TEST

TEST: Citroën Spacetourer prináša hneď niekoľko vylepšení!

Francúzska automobilka vypočula kritiku a už aj obľúbená dodávka dostala plnohodnotné Full LED svetlomety.  

Vydané  Text: 

V rovnakom testovacom týždni k nám do redakcie zavítali dve francúzske dodávky – Renault SpaceClass a Citroën Spacetourer. Rozdiely medzi nimi nemohli byť priepastnejšie. Bez ohľadu na osobnú náklonnosť k Renaultom to, Citroën Spacetourer má navrch prakticky v každom ohľade.

JAZDA

Citroën totiž od samého začiatku pristupoval k vývoju dodávky ako k osobnému autu, zatiaľ čo spomínaný Renault nezaprie „pracovného“ ducha. To znamená, že za volantom modelu SpaceTourer sa budete cítiť takmer ako v bežnom hatchbacku. Samotný komfort je takmer bezkonkurenčný, a vyniká aj v porovnaní s obľúbeným Multivanom. Nízky podvozok vychádzajúci z modulárnej platformy EMP2 pre osobné vozidlá ponúka ťažisko blízko pri zemi. Tlmenie a komfort podvozka na slovenských cestách patrí k tomu najlepšiemu zo sveta osobných dodávok. A to nie je všetko. Spacetourer ponúka azda najprirodzenejší posed so skvelým nastavením predných sedadiel. Tie na prvý pohľad síce neočaria, ale zodpovedne podržia chrbticu aj pri dlhších cestách a nikdy sme z nich nevystupovali dolámaní. Rovnako prvotriedne bolo aj samotné odhlučnenie kabíny na úrovni osobného auta.

Inzercia

V chladnom počasí sme ocenili prídavnú klimatizáciu pre zadných pasažierov, so samostatnými stropnými výduchmi pre každý rad a lampičkami na čítanie. Jej fungovanie viete zapínať/vypínať priamo z miesta vodiča a intenzitu či teplotu si môžu regulovať aj zadní pasažieri. Aj vďaka tomu bol celý priestor 8-miestnej dodávky vyhriaty už v priebehu niekoľkých minút.

O pohon sa aj naďalej stará dvojlitrový vznetový štvorvalec s označením BlueHDi. Po zahriatí má príjemne mäkký chod a príkladne spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Tak dobre, že inú kombináciu si v tomto prípade ani nedokážeme predstaviť. Kombinácia výkonu 130 kW a krútiaceho momentu 400 Nm je dostatočná pre akúkoľvek osobnú či pracovnú misiu. Pochopiteľne Spacetourer spoznáva svoje limity najmä pri vyšších rýchlostiach, no tie sa nachádzajú až za hranicou zákonných limitov. V rámci nich si udržiava aj príjemnú spotrebu medzi 7 – 8 l nafty na 100 km.

INTERIÉR A TECHNOLÓGIE

Francúzi dopriali cestujúcim vzadu aj nabíjacie USB-C porty, ktoré sú umiestnené v stĺpiku pri posuvných dverách. Digitálna revolúcia zavítala aj dopredu, kde vodiča privíta úplne nový prístrojový štít, ktorý nahrádza analógové prístroje. Jeho zobrazovacia kvalita je slušná a ponúka zaujímavé kombinácie zobrazenia. Samotné možnosti individualizácie sú však obmedzené. Z osobných áut pochádza samotný infotainment, ktorý je prakticky identický s tým, na čo sme zvyknutí v iných modeloch Stellantisu. V porovnaní so staršou generáciou je o niečo užší a subjektívne nám chýbal vertikálny priestor pre grafiku navigácie či zobrazovanie údajov. Nový displej je navyše ukotvený zarovno s palubnou doskou, čo narúša viditeľnosť z miesta vodiča. Jemné natočenie by nebolo na škodu. Ovládanie klimatizácie našťastie zostalo na pôvodnom mieste bez výraznejších zmien.

Nový je samotný volant s najnovšou generáciou loga značky Citroën. To po novom nájdete aj na prednej maske. Oveľa podstatnejšie sú však úplne nové Full LED svetlomety s peknou grafikou denného svietenia. Bolo na čase! Predchádzajúce ročníky si museli vystačiť s klasickým svietením, ktoré v dnešnej dobre už vôbec nespĺňalo nároky moderného motoristu. Nové LEDky navyše nielen dobre vyzerajú, ale aj svietia. Na matrix funkciu sa nespoliehajte, SpaceTourer disponuje len klasickým diaľkovým režimom. Napriek tomu ide o výrazný pokrok, ktorým Stellantis po rokoch dobehol konkurenciu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!