TEST
TEST: Modernizovaný Ford Puma prekvapí v každom ohľade! Ponúkne viac než konkurencia
Facelift sa podaril. Nová Puma pôsobí agresívnejšie, hodnotnejšie a ponúka skvelý pomer cena/výbava.
Test: Ford Puma ST-Line X
Vydané Text: Peter Orosz
Správy týkajúce sa pôsobenia modrého oválu na európskom trhu len málokedy prinášajú pozitívny odkaz. Tlak na elektromobilitu, znevažovanie historických názvov legendárnych modelov či priame škrtanie zástupcov, bez ktorých sme si Ford donedávna ani nedokázali predstaviť. Mondeo, Fiesta a čoskoro aj Focus. Nezabili ich emisné normy ani Európska únia. Etalóny vlastných tried narazili na požiadavky trhu, ktorý sa poslednú dekádu orientuje na crossovery a SUV.
INTERIÉR
V roku 2024 sa najmenším modelom európskeho Fordu stal crossover s názvom Puma. To, že vychádza z poslednej Fiesty, nie je žiadnym tajomstvom. Modernizácia však tento odkaz eliminovala na absolútne minimum novou palubnou doskou. Usporiadanie interiéru na prvých fotografiách pôsobilo chaoticky, naživo sú tieto pocity o niečo lepšie. Samozrejme, dominuje dvojica veľkých obrazoviek. Zatiaľ čo hlavné multimediálne centrum ponúka aspoň veľké zobrazenie zrkadlenie mobilného telefónu, prístrojový štít pred vodičom je bez pridanej hodnoty. Veľký displej s pomerne malým a neprehľadným zobrazením ukazovateľov a bez možnosti individualizácie zobrazenia. Teda, ak nerátame možnosť zmeny farebnej témy z modrej na červenú, prípadne divnú hnedo-zlatú. Nehovoriac o tom, že celý displej prístrojového štítu má charizmu 98 eurového tabletu z Temu, ktorý niekto sekundovým lepidlom prilepil o palubnú dosku. Toto sa dalo spraviť aj krajšie, Ford!
Skutočnosť, že Puma je vo výrobe už niekoľko rokov, prezrádza klasický volič automatickej prevodovky a manuálna ručná brzda. Konzervatívny prístup Ford kompenzuje hexagonálnym volantom s prekvapivo veľkým priemerom. Má príjemnú hrúbku venca a dobre sa drží. Navyše poteší fyzickými tlačidlami na volante s možnosťou vypínania otravného asistenta rýchlostných limitov. Presne tak to máme radi.
Priestorové pomery zostávajú rovnaké. Samotné spracovanie považujeme za príkladné a na úrovni danej kategórie. Dobrý pocit umocňujú červené detaily a pekné sedadlá verzie ST-Line.
JAZDA
Puma ST-Line však nie je len o pekných vizuálnych detailoch. Najmä tí z vás, ktorí absolvujú pravidelné návštevy chiropraktika, by mali byť vopred informovaní o prítomnosti športového odpruženia. V kombinácii s väčšími 19-palcovými diskami vám Puma dá jasne najavo, na ktorých miestach samospráva zanedbala pravidelnú údržbu ciest. Áno, tušíte správne, Puma ST-Line má ďaleko od lietajúceho koberca. V ostatných ohľadoch však dokáže vyniknúť. Malý crossover krásne drží stopu a do zákrut sa príliš nenakláňa. Riadenie je však na prvú dobrú gumovejšie než to, čo si matne pamätáme z Fiesty či Focusu. Alebo nás už ovláda spomienkový optimizmus?
Ani ponuka motorizácií už v dnešnej dobe nie je to, čo si pamätáme spred niekoľkých rokov. Na výber máte prakticky jedinú motorizáciu – 1.0 EcoBoost v mild-hybridnom prevedení. Opcie sa zúžili na dva výkonové stupne a možnosť automatickej prevodovky.
Náš tajný tip? Azda najpríjemnejšou kombináciou bude 96 kW verzia s klasickým šesťstupňovým manuálom. Výkon je v rámci kategórie malých crossoverov viac než dostatočný a vyladený manuál ponúka predsa len viac kontroly nad malým trojvalcom. Veríme, že manuálne radenie by prispelo aj k lepšej reálnej spotrebe, čo v tabuľkách priznáva aj samotný výrobca. Automat nepredstavuje vyslovene zlú voľbu, ale v ničom zásadnom nevyniká.
VERDIKT
Ford sa na svojej stránke otvorene chváli najlepším pomerom cena/výbava v porovnaní s priamou konkurenciou. Okrem toho Puma skutočne dobre jazdí a ponúka adekvátny priestor pre malú rodinu. Fanúšikovia komfortnej jazdy by však mali uprednostniť štandardnú výbavu Titanium pred ST-Line, ktorá zahŕňa špeciálne upravený športový podvozok. Záujemcovia sa navyše budú musieť zmieriť s jediným trojvalcom v ponuke. Čoskoro však pribudne aj elektrický variant s atraktívnou cenovkou pod 30 000 eur.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!