Dynamika v žilách / Poradca pri kúpe CUPRA TERRAMAR

Pri kontakte so značkou Cupra sa často stretnete so slovami ako dynamika a emócie. Nie je to len tak. Nový Terramar chce priniesť najdynamickejšie zvezenie bez akéhokoľvek kompromisu v oblasti priestoru a využiteľnosti. Poradíme vám, ktorá verzia je pre vás najvhodnejšia.

Vydané  Text: 

Niekedy nie je priestor na viac áut v garáži. Najmä ak ste nadšený šofér, je to frustrujúci stav. Našťastie je tu značka Cupra, ktorá za každých okolností myslí na šoférov. Aj keď potrebujú priestranné a praktické SUV, neodoprie im výnimočný dizajn, skutočnú dynamiku a radosť z jazdy. To všetko podporuje špičkovými technológiami a výrazným dizajnom interiéru s dôrazom na kvalitu a vzhľad materiálov.

Čo je to Terramar?

Cupra Terramar je zatiaľ najväčší model so spaľovacím motorom v portfóliu značky. Vyrába sa vo fabrike v Györi, ktorá bežne slúži prémiovým súrodencom z Audi. Na dĺžku meria 4 519 mm. Pre ilustráciu – to je približne toľko, koľko meria na dĺžku koncernový súrodenec Volkswagen Tiguan. Rázvor majú tieto dva modely identický. Z praktického hľadiska vás môže zaujímať ešte šírka karosérie, ktorá dosahuje 1 869 mm. Batožinový priestor má objem medzi 508 až 642 l – podľa polohy zadných posuvných a nastaviteľných sedadiel. Maximálna variabilita, dvojité dno, sklápanie sedadiel do roviny, praktické háčiky a odkladacie priestory – to všetko pre model Terramar vôbec nie je otázka, ale samozrejmosť. Ak si Terramar získal vašu pozornosť, budú vás zaujímať aj trochu iné, než iba tie praktické parametre.

Osvetlenie patrí medzi najsilnejšie stránky tohto auta. Špičkové CUPRA HD Matrix LED svetlá dokážu na cestu premietať symboly a tieniť okolitú premávku tak presne, že si ich činnosť vôbec neuvedomujete a stále máte výhľad, ako keby ste jazdili s diaľkovými.

Osvetlenie patrí medzi najsilnejšie stránky tohto auta. Špičkové CUPRA HD Matrix LED svetlá dokážu na cestu premietať symboly a tieniť okolitú premávku tak presne, že si ich činnosť vôbec neuvedomujete a stále máte výhľad, ako keby ste jazdili s diaľkovými.

Inzercia

Inzercia

Zadné svetlá využívajú 3D grafiku a privítajú vás animáciou

Zadné svetlá využívajú 3D grafiku a privítajú vás animáciou

Od volantu do srdca

Ruka v ruke s dizajnom sú totiž pre Cupru Terramar výsadou aj špičkové technológie. Napríklad projekčné HD Matrid LED svetlomety, každý s 25 000 segmentmi, ktoré štýlovo dopĺňajú 3D stvárnené zadné svetlá. Alebo veľký head-up displej. Pre značku Cupra sú však rovnako dôležité aj zážitky za volantom. Práve preto má Terramar upravenú prednú nápravu MacPherson s väčším odklonom. Nové predné ramená majú zlepšenú elastokinematiku pre živšiu spätnú väzbu v riadení.

Zadná náprava je vždy viacprvková, nezávisle od typu motorizácie. Terramar dostal do vienka možnosť špičkových adaptívnych tlmičov DCC+ s dvoma nezávisle ovládanými ventilmi pre ešte väčšie rozpätie medzi komfortným a športovým nastavením.

V duchu značky Cupra ponúkajú všetky verzie aj športový režim stabilizačného systému ESC. Verzia Terramar VZ umožňuje dokonca úplné vypnutie tohto systému, aby ste si za pomoci pohonu všetkých štyroch kolies užili maximálnu dynamiku, ktorú táto platforma ponúka. Najmä na snehu to bude zábava.

V prípade, že plánujete pravidelne využívať dynamický potenciál auta, sú v ponuke aj mohutné športové brzdy Akebono pozostávajúce z dvojdielnych vŕtaných plávajúcich kotúčov s priemerom až 375 mm so štvorpiestikovými strmeňmi.

Veľké brzdy Akebono sú skôr pre imidž, aj základné brzdia vynikajúco. Viditeľné výfuky nemá ani testovaná verzia VZ

Veľké brzdy Akebono sú skôr pre imidž, aj základné brzdia vynikajúco. Viditeľné výfuky nemá ani testovaná verzia VZ

Verzie v ponuke

Cupra Terramar je v ponuke so štyrmi pohonnými jednotkami. Všetky spolupracujú výlučne s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. A vzťahuje sa na ne tzv. Impulse Bonus vo výške 3 600 €, resp. až 4 530 € pre verziu VZ. Všetky ceny už uvádzame so započítaným bonusom.

Základ tvorí mild-hybrid 1.5 eTSI s výkonom 110 kW (150 k) a pohonom prednej nápravy. Tu je veľmi zaujímavá cena – od 37 460 €. Stred ponuky tvorí dvojliter 2.0 TSI s výkonom 150 kW (204 k), ktorý môžete mať už od 40 440 €. Toto je tiež veľmi dobrá cena, najmä ak vezmeme do úvahy, že zahŕňa už aj pohon všetkých štyroch kolies 4Drive.

Vrchol ponuky tvorí dynamicky optimalizovaná verzia VZ, ktorú poháňa motor 2.0 TSI s výkonom až 195 kW (265 k). Ten štandardne putuje na všetky štyri kolesá. Cena sa začína na úrovni 47 990 €. Cupru Terramar môžete mať aj ako plug-in hybrid s názvom eHybrid. Ten má pohon iba prednej nápravy a ako jediný má šesťstupňovú prevodovku (ostatné verzie sa dodávajú so sedemstupňovou). Jeho výsadou je schopnosť jazdiť na čisto elektrickú energiu. Vďaka batérii s využiteľnou kapacitou až 20 kWh takto prejde vyše 100 km a čerešničkou na torte je schopnosť rýchlonabíjania výkonom až do 50 kW. Cena štartuje na 45 760 €.

Kabína ponúka zmes zaujímavých tvarov a špičkových materiálov, čo spolu vytvára jedinečnú atmosféru

Kabína ponúka zmes zaujímavých tvarov a špičkových materiálov, čo spolu vytvára jedinečnú atmosféru

Adaptívny podvozok DCC+ je v Cupre Terramar naladený absolútne dokonalo. Rozhodne odporúčame tento príplatok. Jazdné režimy sa prepínajú aj na volante

Adaptívny podvozok DCC+ je v Cupre Terramar naladený absolútne dokonalo. Rozhodne odporúčame tento príplatok. Jazdné režimy sa prepínajú aj na volante

Čo sa oplatí

Ak sa s kúpou modelu Terramar poponáhľate, máte možnosť získať balík výbavy First Edition v hodnote 1 519 € zadarmo. Tento balík obsahuje napríklad 3-zónovú klimatizáciu, stmavené okná od B-stĺpika, adaptívny tempomat, bezkľúčové odomykanie a štart spolu s bezdotykovým otváraním batožinového priestoru, ambientné osvetlenie, vyhrievaný volant a ďalšie prvky.

Samotná základná výbava je napriek priaznivej cene veľmi bohatá. Vyberáme z najzaujímavejších prvkov: predné airbagy, stredový airbag a bočné airbagy vpredu aj vzadu, balík asistenčných systémov, elektronická parkovacia brzda, volič jazdných režimov, čierny strop, štýlové hliníkové pedále, kožený športový volant s páčkami pod volantom, infotainment s 12,9-palcovou obrazovkou a konektivitou Full link, LED osvetlenie interiéru, Full LED osvetlenie vozidla vrátane 3D LED svetiel vzadu, 18-palcové disky kolies, automatická klimatizácia, elektrické okná, parkovacie senzory vpredu aj vzadu spolu s parkovacou kamerou, tempomat, svetelný a dažďový senzor a mnoho ďalšieho.

V prípade, že siahnete po vrcholnej verzii VZ, dostanete v základnej výbave aj adaptívny podvozok DCC+, 19-palcové disky a všetky prvky paketu First Edition. Z príplatkovej výbavy upriamujeme vašu pozornosť na špičkový audiosystém Sennheiser. Audiofilov poteší zvukový zážitok z 11 reproduktorov + subwoofera s celkovým výkonom 340 W, všetkých ostatných zas lepšie odhlučnenie vďaka trojvrstvovému akustickému zaskleniu vpredu.

Určite by sme si priplatili aj za balík Pure Performance, ktorý stojí pre bežné verzie 1 616 € a obsahuje fantastický adaptívny podvozok a Cupra HD-Matrix LED svetlá. V prípade verzie VZ stojí tento balík iba 1 095 €, pretože tlmiče DCC+ dostanete už v štandardnej výbave auta. Ak oceníte asistenčné systémy, odporúčame siahnuť rovno po vrcholnom balíku Intelligent Drive, ktorý obsahuje všetky dostupné asistenty a k tomu aj 360° parkovacie kamery. Tento balík stojí 958 €, bez kamier 721 €.

Brzdy Akebono sú štýlový doplnok, ktorý vynikne spoza veľkých diskov kolies, ale aj štandardné brzdy majú skvelý výkon. Príplatok 2 546 € je teda pre fajnšmekrov. Pozor, vyhrievané predné sedadlá nie sú v základnej výbave, preto si ich za 270 € nezabudnite objednať. V rámci všestranného použitia auta potom odporúčam ešte 230 V zásuvku v kufri za 108 €.

Motorizácie: Všetko je jasné

Cupra Terramar je dostupná vo verziách, ktoré majú úplne jasné zameranie a sú rovnomerne rozložené naprieč výkonovým spektrom. Naftové verzie k dispozícii nie sú. Plugin hybrid bude zaujímavý najmä pre firemnú klientelu, kde vďaka zníženej dani z nepeňažného príjmu bude táto verzia zaujímavá tak pre zamestnávateľov, ako aj zamestnancov. Čisto na nižších prevádzkových nákladoch totiž rozdiel v cene oproti rovnako výkonnému modelu 2.0 TSI 150 kW 4Drive doženiete ťažko. Základná verzia zaujme dobrým pomerom cena/výbava a vrcholné VZ zas osloví šoférov, ktorí chcú to najlepšie.


Inzercia

Inzercia




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.