Dlhodobý test

Dlhodobý test Jeep Avenger: Zľakne sa niečoho?

Jeep Avenger je iný džíp, než na aký sme zvyknutí. Crossover nachádza svoje teritórium predovšetkým v meste, lenže koncernová platforma predsa len ponúka aj možnosť terénneho vyžitia.

Vydané  Text: 

Jeep Avenger je najmladší model v rodine džípov a zdá sa, že tomuto statusu zodpovedajú aj jeho schopnosti. Stále sa učí. Spočiatku prišiel ako čistý elektromobil, potom pridal benzínový motor, ktorý máme v dlhodobom teste, a už čoskoro do predaja príde verzia so šikovne vymysleným pohonom oboch náprav. Nie je to 4×4, ale 4×e, ktoré má pohon zadných kolies čisto elektrický, zatiaľ čo predné poháňa benzínový agregát.

Sme tak očitými svedkami postupného vylepšovania modelu, no nie v rámci celého životného cyklu, ale jeho počiatočnej verzie ešte pred modernizáciou. Nami testovaná konfigurácia s pohonom predných kolies, ktoré poháňa benzínový motor s objemom 1,2 litra prostredníctvom dvojspojkovej automatickej prevodovky 6DCT, dnes nepredstavuje východiskovú motorizáciu modelu Avenger.

Základom zostáva rovnaký trojvalcový benzínový motor s maximálnym výkonom 74 kW (100 k) spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Verzie s automatickou prevodovkou vždy zahŕňajú elektrickú podporu s výkonom až do 21 kW, ktorá robí z modelu Avenger hybrid bez nabíjania káblom. Jeep ho vo svojej nomenklatúre označuje ako e-Hybrid.

Z technického hľadiska

Predsudky nás navádzajú domnievať sa, že elektrifikovaný pohon predných kolies vylučuje terénne jazdné schopnosti a snáď aj širokospektrálnosť použitia. Lenže značka Jeep vždy vystupovala z radu obyčajnosti. A tak aj tomuto modelu dožičila špecializované jazdné režimy a pasívnu výbavu pre off-road využitie v podobe solídnej svetlej výšky 201 mm, krátkych previsov umožňujúcich lepšie prejazdové uhly a tiež primeranú brodivosť 230 mm.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Zatiaľ čo nájazdový a prejazdový uhol predstavujú 20 stupňov, výjazdový až 35. To znamená, že pri cúvaní do kopca sa nebudete musieť obávať o poškodenie voliteľne dodávaného ťažného zariadenia. Nami testovaná motorizácia utiahne príves s hmotnosťou do 1,1 tony, čo je 100 kg menej ako verzia bez hybridizácie a o celých 1,1 tony viac ako elektrický Avenger. Správne, elektrický Avenger vám príves neodtiahne. Nemusí to byť nedostatok, pretože záleží na preferenciách majiteľa.

Nemilým poznatkom pri študovaní cenníkov skôr bude to, že Avenger neponúka ani v jednej zo štyroch dostupných úrovní výbav strešné nosiče, ktoré by boli cenným rozšírením batožinového priestoru s objemom 380 litrov. Dodajme, že celková hmotnosť vozidla je pomerne skromných 1 782 kg, čo znamená užitočné zaťaženie 427 kg. Z toho asi polovica pripadá na zadnú nápravu, čo nám nastavuje limity pre všestrannosť využitia. Opäť platí, že s ohľadom na preferencie majiteľa to nemusí zohrávať úlohu.

Inzercia

Sneh, piesok aj blato

Jeep Avenger bez ohľadu na výbavu ponúka voľbu jazdných režimov Selec-Terrain so šiestimi vopred nastavenými konfiguráciami. Vlastnú si nenastavíte, avšak s ďalšími šiestimi profilmi elektrickej podpory, o ktorej sme písali v predchádzajúcom čísle, vozidlo ponúka už celkom pestrú paletu kombinácií. Základom sú tri režimy pre jazdu na cestách Normal, Eco a Sport.

Ďalšia trojica je určená na necesty: Sneh, Piesok a Blato. Trojica jazdných režimov pre cesty primerane škáluje logiku radenia prevodovky tak, aby využila potenciál elektrifikovaného pohonu. V režime Eco tak máte príležitosť najmä jazdou v nízkom spektre otáčok dosahovať nižšiu priemernú spotrebu paliva na úkor dynamiky.

Športový jazdný režim sa podstatne viac približuje k optimálnemu spektru otáčok, až chvíľami pôsobí nekultivovane. Zvlášť si všimnete najmä vibrácie pri zastavení vozidla. To, čo Jeep označuje ako Normal, vskutku napĺňa podstatu tohto pojmu a predstavuje ideálne naladenie pohonu so schopnosťou promptnej reakcie, keď to vodič potrebuje. Šikovným doplnkom vyhradeným pre e-Hybrid sú páčky radenia za volantom, s ktorým môžete ešte
viac kontrolovať chod motora.

Tri jazdné režimy pre nespevnený povrch milo prekvapia. Zdanlivo nepodstatné detaily v pohone napokon dokážu malý crossover vyslobodiť zo situácie, ktorá by pre bežné malé SUV bola definitívnou. Výberom jazdných režimov sa mení elektronické riadenie trakcie predných kolies motorom prostredníctvom automatickej prevodovky.

V praxi ťažko odhadnúť, do akej miery sa do celého procesu zapája elektrický motor s výkonom 21 kW, ale výsledok uplatnenia terénneho režimu je vskutku pôsobivý. Dokonca aj s bežnými cestnými pneumatikami si hybridný Avenger poradí so stúpaním po sypkom štrku. Niekedy zaváha, akoby hneď nereagoval na stlačenie akceleračného pedála, ale v konečnom dôsledku vodičovi dopraje pocit dobrej kontroly. Asistent pre zjazd z kopca je už v základnej výbave.

Nemali sme príležitosť jazdiť na snehu, ale nie práve najľahšou skúškou je aj jazda po piesku. Tá býva pre bežné vozidlá istotou problémov, pretože najmä s cestnými pneumatikami neodpúšťa chyby – stačí zaváhať a auto zapadne. Najmenší Jeep si s týmto nepriaznivým povrchom poradil, dokonca aj s rozbiehaním sa zo zastavenia. Režim pre jazdu po blate cielene zvyšuje otáčky kolesa pre lepšie čistenie dezénu od blata a obnovenie priľnavosti, krútiaci moment smeruje na koleso s lepšou priľnavosťou. Naopak, režim do piesku pretáčanie cielene eliminuje. Predsudky obyčajne vedú k priveľkej opatrnosti a odmietaniu výziev, napriek tomu si ich v zdravej miere treba zachovať.

Jeep Avenger sa preukázateľne dokáže dostať zo situácie, ktorá by pre iné auto mohla byť neprekonateľná, na druhej strane nie je pravým off-roadom. Naraziť na limity pohonu určeného prioritne na cesty nie je také náročné, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Stojí za to však pozdvihnúť prácu ľudí v značke Jeep, ktorí vyladili koncernovú platformu natoľko, aby zodpovedala charakteru americkej legendy.

Príležitosti na zlepšenie

Jeep Avenger, rovnako ako ostatné modely výrobcu, v slovenskej ponuke figuruje s hodnotnými príplatkovými možnosťami, ktoré rozširujú užitočný potenciál vozidla. Príprava na ťažné zariadenie je v sérii stupňov výbav Altitude a Summit a v rámci výbavy Axenture získate pre Avenger gumené podložky do odkladacích priestorov a nastaviteľné dno batožinového priestoru.

Vozidlo v najvyššom stupni výbavy Summit zahŕňa aj cúvaciu kameru s dynamickým navádzaním a s virtuálnym pohľadom zhora, čo predstavuje skvelého pomocníka. Avengeru chýbajú voliteľné možnosti ochrany podvozka a spodných partií karosérie, či ponuka elektrických zásuviek.

Jeep Avenger ostáva v našom dlhodobom teste aj naďalej, zatiaľ sa preukázal ako šikovný spoločník do mesta, ale aj vozidlo vhodné pre rybára, chatára a fanúšika turistiky. Nie je to ten džíp, ktorým by ste sa brodili blatom a liezli na skalnaté kopce, jeho schopnosti však presahujú bežné rámce. A v tom vidíme silný argument v prospech kúpy.







Inzercia

Inzercia