NOVÉ MENO, NOVÉ ZÁŽITKY

PRVÁ JAZDA s novým Audi S5: Nové časy

Audi A4 už so spaľovacím motorom nekúpite, jeho pozíciu v ponuke značky čiastočne preberá nové A5. S prvým modelom na novej platforme sme sa zoznámili na alpských cestičkách.

Fotogaléria na konci článku
Vydané  Text: 

Tušíte, aký objem a výkon má také Audi A4 35 TFSI? Pred pár rokmi si v Ingolstadte mysleli, že výmena tradičného označovania jednotlivých verzií za číselné kódy pomôže sprehľadniť ponuku. A týkalo sa to aj elektromobilov, kde údaj o zdvihovom objeme, prirodzene, absentuje. Teraz však pochopili, že to nebol správny smer, a tak sa na prominentné miesto cenníkov i katalógov vracia klasická hodnota výkonu. A popri tom sa začalo meniť aj modelové portfólio. Klasický zástupca v strednej triede po novom už nebude model A4, ale len A5. Alebo v našom prípade S5, s touto verziou sme absolvovali prvé zoznamovacie kilometre. Dôvodom je, že párne čísla budú odteraz patriť elektromobilom a spaľovacím motorom zostanú nepárne.

Nové A5 je prvým Audi na novej architektúre Premium Platform Combustion, skrátene PPC, určenej pre spaľovacie motory a hybridy. V súlade s vyšším číslom sa novinka pýši nárastom dĺžky aj rázvoru o zhruba 7,5 centimetra, kratšie previsy vpredu aj vzadu pomohli proporciám 4,84 metra dlhého auta. S takými parametrami už prerastá do vyššej strednej triedy, ale žiadny strach. A6 je totiž ešte o 12 centimetrov dlhšie a presne to pocítite aj v interiéri.

Vpredu je to vyrovnané, prvotriedne pohodlie ponúkajú oba modely, vzadu má však A6 pred A5 jasne navrch. Aj keď Audi deklaruje, že oproti A4 sa priestor na nohy predĺžil o 72 milimetrov. Nuž, pri prvom zoznámení sme o tom neboli celkom presvedčení. Spoločnou črtou všetkých verzií od základných TFSI a TDI až po S5 je praktické veľké veko batožinového priestoru.

Dizajn je oproti A4 výraznejší, tvár auta definujú väčšie nasávacie otvory a nižšia maska chladiča. Vzadu je neprehliadnuteľný náznak difúzora a veľkoplošné OLED svetlá druhej generácie s variabilnou grafikou, ktorá má varovať ďalších vodičov pred nebezpečenstvom.

Extra výkon

Rozšírené blatníky podporujú vizuálny dojem dobre vytrénovaného športovca. Špičková verzia sa nedá zahanbiť ani parametrami: 270 kW (367 k) a 550 Nm produkuje motor V6 preplňovaný turbodúchadlom. A keď treba, pomôže mu ešte elektromotor na výstupnom hriadeli prevodovky s výkonom 18 kW a krútiacim momentom 230 Nm. Nový člen pohonného ústrojenstva sa pridáva k mild-hybridu nielen v S5, ale aj vo všetkých dieseloch, kde pracuje aj štartér-generátor s výkonom 7,5 kW. Tento má na starosti aj dobíjanie trakčného LFP akumulátora s kapacitou 1,7 kWh, ktorý tomuto zoskupeniu s označením MHEV plus umožňuje čisto elektrické manévrovanie, i plachtenie.

Všetky benzínové motory pracujú v Millerovom cykle s predĺženou expanziou a majú turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Čo toto všetko prináša v praxi? Spotrebu a sľubovanú úsporu paliva si po prvých kilometroch nedovolíme hodnotiť, viac ukážu merania počas redakčného testu. O dynamických kvalitách však po výlete do Álp nad francúzskym pobrežím nepochybujeme. S5 nezaskočí žiadne stúpanie, bez ohľadu na prevodový stupeň ťahá v sprievode príjemného zvuku motora V6. S radosťou sa rúti v ústrety zákrute, kde poteší precíznym a pevným zatočením bez ohľadu na tvar oblúka. Vzhľadom na použitú techniku neočakávame nič iné. Audi sem namontovalo systém vektorovania krútiaceho momentu pomocou bŕzd (Brake Torque Vectoring), progresívne riadenie s priamejším prevodom a aj športový diferenciál na zadnej náprave, ktorý má udržovať neutrálne, až jemne pretáčavé jazdné vlastnosti S5. Komfort pruženia vďaka adaptívnym tlmičom dobre lavíruje medzi pohodlím a stabilitou pri dynamickej jazde.

Moderný interiér dostal najnovšie asistenčné systémy, vylepšené hlasové ovládanie s umelou inteligenciou na báze ChatGPT, prepracované ozvučenie (niektoré verzie majú reproduktory aj v opierkach hlavy) a spolujazdcovi môžete dopriať veľký samostatný displej priamo pred ním – vraj je to veľmi žiadané v Číne. Azda nikoho neprekvapí, že novinka pláva na vyššej cenovej hladine, oproti A4 je rozdiel do 4 500 €. Možnosti príplatkov sú, tradične, takmer nekonečné. Ten najdôležitejší, za karosériu kombi s tradičným označením Avant, predstavuje 1 980 €.

Všestrannosť Audi S5 je až prekvapujúca. Rovnako dobre zvláda drzé vymetanie zákrut, aj pohodlnú a pokojnú jazdu v dobre odhlučnenej kabíne. Veľmi presvedčivá novinka.

Technické údaje

  • Motor prepl. ben. V6, 2 995 cm3 + mild-hybrid
  • Výkon 270 kW (367 k) pri 5 600 ot./min.
  • Krútiaci moment 550 Nm pri 1 700 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy kotúčové. Pneu. 245/40 R 19.
  • Batožinový priestor 417/1 271 dm3
  • Rozmery: 4 835 × 1 860 × 1 429 mm, rázvor 2 896 mm,
  • Prevádzková hmotnosť 1 950 kg,
  • Objem nádrže 56 l, batéria 1,7 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 250 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,5 s
  • Spotreba (WLTP) 7,4 l/100 km
  • Emisie CO2 (WLTP) 170 g/km
  • Cena 76 190 €

Fotogaléria Audi S5 (2025)