NOVÉ MENO, NOVÉ ZÁŽITKY

PRVÁ JAZDA s novým Audi S5: Nové časy

Audi A4 už so spaľovacím motorom nekúpite, jeho pozíciu v ponuke značky čiastočne preberá nové A5. S prvým modelom na novej platforme sme sa zoznámili na alpských cestičkách.

Fotogaléria na konci článku
Vydané  Text: 

Tušíte, aký objem a výkon má také Audi A4 35 TFSI? Pred pár rokmi si v Ingolstadte mysleli, že výmena tradičného označovania jednotlivých verzií za číselné kódy pomôže sprehľadniť ponuku. A týkalo sa to aj elektromobilov, kde údaj o zdvihovom objeme, prirodzene, absentuje. Teraz však pochopili, že to nebol správny smer, a tak sa na prominentné miesto cenníkov i katalógov vracia klasická hodnota výkonu. A popri tom sa začalo meniť aj modelové portfólio. Klasický zástupca v strednej triede po novom už nebude model A4, ale len A5. Alebo v našom prípade S5, s touto verziou sme absolvovali prvé zoznamovacie kilometre. Dôvodom je, že párne čísla budú odteraz patriť elektromobilom a spaľovacím motorom zostanú nepárne.

Nové A5 je prvým Audi na novej architektúre Premium Platform Combustion, skrátene PPC, určenej pre spaľovacie motory a hybridy. V súlade s vyšším číslom sa novinka pýši nárastom dĺžky aj rázvoru o zhruba 7,5 centimetra, kratšie previsy vpredu aj vzadu pomohli proporciám 4,84 metra dlhého auta. S takými parametrami už prerastá do vyššej strednej triedy, ale žiadny strach. A6 je totiž ešte o 12 centimetrov dlhšie a presne to pocítite aj v interiéri.

Inzercia

Inzercia

Vpredu je to vyrovnané, prvotriedne pohodlie ponúkajú oba modely, vzadu má však A6 pred A5 jasne navrch. Aj keď Audi deklaruje, že oproti A4 sa priestor na nohy predĺžil o 72 milimetrov. Nuž, pri prvom zoznámení sme o tom neboli celkom presvedčení. Spoločnou črtou všetkých verzií od základných TFSI a TDI až po S5 je praktické veľké veko batožinového priestoru.

Dizajn je oproti A4 výraznejší, tvár auta definujú väčšie nasávacie otvory a nižšia maska chladiča. Vzadu je neprehliadnuteľný náznak difúzora a veľkoplošné OLED svetlá druhej generácie s variabilnou grafikou, ktorá má varovať ďalších vodičov pred nebezpečenstvom.

Extra výkon

Rozšírené blatníky podporujú vizuálny dojem dobre vytrénovaného športovca. Špičková verzia sa nedá zahanbiť ani parametrami: 270 kW (367 k) a 550 Nm produkuje motor V6 preplňovaný turbodúchadlom. A keď treba, pomôže mu ešte elektromotor na výstupnom hriadeli prevodovky s výkonom 18 kW a krútiacim momentom 230 Nm. Nový člen pohonného ústrojenstva sa pridáva k mild-hybridu nielen v S5, ale aj vo všetkých dieseloch, kde pracuje aj štartér-generátor s výkonom 7,5 kW. Tento má na starosti aj dobíjanie trakčného LFP akumulátora s kapacitou 1,7 kWh, ktorý tomuto zoskupeniu s označením MHEV plus umožňuje čisto elektrické manévrovanie, i plachtenie.

Všetky benzínové motory pracujú v Millerovom cykle s predĺženou expanziou a majú turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Čo toto všetko prináša v praxi? Spotrebu a sľubovanú úsporu paliva si po prvých kilometroch nedovolíme hodnotiť, viac ukážu merania počas redakčného testu. O dynamických kvalitách však po výlete do Álp nad francúzskym pobrežím nepochybujeme. S5 nezaskočí žiadne stúpanie, bez ohľadu na prevodový stupeň ťahá v sprievode príjemného zvuku motora V6. S radosťou sa rúti v ústrety zákrute, kde poteší precíznym a pevným zatočením bez ohľadu na tvar oblúka. Vzhľadom na použitú techniku neočakávame nič iné. Audi sem namontovalo systém vektorovania krútiaceho momentu pomocou bŕzd (Brake Torque Vectoring), progresívne riadenie s priamejším prevodom a aj športový diferenciál na zadnej náprave, ktorý má udržovať neutrálne, až jemne pretáčavé jazdné vlastnosti S5. Komfort pruženia vďaka adaptívnym tlmičom dobre lavíruje medzi pohodlím a stabilitou pri dynamickej jazde.

Moderný interiér dostal najnovšie asistenčné systémy, vylepšené hlasové ovládanie s umelou inteligenciou na báze ChatGPT, prepracované ozvučenie (niektoré verzie majú reproduktory aj v opierkach hlavy) a spolujazdcovi môžete dopriať veľký samostatný displej priamo pred ním – vraj je to veľmi žiadané v Číne. Azda nikoho neprekvapí, že novinka pláva na vyššej cenovej hladine, oproti A4 je rozdiel do 4 500 €. Možnosti príplatkov sú, tradične, takmer nekonečné. Ten najdôležitejší, za karosériu kombi s tradičným označením Avant, predstavuje 1 980 €.

Všestrannosť Audi S5 je až prekvapujúca. Rovnako dobre zvláda drzé vymetanie zákrut, aj pohodlnú a pokojnú jazdu v dobre odhlučnenej kabíne. Veľmi presvedčivá novinka.

Technické údaje

  • Motor prepl. ben. V6, 2 995 cm3 + mild-hybrid
  • Výkon 270 kW (367 k) pri 5 600 ot./min.
  • Krútiaci moment 550 Nm pri 1 700 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy kotúčové. Pneu. 245/40 R 19.
  • Batožinový priestor 417/1 271 dm3
  • Rozmery: 4 835 × 1 860 × 1 429 mm, rázvor 2 896 mm,
  • Prevádzková hmotnosť 1 950 kg,
  • Objem nádrže 56 l, batéria 1,7 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 250 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,5 s
  • Spotreba (WLTP) 7,4 l/100 km
  • Emisie CO2 (WLTP) 170 g/km
  • Cena 76 190 €

Fotogaléria Audi S5 (2025)


Inzercia

Inzercia