dojazd na el. energiu 84 km
Čas nabíjania DC 10 – 80 % 32 min (@ 50 kW)
Cena/testované auto 51 900/64 420 €
Náklady na ročnú prevádzku
Palivo (benzín) 200 € (0,8 × 150 × 1,57)
Nabíjanie (elektrina) 1 450 € (23,5 × 150 × 0,41)
Poistenie 1 481,90 €
Pneumatiky + 2 × prezutie 507,60 € (Continental TS 870 P, sada 1 160 €)
(Mikona)
Konkurenti: Škoda Kodiaq, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe
HODNOTENIE 4,5*
Pohon 8
Podvozok 9
Komfort 9
Interiér 8
Cena/výbava 8
PLUS: Bohatá výbava, odhlučnenie, naladenie podvozka, elektrický dojazd.
MÍNUS: prechod medzi stredovou konzolou a palubnou doskou, miesto na chodidlá pod prednými sedadlami.