Športové kompaktné SUV

Dobre okorenené poctivé SUV na benzín. Test CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive (2024)

Ak máte radi športovo vyladené kompaktné SUV-čka a pritom vám záleží na praktických vlastnostiach, Cupra Ateca vás nepochybne zaujme. Dnes to už nie je najmodernejšie auto na trhu, lenže tradičný charakter interiéru mnohí práveže ocenia – vrátane nás.

Vydané  Text: 

CUPRA Ateca 2.0 TSI 140 kW 4Drive (2024)

CUPRA Ateca je vskutku svojské športové SUV. Neobsahuje žiadne odznaky so šachovnicou, označenia typu R300 či iné. Už samotné označenie Cupra je totiž  garanciou dynamických vlastností a športových jazdných zážitkov. Tie naznačuje medenými detailmi, štvoricou koncoviek výfuku, nápisom CUPRA v spodnej časti mriežky, čierno lakovanými prvkami a lištami a v našom prípade aj efektnou tmavosivou farbou karosérie a devätnásťpalcové disky kolies s pneumatikami Continental WinterContact.

Výsledkom je vkusný mix prvkov, ktorý naznačuje potenciál rodinného SUV, ktoré si pod kapotou naordinovalo dvojlitrový benzínový turbomotor s maximálnym výkonom 140 kW (190 k). Krútiaci moment je takisto pôsobivý: 320 Nm pri 1500‐ 4100 ot./min. Akceleráciu z 0 na 100 km/h absolvujete za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť 212 km/h je hodnota, ktorú bežne crossovery tejto kategórie nemávajú.

Dojmy z jazdných vlastností

Medzi uvedenými hodnotami sa pohybuje CUPRA svižne a bez zaváhania. Aktívne tlmiče musím pochváliť osobitne, ani na rozbitejších cestách sa vám najsilnejšia Ateca nesnaží vyraziť zuby, skôr naopak, užívate si trakciu všetkých štyroch kolies. Tie sú zároveň poháňané, takže aj na snehu či mokrej vozovke sa môžete bez problémov oprieť o plyn a užiť si každú zákrutu. Na snehu môžete využiť tretiu polohu stabilizačného systému. Je to režim vypnutý, keď si môžete užiť driftovanie.

Naviac, pohon 4 x 4 myslí na zadnú nápravu, ktorá má dostatok krútiaceho momentu, aby udržala zadnú časť vybočenú. A to je pozitívne, inžinieri automobilky CUPRA myslia na to, že hnaná zadná náprava je zdrojom zábavy, a tak to má byť. Ak to je prvá pointa. CUPRA Ateca nie je marketingové cvičenie, ale reálne športové SUV či crossover, ktorý si skutočne užijete.

Inzercia

Inzercia

Zmienku si zaslúži skutočnosť, že CUPRA Ateca najnovšiu sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG, ale nie adaptívny podvozok DCC. Nedá sa ani dokúpiť, musíte si rovnoa zadovážiť najvyššiu výbavu Veloz (VZ). Na zozname príplatkového vybavenia však nájdete silnejšie brzdy a škrupinové sedadlá. Ak plánujete využívať Atecu aj na okruhu, nech sa páči, no aj základné sedadlá či brzdy si odvedú svoju prácu vynikajúco. Navyše poskytujú komfort aj na dlhších cestách alebo v prípade núdzového prespatia.

V prípade, že si CUPRA Ateca zadovážite s výkonom motora vyšším ako 110 kW, dostanete lepšiu zadnú nápravu s viacprvkovým zavesením Multilink. Pod 110 kW sa uplatňuje použitie polotuhej nápravy, ale vpredu je vždy nezávislá náprava MacPherson.

Radosť z poctivo vypracovaného interiéru

Odlišný charakter auta naznačujú aj imitácie karbónu na bokoch sedadiel, na kryte volantu s novým logom či alcantara na sedadlách, či bokoch dvier. Prirátať môžeme aj čierne lakované prvky, inak je interiér takmer identický s bežnou Atecou. Prémiový charakter značky CUPRA však ráta s množstvom individuálnych prvkov, ktoré si nastavíte podľa vlastných preferencií. Nechýbajú ani extrovertné farby.

Inzercia

Až na jeden detail, ktorým je digitálny displej. Ten má novú grafiku a pri prepínaní jednotlivých režimov máte k dispozícii aj centrálne umiestnený otáčkomer s digitálnym rýchlomerom. Pre klasikov sú určené dva kruhové ukazovateľa tak, ako ich poznáme z analógových čias. Ak sa cítite informačne a dátovo neukojení, môžete stredový dotykový displej prepnúť do režimu Performance, keď sa vám zobrazujú relevantné výkonové parametre. Informácie sú však zrejme určené pre spolujazdcov, pri maximálnom nasadení ich nemáte šancu sledovať.

Praktická stránka? Nuž, je to SUV, na zadných sedadlách sa bez problémov usadíte aj keď ste prerastení. Takže pre deti máte k dispozícii dostatok priestoru a batožinový priestor operuje hodnotami 485 a 1 579 litrov.

Stačí? Nepochybne aj pre dvojčlennú rodinu.

A rodinný rozpočet? Ten zaťaží zhruba deviatimi až desiatimi litrami benzínu, v prípade, že šoféruje vaša manželka s potomkom, môžete rátať s ôsmimi. Hoci potenciál CUPRY Ateca vás zrejme zláka častejšie, ako si myslíte. Či je drahá? Skontrolujte výkonové parametre a skúste k nim nájsť konkurenta a zrazu zistíte, že musíte loviť v oveľa drahších vodách.

Cena a dostupnosť na Slovensku

CUPRA Ateca sa na Slovensku predáva od cenníkových 38 090 eur, čo je cena konfigurácie 1,5 TSI 150 automat.

Nami testovaná verzia 2,0 TSI 190 4Drive automat stojí cenníkových 42 880 eur a variant VZ 2,0 TSI 300 4Drive automat začína na cenníkových 54 470 eur.  CUPRA Ateca u nás nekúpite s naftovým motorom a tiež ani ako plug-in hybrid.

 

Dodajme, že výbava Veloz (teda VZ) obsahuje v porovnaní so základnou CUPRA Ateca dôležité položky naviac. Napríklad kamerový systém Top View (pohľad zhora a celé okolie vozidla), bezdrôtové nabíjanie mobilu a čierny strop. Ďalej fantastickú funkciu pre rýchlejší rozjazd Launch control, adaptívny podvozok DCC s hydraulickým nastavovaním tlmičov, zdvojené koncovky výfuku vpravo a vľavo. Brzdová sústava s Brembo strmeňmi  na predných kolesách je tiež výsadou výbavy Veloz a, samozrejme, najvýkonnejší benzínový motor.

Domnievame sa však, že pre prevažnú časť motoristov bude aj nami testovaná verzia s max. výkonom 140 kW zdrojom autentickej radosti z jazdy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie