NEPREHLIADNITE

Prvá jazda s novou Škodou Octavia RS: Záväzok mena

Písmená RS môžu znamenať rozličné veci. Pomyslite si na Audi, alebo Porsche. Tam RS neznamená to isté ako v značke Škoda. Ale všetky RS majú jedno spoločné: prísľub mimoriadnej dynamiky.

Vydané  Text: 

Zatiaľ čo Porsche 911 GT3 RS poskytuje maximálny výkon na okruhu v kombinácii so schválením do bežnej premávky, Škoda Octavia RS predstavovala vždy optimálnu kombináciu maximálnej úžitkovej hodnoty a zdravej porcie jazdnej dynamiky za férovú cenu, hlboko pod porovnateľnými modelmi Audi RS. Na tomto postavení špičkového modelu radu Octavia veľa nezmenil ani aktuálny facelift.

Špičkový model je pri tom výslovne v jednotnom čísle, pretože Octavia RS sa teraz vyrába už iba s benzínovým motorom v kombinácii s pohonom predných kolies a dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Naftový motor a pohon plug-in-hybrid vypadli z ponuky. Do role športového modelu sa aj tak najlepšie hodí benzínová verzia. Štvorvalec 2.0 TSI najnovšieho vývojového stupňa s výkonom 195 kW (265 k) rýchlo dosiahne svoj maximálny krútiaci moment 370 Nm, energicky ťahá v oblasti stredných otáčok a pri vysokých otáčkach pôsobí ešte živšie ako jeho predchodca.

Pri tom sa pohon zaobíde bez umelého zvuku z reproduktorov – poskytuje posádke reálny, energický štvorvalcový zvuk, ktorý síce nepreniká pod kožu, ale pri ubratí plynu sympaticky buble. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG už medzičasom dokáže, rovnako ako pri civilnejších verziách, nájsť peknú strednú cestu medzi svižným a komfortným rozjazdom. Pri tom aj spontánne reaguje na povely radiacich pádiel na volante. Režim Sport ešte viac pritvrdí voliteľné adaptívne tlmiče pruženia, takže RS sa agilne natáča do zákrut. Riadenie reaguje príjemne ľahko a svojou bezprostrednosťou okamžite vzbudzuje dôveru. Spätná väzba je trocha striedma, ale vysoká presnosť riadenia zaručuje, že kombi sa dá čisto ovládať pri rýchlej jazde. Rovnako ako Golf GTI, aj Octavia využíva mechanickú uzávierku diferenciálu prednej poháňanej nápravy. Vďaka tomu RS vychádza zo zákrut bez nedotáčavosti, pričom trocha prešmykujúce vnútorné koleso neovplyvňuje trajektóriu jazdy.

Jasne, v hraničnej oblasti má nakoniec Octavia tendenciu k nedotáčavosti, zato dynamické zmeny zaťaženia neovplyvňujú jazdné vlastnosti.

Aj ako RS pravá Octavia

Ale Octavia RS je tradične športové auto na každý deň, preto má mäkšie regulačné krivky adaptívneho podvozka DCC. A ako je to s komfortom na dlhé trasy? Je úplne v poriadku vďaka primeranému tlmeniu hluku, pohodlným (sériovým) športovým sedadlám s integrovanými opierkami hlavy a dobrému komfortu pruženia. Pozitívne je, že označenie RS neuberá Octavii nič z jej praktických vlastností. Má rovnako veľkorysý objem batožinového priestoru, rovnako priestrannú zadnú časť kabíny a rovnaké riešenia Simply Clever ako slabší súrodenci. Okrem toho profituje z veľkej modernizácie infotainmentu a rozsiahleho systému hlasového ovládania, ktorý okrem hlasového asistenta využívajúceho umelú inteligenciu ChatGPT zahŕňa aj menu asistenčných systémov.

Takže aký z toho všetkého vyplýva záver? Octavia RS ako kombi, ale aj ako limuzína (o 910 eur lacnejšia), kombinuje vysokú úžitkovú hodnotu na každodenné používanie s iba minimálne oslabeným pocitom GTI. Niektorým zákazníkom možno bude chýbať úspornosť predchádzajúcej dieselovej verzie.

Technické údaje Škoda Octavia RS Combi

  • Motor benzínový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom, 1 984 cm³
  • Výkon 195 kW (265 k) pri 5 250 ot./min.
  • Krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 ot./min.
  • Pohon a podvozok: pohon predných kolies, 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG, vpredu MacPherson, viacprvkové závesy vzadu.
  • Kotúčové brzdy vpredu i vzadu. Pneumatiky 225/45 R18.
  • Batožinový priestor 640 – 1 700 dm3
  • Rozmery: 4 709 × 1 829 × 1 477 mm, rázvor 2677 mm,
  • Pohotovostná hmotnosť 1 534 kg.
  • Najvyššia rýchlosť 250 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,5 s
  • Spotreba WLTP 6,8 l/100 km
  • Cena 40 870 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk