TEST: Alfa Romeo Junior Elettrica je ďalším „produktom“ od Stellantisu. Pôvod zakrýva len ťažko
Najmenší crossover od talianskej Alfy Romeo môžem označiť ako jedno z najpragmatickejších áut, ktoré táto značka za poslednú dekádu vypustila do sveta.
Vydané Text: Peter Orosz
Alfa má dlhodobo jeden hlavný problém. Ten sa prekvapivo netýka samotných áut, ale jej fanúšikov. Ide o to, že každý si praje, aby sa Alfe Romeo darilo, ale v skutočnosti len zanedbateľné percento fyzicky vkročí do showroomu a prešmykne platobnú kartu terminálom. Je to smutné, pretože Alfa Romeo má dnes v ponuke skutočne výnimočné autá, ktoré reprezentujú všetky túžby a želania internetových diskutérov. Osobne som mal tú česť hneď niekoľkokrát okúsiť Giuliu alebo Stelvio, a narovinu, z pohľadu zanieteného šoféra patria k tomu najlepšiemu, čo si môžete za dané peniaze kúpiť.
Väčšinu zanietených „fanúšikov“ však môžete na konci dňa stretnúť v najrôznejších modeloch BMW, Audi či Mercedesu-Benz. Každý z nich má vlastné argumenty, od konšpirácií o spoľahlivosti až po rýchly pokles zostatkovej hodnoty s problematickým predajom druhému majiteľovi. Môžeme hovoriť o začarovanom kruhu, ktorý neskončí, pokiaľ Alfu nezačneme fyzicky kupovať. A tento kruh má ambíciu narušiť práve testovaná Alfa Romeo Junior.
Alfa sa rozhodla vykašľať na svojich fanúšikov úplne rovnako, ako sa oni v ťažkých časoch vykašľali na ňu. Tentokrát vyhral pragmatizmus najhrubšieho zrna. Rozprávame o takej svätokrádeži, že nový Junior je vlastne len Jeep Avenger/Fiat 600 s inak tvarovanými vonkajšími plechmi a palubnou doskou v interiéri. Zopár chromozómov preskočilo aj z Peugeotu 2008 či Oplu Mokka.
JE TO FAJN
A výsledok? Alfa Romeo Junior je ďalším produktom od Stellantisu v tom najneutrálnejšom zmysle, aký si viete predstaviť. K súrodencom má mimoriadne blízko podvozkom, riadením, logikou ovládania, spotrebou aj výkonom. Nejde o náhodu. Všetko je rovnaké. Jemné odchýlky v pocitoch sú pravdepodobne spôsobované naozaj príjemným volantom Alfy Romeo, prípadne posedom v športových sedadlách, ktoré sa do technicky najgenerickejšieho elektromobilu v súčasnosti príliš nehodia, ale vidieť, že dizajnéri robili, čo sa v rámci možností a minimálneho rozpočtu na prezlečenie dalo. A teda tých možností nebolo veľa. Napríklad výplne dverí sú identické, ešte raz, IDENTICKÉ s Jeepom Avenger alebo Fiatom 600. Ak by som mal byť diplomatický, napíšem, že v testovačke za takmer 45 000 eur pôsobili mimoriadne kontrastne.
Na konci dňa však Junior robí presne to, čo má. Je štýlový a v ničom zásadnom neurazí. Aj pre tento klon platí, že elektrická verzia s predným náhonom pozná svoje limity a zápasí s trakciou na mokrej vozovke. Priemerná spotreba v meste sa pohybovala okolo 15 kWh/100 km a na diaľnici nad hranicou 20 kWh/100 km. Maximálny nabíjací výkon dosahuje táto výzbroj len chvíľkovo, nad hranicou 80 % už rýchlonabíjanie prestáva dávať zmysel.
Interiér sa priestorovo radí skôr k priemeru v rámci triedy malých mestských crossoverov. Vpredu si nájdu ideálnu polohu aj vyšší vodiči nad 190 cm, za nich sa však už ľudská bytosť neposadí. Infotainment už dôverne poznáme z Peugeotu a líši sa len vo farebnom zobrazení. Malým prekvapením je odkladací priestor pod prednou kapotou na káble.
ZÁVER
Ak Vám skutočne záleží na budúcnosti Alfy Romeo, kúpte si Giuliu, Stelvio alebo dokonca Tonale. Dajte všetkým najavo, ako si Alfu Romeo predstavujete. Pokiaľ však hľadáte crossover do mesta a Junior sa dostal do užšieho výberu, nezabúdajte na priamych rovesníkov, ktorí ponúkajú prakticky totožné vlastnosti za nižšiu cenu.
Alfa Romeo Junior 54 kWh Electric
Parameter | Hodnota |
---|---|
Motor (predná náprava) | S permanentným magnetom, bezkefový, synchrónny |
Výkon | 115 kW (156 koní) |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Pohon a podvozok | Automatická prevodovka (1-stupňová), pohon predných kolies, zavesenie vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy: vpredu ventilované kotúče (302×26 mm), vzadu ventilované kotúče (268×12 mm). Pneumatiky: 215/55 R18 |
Batožinový priestor | 400 / 1 265 litrov (so sklopenými sedadlami) |
Rozmery | Dĺžka 4 173 mm × Šírka 1 781 mm × Výška 1 532 mm, rázvor 2 562 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 580 kg |
Kapacita batérie | 54 kWh (hrubá), 51 kWh (využiteľná) |
Dojazd (WLTP) | 408 km |
Najvyššia rýchlosť | 150 km/h |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 9,0 sekundy |
Spotreba (WLTP) | 15,2 kWh / 100 km |
Nabíjanie 10 – 80 % | cca 30 minút pri 100 kW DC nabíjaní |
Cena | 44 490 € |
Konkurenti | Peugeot e-2008, Jeep Avenger, Hyundai Kona Electric |

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!