PRVÁ JAZDA

Prvý raz šoférovali RENAULT 5 E-Tech. Ikonický návrat, píše recenzent auto motor a športu

Renault oživuje svoje legendárne malé automobily v úprave pre 21. storočie. Teda ako elektromobily s modernými technológiami a retro šarmom. Čím nás zaujal nový Renault 5?

Vydané  Text: 

Reno rozpráva, smeje sa, popiskuje, len aby vás zaujal a predstavil sa. Nie, teraz ešte nie. Ale Rena to neodradí, stále nechce stíchnuť a svojim priateľským elektronickým hláskom pokračuje, že všetky nastavenia môže človek dokončiť aj neskôr. Už naozaj dosť! Milý Reno, tvoja chvíľa ešte príde. Najprv si chceme trochu zajazdiť s novým Renaultom 5 E-Tech. Aj keď už hodnú chvíľu pohodlne sedím za nezmyselne hore aj dole zrezaným volantom, s radosťou na ňom spočinú moje ruky. Renault totiž sľubuje mimoriadne agilné jazdné vlastnosti. Základnú podmienku v podobe správnej pozície sedenia už R5 splnil, k tomu navyše pridáva aj dobrú obsluhu s jednoznačnými ovládačmi základných funkcií.

Stláčam teda štartovacie tlačidlo medzi displejmi, pohnem trochu surovú páčku pod volantom smerom dole a môžeme vyraziť. Podobne ako iní výrobcovia aj Renault prichádza na začiatok zatiaľ s vrcholnou verziou pohonnej jednotky.

V R5 to znamená motor s výkonom 110 kW v spojení s kapacitou akumulátora 52 kWh. Neskôr sa ponuka rozšíri smerom dole o verzie s 88 a 70 kW, obe budú mať rovnakú kapacitu 40 kWh. Malé auto zrýchľuje celkom svižne až na diaľničný rýchlostný limit, pri ktorom už celkom prenikavo hučí vietor okolo A-stĺpikov.

Na vlne

Aj podvozok sa už stihol prejaviť pri svojej vcelku úspešnej snahe odfiltrovať od pasažierov v kabíne nerovnosti na ceste. Najmenej sa mu to darí pri nerovnostiach, ktoré nezasahujú do celej šírky vozovky alebo ju šikmo križujú. To je pri štandardnej konštrukčnej koncepcii malých elektromobiloch vcelku bežné, najmä ak výrobca nechce negatívne ovplyvňovať agilitu. Tak si teda R5 trochu poskacká, ale dlhé vlny i ostrejšie priečne nerovnosti zvláda dobre. Okrem toho musíme pochváliť aj sedadlá s dostatočne dlhým sedákom a príjemne nie príliš mäkkými výplňami. Už by však stačilo nudnej roviny, poďme konečne trochu do hôr nad francúzskym Nice, kde sú naozaj krásne serpentíny. R5 sa do nich vrhá s radosťou, ktorú podporuje športový režim s agresívnejším priebehom výkonu.

Výkon však nie je tá podstatná veličina. Omnoho viac tu spraví hmotnosť, ktorá podľa Renaultu nepresahuje 1,5 tony. Nie je to málo, no vo svete elektromobilov celkom sympatické číslo, ktoré ani smerom do kopca netlmí entuziazmus. Slabšie je to s trakciou, možno si Renault necháva rezervy pre športovú verziu Alpine. V mnohých zákrutách počuť pískanie vnútorného kolesa na výjazde, po ktorom nasleduje tvrdý zásah elektroniky na kontrolu trakcie a je po zábave.

Čo s tým? Nuž, treba jazdiť jemnejšie. Tomu by pomohlo viac citu a komunikácie v riadení. Sprevodovanie, spätná väzba i potrebná miera sily v rukách, na to všetko si treba zvyknúť. Azda najnepríjemnejšie je, ako sa predné kolesá snažia narovnať do priameho smeru. Človek si však po chvíli zvykne a začne si užívať, ako R5 vykrajuje najrôznejšie oblúky. A pritom sa môže dobre oprieť o sedadlo, ktoré ho podrží.

V horách sa môžete zabaviť bez toho, aby nejako zásadne utrpel dojazd. Treba sa pritom spoliehať na rekuperáciu pri spomaľovaní, teda jazdný režim B, ktorý sa volí ďalším zatlačením páčky pod volantom smerom dole. Nejaké ďalšie nastavenia či viac stupňov Renault nemá. Spomalenie je citeľné, ale na ovládanie jazdy iba jedným pedálom to nestačí.

Dynamický veselý vzhľad R5 sa teda preniesol aj do jazdných vlastností. A teraz máme čas aj na digitálne čačky v podobe virtuálneho asistenta Rena. Opäť nám tu totiž poskakuje po obrazovke a pýta si pozornosť.

VERDIKT

Automobilov so šarmantným vzhľadom vyrobil Renault už mnoho, jazdné vlastnosti však neraz krívali. Pri R5 to neplatí, toto auto elegantne tancuje na hrane pohodlia a agility. Rovnako dobre hodnotíme aj ergonómiu a obsluhu, s vnútorným priestorom je to prirodzene poslabšie. Vcelku sympatické autíčko.

Technické údaje RENAULT 5 E-Tech

  • Motor synchrónny elektromotor
  • Výkon 110 kW
  • Krútiaci moment 245 Nm
  • Pohon a podvozok: 1st. redukčná prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové. Pneu. 195/60 R 18.
  • Batožinový priestor 326/1 106 dm3
  • Rozmery: 3 922 × 1 774 × 1 498 mm, rázvor 2 540 mm,
  • Prevádzková hmotnosť 1 450 kg,
  • Kapacita Li-Ion batérie 52 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 150 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,0 s
  • Spotreba (WLTP) 15,2 kWh/100 km
  • Dojazd (WLTP) 405 km
  • Cena zatiaľ nestanovená