Teleport / Test BMW M 1000 XR
Keď sa písmeno M dostalo do sveta motocyklov, bolo iba otázkou času, kedy sa objaví aj na modeli XR. Dôvodov je hneď niekoľko.
Vydané Text: Martin Šebesta
Stačí sa pozrieť na slovenské cesty. Ani sa nemusíte veľmi snažiť a uvidíte modely BMW X5 M a X6 M. Nemyslíme, že ktorákoľvek z vodičiek, či vodičov, dokáže naplno využiť potenciál motora pod prednou kapotou. A tak keď sa pozriete na modely motocyklov, ktoré ťažia svoju silu zo športového litrového štvorvalca, bolo jasné, že písmeno M sa dostane aj na model XR. Lebo presne to je športové SUV medzi motocyklami.

Nápadný vzhľad a schopnosť zobrať vás expresnou rýchlosťou kamkoľvek. BMW M 1000 XR vás pohltí

Karbónové kolesá, alebo výfuk od Akrapoviča? Čo vás chytí za srdce skôr? Zvuk, alebo reakcie?
Už na prvý pohľad je jasné, že toto nie je obyčajný stroj. Že tu si dali dizajnéri a konštruktéri záležať. Nielen farebným stvárnením, ale celými tvarmi kričí, že tu je výkon doma. Že mu stačí čo i len krátka rovinka a niet súpera, ktorý by mu mal stáť v ceste vpred. Potvrdzujú to aj pneumatiky. Ich tvar a dezén nie je nič, čo by ste chceli brať kamkoľvek mimo asfaltu. Skôr s nimi budete hľadať čo najlepší asfalt. Že by okruhový? Bez problémov sa tam s BMW M 1000 XR zabavíte. Lebo je iba málo ciest, na ktorých využijete potenciál tohto stroja, ktorý vás takmer ihneď teleportuje na druhý koniec známeho vesmíru.
Ak ste doteraz chceli jazdiť na niečom podobne výkonnom, museli ste sa krčiť prilepení o nádrž. Buď preto, že si to vyžadovala geometria motocykla, alebo to inak nešlo. Tu geometria hovorí, že sedíte pohodlne vystretí a iba vaša výška určuje, či sa musíte skrčiť za čelný štít. Také vymoženosti tu doteraz neboli. Elektronicky nastaviteľný podvozok pritom vyžehlí väčšinu nerovností, cez vlny sa len nonšalantne prehupne. Zakaždým však viete, čo sa pod vami deje. A že sa do stúpačiek prenášajú jemné vibrácie? Pri modeli XR ide už viac o typický charakterový prvok ako o konštrukčný nedostatok.

Podľa zahriatia motora sa posúva červené pole na otáčkomeri. Takto vyzerá, keď je pripravený

Bezkľúčový štart patrí v tejto cenovej skupine k nevyhnutnej dobrej výchove a výbave
Žijeme v digitálnej dobe, takže všetko, čo by ste chceli vedieť, vám ukáže, upraví a nastaví fantasticky ľahko a intuitívne ovládateľný infotainment, ktorý s vami komunikuje cez veľmi dobre čitateľný displej. Na ňom sa dozviete aj to, že spotreba sa bude pohybovať okolo 7 l/100 km. Do momentu, kým dokážete kontrolovať svoje pravé zápästie. Stačí trochu stratiť zábrany, začať používať ukážkovo fungujúce rýchloradenie až nad 8 000 ot./min. a aj spotreba sa dostane niekam inam.
V tej eufórii sa totiž ľahko môže stať, že si budete chcieť ísť pozrieť Brno a zrazu sa ocitnete v Prahe. Alebo namiesto kúpania sa na Eve v Piešťanoch to bude Zelená žaba v Trenčianskych Tepliciach. Kávu v Györi si akýmsi zázrakom dáte na brehu Dunaja v Budapešti. BMW M 1000 XR je jednoducho zázračný stroj. Najviac si ho užijete, keď máte priam zázračné jazdecké schopnosti. Alebo aspoň dostatočne vypestovaný pud sebazáchovy. Lebo v tomto vzťahu musíte byť vy pán a motocykel na všetko odhodlaný partner. Sluha by bolo dehonestáciou jeho výnimočnosti.
TECHNICKÉ ÚDAJE BMW M 1000 XR
- Motor R4, 999 cm3
- Výkon 148 kW (201 k) pri 12 750 ot./min.
- Krútiaci moment 113 Nm pri 11 000 ot./min.
- Pohon zadného kolesa 6-st. manuál. prev., reťaz
- Pneumatiky predná; zadná 120/70 ZR17; 200/55 ZR17
- Objem nádrže 20 l
- Pohotovostná hmotnosť 223 kg
- Cena od 31 901 €
FOTOGALÉRIA BMW M 1000 XR
- Podľa zahriatia motora sa posúva červené pole na otáčkomeri. Takto vyzerá, keď je pripravený
- Bezkľúčový štart patrí v tejto cenovej skupine k nevyhnutnej dobrej výchove a výbave
- Karbónové kolesá, alebo výfuk od Akrapoviča? Čo vás chytí za srdce skôr? Zvuk, alebo reakcie?
- Nápadný vzhľad a schopnosť zobrať vás expresnou rýchlosťou kamkoľvek. BMW M 1000 XR vás pohltí