Dlhodobý test, 1. časť

Príjemné potešenia / Test Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI Instyle 6MT

Tento test ukázal, že moje predsudky voči menším autám sú neodôvodnené. A som rád.

Vydané Text: Ladislav Ležanský

Napadlo mi, že keď presadnem z môjho SUV do auta, ktoré je deklarované ako malé mestské vozidlo, budem si pri 30 kilometrovom dennom dochádzaní do Bratislavy dlho zvykať na nižší komfort. Nestalo sa. Čakalo ma živé a pohodlné auto. Bol som prekvapený, keď som zistil, že ide iba o litrový trojvalec. Aj manuálnu prevodovku v testovanom Colte som najprv považoval za menej komfortný a možno aj prežitý prvok.

A opäť prekvapenie. Po rokoch som totiž opäť zažil už pomaly zabudnutú radosť z jazdy. Presnejšie – radosť zo šoférovania. Tak ako za starých čias, keď bolo bežné užívať si aktívnu jazdu vo vlastnej réžii a nie v réžii elektronických systémov optimálneho radenia prevodových stupňov. Vybavilo sa mi, ako som si vždy užíval manuál na zasneženej ceste, alebo v lete na okreskách.

Inzercia

Inzercia

Automat, ktorý radí za mňa, by ma potešil až v otravnej mestskej zápche. A radosť zo svižnej jazdy vám určite nepokazí ani už spomínaný preplňovaný litrový trojvalecKlobúk dole pred konštruktérmi týchto motorov, fakt to už dnes vedia robiť. Snáď iba bezprostredne po naštartovaní sa na sekundu zatrasie volant a radiaca páka, čo vám pripomenie, že ide o trojvalec.

Tiež som sa trocha obával pravidelnej, asi 800 metrov dlhej nespevnenej lesnej cesty, po ktorej musím denne prejsť. Ale žiadne poskakovanie obvykle tvrdého pruženia menších áut, ani žiadne nepríjemné zvuky a nárazy z podvozku sa nekonali. A to má testovaný Colt 17-palcové kolesá! I keď tankodrómy v našich mestách sú dôvodom k obutiu možno najväčších balónov ako výrobca povoľuje.

Digitálny displej pred vodičom je možné prepínať do režimov s rôznymi funkciami

Digitálny displej pred vodičom je možné prepínať do režimov s rôznymi funkciami

Potešenie zo spotreby

V mojom aute som zvyknutý na 8 l/100km. Takže rozdiel v prospech Colta je viac ako 3 l/100km. To by pri mojich 15 tisícoch km ročne urobilo povedzme za 6 rokov cca 4 000 eur oproti autu, ktoré bežne užívam.

A to nehovorím o nižších cenách poistiek a servisu. Sú to ďalšie tisíce za obdobie pomyselných 6 rokov.

Ďalší príjemný poznatok pribudol po jazde v daždi. Väčšina áut má daždi zadnú cúvaciu kameru znečistenú a obraz z nej je rozmazaný, alebo celkom nejasný. Colt také nepozná Pripisujem to tomu, že ako jedno z mála áut má ešte staré dobré lapače nečistôt za zadnými kolesami. Vzdušný vír za autom síce určite vzniká, ale väčšinu blata a piesku spod auta zachytia lapače, a tak sa na kameru dostáva prevažne iba čistá dažďová voda. Ďalší užitočný detail.

Potešenie v interiéri

Kábel na nabíjanie mobilu, ktorý sa v mojom aute stále pletie pod ruky okolo radiacej páky v Colte potrebovať nebudete. Má bezdrôtové nabíjanie telefónu, čo myslím ešte stále nie je samozrejmosťou a už vôbec nie vo vozidlách tejto kategórie.

Poteší vás aj prehľadný displej dotykového infotainmentu, ktorý je rozdelený do veľkých políčok so základnými skupinami, takže nehrozí, že už pri menšom poskočení auta budete opakovane triafať prstom na malé chlieviky ako v niektorých iných autách.

A ako je to dnes už v lepších automobilových rodinách zvykom, aj Colt má ovládanie najčastejšie používaných funkcií cez manuálne tlačidlá. Napríklad vnútornú teplotu, ventilátor, klimatizáciu, štart/stop systém, vnútorný obeh vzduchu a ďalšie.

Prehľadný displej dotykového infotainmentu rozdelený do veľkých políčok so základnými skupinami

Prehľadný displej dotykového infotainmentu rozdelený do veľkých políčok so základnými skupinami

Potešenie z asistentov

Ak opakovane spomínam príjemné prekvapenia tak určite medzi ne patrí čítanie dopravných značiek a ich zobrazovanie na prístrojovke. Ďalej monitorovanie bezpečnostného odstupu od auta pred vami, tiež 360-stupňová kamera, alebo vysoko komfortný parkovací asistent, ktorý rád zaparkuje za vás. Dvanásť parkovacích senzorov skenuje a identifikuje parkovacie miesta okolo vozidla. Akonáhle nájde parkovacie miesto, autonómnym ovládaním zaparkuje. Stačí iba zaradiť a ovládať plynový pedál.

Pomocník RCTA upozorňuje vodiča na možné nebezpečenstvo (chodcov, cyklistov) a iné vozidlá pohybujúce sa za vozidlom počas cúvania. V prípade potreby sa v spätných zrkadlách zobrazí varovná ikona, ak sa i tak rozbehnete vzad, ozve sa výstražný zvuk. A takto by sa dali menovať ešte ďalšie užitočné funkcie tohto nenápadného auta.

 

Donedávna takýmto technickým a technologickým komfortom disponovali iba prémiové značky. Dnes môžete mať od 15-tisíc auto, ktoré vás bude denne pohodlne, rýchlo a potichu voziť zo satelitu do mesta, pretože Mitsubishi Colt určite nie je vozidlo iba do mesta. Je to svižné prímestské autíčko, ktorého prevádzka šetrí vašu peňaženku a zároveň poskytuje komfort drahšieho auta. Jeho vlastnosti a vybavenie vám zabezpečia každodennú radosť z jazdy.

PLUSY A MÍNUSY po 2 000 km

+ Pomer vybavenie/cena
+ Nízka spotreba
+ Praktický interiér
+Fyzické ovládače klimatizácie
+Reakcia displeja infotainmentu
– Pohodlnosť sedadiel počas dlhej cesty
– Grafika parkovacej kamery
– Prejav trojvalca na voľnobehu
– Systém otvárania kufra

Technické údaje  Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI

  • Motor preplň. benzínový R3, 999 cm3
  • Výkon 67 kW (91 k) pri 4 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 160 Nm pri 2 000 – 3 750 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Pneu 205/45 R17.
  • Batožinový priestor 391/1 069 dm3
  • Rozmery: 4 053 × 1 798 × 1 440 mm, rázvor 2 583 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 195/1 600 kg, objem nádrže 42 l.
  • Najvyššia rýchlosť 174 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,2 s
  • Spotreba (WLTP) 5,2 l/100 km
  • Emisie CO2 118 g/km
  • Cena/testované auto 16 800/20 844 €

 







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie