Reportáž
To, čo robia Briti, si nedovolí hocikto. Automobilka nám odhalila zákulisie modelov Range Rover SV Bespoke
Program individualizácie áut SV Bespoke je atypický aj tým, že chodí za zákazníkmi aj na exotické lokality. Na prvom mieste pritom naďalej ostávajú aj jazdné vlastnosti a azda najlepšie motory autopriemyslu.
Test Range Rover Sport SV V8 2025
Vydané Text: Redakcia (s)
Značka Range Rover sa úrovňou vypracovania interiérov a možnosťami personalizácie akoby doťahovala na Rolls-Royce. Lenže, luxus nie je to tým jedným, čím chcú Briti zaujať, a tak si dali záležať na motoroch a jazdných vlastnostiach svojich modelov SV, ktoré sme predtým poznali ako SVR. Jazdiť tieto autá a nahliadnuť do zákulisia vysoko individuálnej personalizácie je zážitkom, avšak dokáže značka uspieť aj medzi zákazníkmi, pre ktorých je toto všetko každodennou samozrejmosťou? Mali sme to zisťovať v okolí Londýna koncom minulého roka.
Range Rover SV Bespoke
Automobilka medzi predvádzacími jazdami modelov SV umožnila zúčastneným novinárom nahliadnuť do zákulisia svojho programu individualizácie SV Bespoke. Predstavitelia značky názorne vysvetlili, ako prebieha proces individualizácie, v ktorej má prvé aj posledné slovo samotný zákazník.
Rozsiahla paleta farieb, materiálov, povrchových úprav, akcentov a štýlov priam pozýva vizualizovať si svoje vysnívané vozidlo.
Všimli ste si, že aj iná britská automobilka používa názov Bespoke, keď ide o individualizácie vozidiel? Áno, je to ikonický Rolls-Royce, ktorý zachádza ešte ďalej – na mieru vyrobí aj karosériu. Lenže, program Rolls-Royce Coachbuild stojí milióny eur. Range Rover vám model s jedinečnou karosériou síce nevyrobí, ale k Rolls-Royce sa približuje v miere personalizácie interiéru. Skutočne, keď sa posadíte do niektorého z týchto vozidiel, iba sotva by ste hľadali kvalitatívne rozdiely v porovnaní s Rolls-Royce či Maybachom.
Edície pre uľahčenie výberu
Britská automobilka to svojím zákazníkom uľahčuje aj tak, že svoje vozidlá SV ponúka v niekoľkých východiskových témach: Serenity, Interpid a Signature Suite sú výkladnou skriňou autopriemyslu a potvrdením, že Range Rover definitívne prekročil tieň niekdajšieho sparťanského charakteru. Komu zvlášť záleží na tom, v akom aute sa vozí jeho rodina a on sám, pre pre toho budú nové modely SV v podstate jasnou voľbou. Nemožno znevažovať iné prémiové značky áut, ale veď sa posaďte do niektorého SV-čka.
To, čo vytvára dobrý dojem, spočíva v celku i detailoch zároveň. Keď sa bavíme o celku, reč je o materiálovom vyhotovení (napr. nekoženej textílii Ultrafabrics), farebnej schéme (bielo-hnedá je skvostom) a celkovom dojme z interiéru. Detaily zasa zahŕňajú dômyselné, prekvapivo rozsiahle a pritom precízne možnosti nastavenia sedadiel vpredu aj vzadu, komfortné funkcie ako masážne profily, ďalej osvetlené držiaky na nápoje či možnosť zatemnenia zadnej časti cez intuitívnu dotykovú obrazovku.
SUV sa už dávno stali náhradou limuzán
V druhom rade sedadiel to vyzerá ako v limuzíne, avšak s tým rozdielom, že na rozdiel od limuzín máte z Range Roveru Sport oveľa väčší nadhľad a tým pádom aj pocit bezpečnosti. Vysoký profil karosérie a dlhý rázvor umožňujú mať v interiéri pocit slobody, keďže nemáte ako pociťovať stiesnenosť alebo ponurosť.
Ako nám v osobnom rozhovore povedala charizmatická Hannah Custance, Range Rover Materality Senior Manager: Range Rover umožňuje zákazníkom postarať sa aj o naplnenie ich environmentálnych a dlhodobo udržateľných túžob. Ak zákazník túži po vysoko individualistickom interiéri bez akéhokoľvek využitia pravej kože alebo preferuje udržateľné recyklované materiály, program SV Bespoke im ich zabezpečí. Zaujímali nás aj veľmi kuriózne požiadavky zákazníkov, avšak, podľa našich očakávaní, Hannah pri tejto otázke iba tajomne s úsmevom mlčí. Tušíme, že by mala o čom rozprávať, ale diskrétnosť evidentne patrí k hodnotám značky.
Má Čína dosť luxusné autá? Nejde len o materiály
Zaujímala nás tiež budúcnosť britských a vôbec európskych značiek v súvislosti s prichádzajúcou „čínskou hrozbou“. Avizovaný príliv ázijských značiek s agresívnou cenovou politikou a ochotou ísť do rizikových projektov je podľa odborníkov na autopriemysel pre európske značky nemilým problémom. Štruktúry a formy riadenia automobiliek starého kontinentu majú tvrdo narážať na konkurenčný tlak Ázie, čo by mohla byť aj záležitosť prémiového segmentu.
Colin Kirkpatrick, Programmes Director, Special Vehicle Operations koncernu JLR, však celkom nesúhlasí. V rozhovore pre Magazín Autobazar.EU povedal aj to, že čínske automobilky v súčasnosti nepredstavujú pre Range Rover konkurenciu a nespoliehal by sa na ani to, že sa tak v blízkej budúcnosti stane.
Range Rover disponuje nielen historickou reputáciou, ale najmä inovačným potenciálom a úzkym kontaktom so zákazníkmi, od ktorých priebežne získava spätnú väzbu.
Lojalita zákazníkov sa ukazuje ako celkom kľúčový faktor pri zachovávaní dlhodobej udržateľnosti britskej značky a JLR na nej cielene pracuje. Vydáva sa za zákazníkmi do všetkých kútov sveta, aby im na prestížnych podujatiach odhalil zákulisie značky a predstavil možnosti individualizácie.
Range Rover v dobrej pozícii
Do kariet značke Range Rover dnes nahráva, paradoxne, kontroverzný rebranding jej súrodeneckej značky Jaguar. Ten sa, zatiaľ stretáva skôr s nepochopením verejnosti, hoci je otázne, či rovnako nepriaznivo reaguje aj cieľová skupina. Jaguar sa definitívne zmenil a kuriózne je, že na sociálnych sieťach značka vymazala všetok svoj doterajší obsah – akoby začala úplne nanovo bez viazanosti k vlastnej histórii.
Preberie Range Rover zákazníkov Jaguaru, ktorým sa nepozdáva trúfalá zmena imidžu? Nechajme túto otázku otvorenú.
Range Rover si ide vlastnou cestou, takou tou konzervatívnejšiou, menej umeleckou a predsa vysoko hodnotnou. Je dobré vedieť, že sú tu značky, ktoré si svoju históriu cenia, stavajú na nej a pritom sa neboja prichádzať s výraznými inováciami.
Range Rover Sport SV: Jazdné dojmy a skúsenosti
Na absurdne úzkych britských vidieckych cestičkách sme počas novinárskej akcie jazdili viac ako dva metre široký Range Rover Sport SV s benzínovým agregátom V8, teda ten bez možnosti nabíjania káblom.
Silnou stránkou tohto motora je jeho výkonnostná charakteristika a perfektné zladenie s automatickou prevodovkou. Tá umožňuje aj manuálne preraďovanie. A k tomu presný podvozok. Ich súhra sa podieľa na tom, že máte dojem úplnej kontroly nad vozidlom bez ohľadu na rýchlosť. Pritom svetlá výška podvozka aj výška karosérie ďaleko presahujú hodnoty konvenčných športovo ladených SUV.
Keď jazdíte v komfortnom jazdnom režime, pocítite iba mierne nakláňanie karosérie a silné sústredenie sa na komfort na zadných sedadlách. V športovom jazdnom režime znížime ťažisko vozidla tým, že sa zmenší svetlá výška podvozka. Vozidlo citeľne stuhne a vy máte v rukách ohromujúcu silu. Stačí potlačiť špičku nohy, aby ste vyburcovali osem valcov so zdvihovým objemom tri litre a pocítili účinok inteligentne riadenej trakcie.
Natáčanie zadných kolies je jednou z najvýznamnejších konštrukčných inovácií uplynulých rokov a Range Rover Sport ju využíva do sýtosti. V nízkej rýchlosti táto technológia obrovskému SUV zabezpečuje obratnosť na úrovni väčšieho kombi. Vo vysokej rýchlosti sa zasa aktívne pričiňuje o zvýšenie stability. Predstavitelia značky nám predviedli obratnosť tohto veľkého SUV naozaj svojsky, na legendárnej pretekárskej trati Prescott Speed Hill Climb. Tu si vylámalo zuby už mnoho profesionálnych pretekárov s oveľa menšími a agilnejšími vozidlami. Napriek tomu si s úzkou kľukatou cestou v kopcoch veľký Range Rover viedol nadmieru dobre.
S luxusným SUV do nočného lesa? Bez problémov.
Pohon všetkých kolies v podaní Range Rover zneužíva fyzikálne zákony na to, aby ohromoval, pretože najmä v ostrých zákrutách rezaných vysokou rýchlosťou so suverenitou predvádza dokonalú trakciu a manévrovateľnosť. Ak ako vodič nemáte úplnú istotu vo svoje schopnosti, Range Rover Sport SV vám drobné prehrešky odpustí. Neprivedie vás do rizika.
Najväčšie prednosti pohonu všetkých kolies sa prejavujú v teréne. A Range Rover si dal veľmi záležať na tom, aby nás o tom presvedčil. Pozval nás zajazdiť si do skutočného off-roadu, teda do prírodného blatoviska a lesa po niekoľkých dňoch dažďov. Je pravda, že našej slovenskej posádke sa ako vôbec jedinej podarilo zapadnúť v blate, avšak zhovievavosť je na mieste: na cestných pneumatikách by bol zázrak, keby ani jedno z asi desiatich vozidiel nezapadlo.
Ostatná skúsenosť, teda prejazd nočným lesom, bola fascinujúco hrôzostrašná. Pochvalu si zaslúžia jednak jazdné režimy pre jazdu v teréne, tak aj panoramatický kamerový systém s funkciou priehľadnej kapoty. Vďaka nim sme auto nepoškriabali o všadeprítomné povalené stromy. Športový Range Rover Sport akoby vôbec nebral prekážky do úvahy, jednoduchou manipuláciou s plynovým pedálom sa dostal z každej situácie.
Vyladené motory
„Range Rover SV je vybavený najmodernejšími motormi, aké sme kedy ponúkali,“ tvrdí značka. Uznávame, že je veľmi ľahké podľahnúť dojmu, že je to vôbec jeden z najlepších motorov v súčasnom autopriemysle.
Tieto agregáty na to majú všetky dobré predpoklady. Výrobca ich pozdvihol skvelým zladením motora s prevodovkou a obdivuhodne nastaviteľným podvozkom.
Dodajme, že Range Rover Sport sa na Slovensku predáva od 90 605 €. Verzie Range Rover Sport SV kúpite od 213 934 €. Ceny zodpovedajúce lukratívnemu charakteru vozidiel.