Aj tak si ju kúpia / Test BMW R 1300 G S

Povedal mi jeden z motocyklistov, s ktorým som sa náhodne stretol počas testovania najnovšej generácie predajného hitu nemeckej značky BMW. V podstate mi hovoril z duše. Tento model si totiž mnohí kupujú z presvedčenia.

Vydané Text: 

Presvedčenia, ktoré pramení z toho, že ak som v telke videl, ako na nej prešli okolo sveta, tak je to určite dobré. Ak si to kupuje celá Európa, tak to musí byť dobré a pokiaľ na to mám, tak predsa nebudem trhať partiu. A k tomu zopár ďalších večných právd, ktoré kolujú svetom jednej stopy.

Že sa vám zdá začiatok akýsi ostrý? Zdanie klame. V istých kruhoch je kúpa GS-ky ranou na istotu. Keď chcú jazdiť a nechcú sa nad tým veľmi zamýšľať, kupujú si GS. Na druhej strane, chybu s tým určite neurobíte.

Dvojité kotúče vpredu a jeden vzadu zaručujú, že spomaľovanie bude presne také, ako by ste si ho predstavovali. O tom, že BMW vybavil motocykel ABS a ďalšími asistenčnými systémami, ani netreba rozmýšľať. Bezpečnosť stále patrí na prvé miesto priorít

Dvojité kotúče vpredu a jeden vzadu zaručujú, že spomaľovanie bude presne také, ako by ste si ho predstavovali. O tom, že BMW vybavil motocykel ABS a ďalšími asistenčnými systémami, ani netreba rozmýšľať. Bezpečnosť stále patrí na prvé miesto priorít

Nové vetry

Dlhé roky a generácie bola GS-ka veľký mohutný kus stroja. Nemuseli ste si kupovať ani sloniu verziu Adventure, aby ste sa za jej kapotáž skryli aj bez vysokého plexi. Stačilo patriť k normálnemu európskemu priemeru.

Priznávam sa sám, klasická GSka patrí medzi motocykle, ktoré mi veľmi prirástli k srdcu. Adventure už menej, ten sa mi vždy zdal priveľmi mohutný na to, že zatiaľ neplánujem expedície naprieč kontinentmi po nespevnených cestách, kde by som naozaj využil všetky litre zadného a bočných kufrov. Ale späť k novinke.

Netradičný tvar predného svetlometu zaručuje, že nový model BMW R 1300 GS si isto s ničím nepomýlite. Červené pole otáčok sa na digitálnej prístrojovej doske pohybuje podľa toho, ako sa zahraje motor. Na ľavú rukoväť pribudli aj nové ovládače, dozadu snímač vozidiel za vami

Netradičný tvar predného svetlometu zaručuje, že nový model BMW R 1300 GS si isto s ničím nepomýlite.

Červené pole otáčok sa na digitálnej prístrojovej doske pohybuje podľa toho, ako sa zahraje motor. Na ľavú rukoväť pribudli aj nové ovládače, dozadu snímač vozidiel za vami

Červené pole otáčok sa na digitálnej prístrojovej doske pohybuje podľa toho, ako sa zahraje motor. Na ľavú rukoväť pribudli aj nové ovládače, dozadu snímač vozidiel za vami

Aktuálna verzia hviezdy európskych ciest prekvapila pri svojom predstavení nielen úplne novým predným svetlom, pre ktoré ju mnohí internetoví humoristi posielali do ríše gréckych mýtov, iní poukazovali na spojitosť s domácimi potrebami.

Pravdou je, že sa vďaka tomu dostala do povedomia a dobre sa tam zabývala. No keď si priamo presadnete z predchádzajúceho modelu na nový, pocítite, že jej akosi ubudli centimetre z mohutnosti. Že ako jazdec ste v intenzívnejšom kontakte s okolím. Je to preto, aby ste viac precítili jazdu? Je to možné. No motocykla je okolo vás akosi menej. Aj samotný výrobca hovorí niečo o tom, že sa snažili o väčšie rozlíšenie oboch modelov. To znamená, že klasiku zamerali viac na asfaltové jazdenie a na o čosi menej dobrodružné a civilizované výlety a Adventure sa ešte viac zameria na dobrodružstvo mimo spevnených ciest.

Nuž, uvidíme, ako sa budú vyvíjať predaje. Lebo to sú jediné reálne ukazovatele úspechu.

Menej mohutnosti, no na druhej strane zlepšenie jazdných vlastností po azda všetkých mysliteľných stránkach. Novinka je obratnejšia, živšia a ešte istejšia v zákrutách. Kardan prenáša vyšší výkon motora na zadné koleso takmer okamžite

Menej mohutnosti, no na druhej strane zlepšenie jazdných vlastností po azda všetkých mysliteľných stránkach. Novinka je obratnejšia, živšia a ešte istejšia v zákrutách. Kardan prenáša vyšší výkon motora na zadné koleso takmer okamžite

Ešte viac schopností

Menej filozofovania, viac praxe. Väčší motor, vyšší výkon, možno až trochu viac vyhladený prejav. To sú základné vlastnosti, ktoré potrebujete o novom modeli z Mníchova vedieť. A tie ostatné? Upravený podvozok, ktorý si aj tak kúpite s elektronicky nastavenými tlmičmi. To je potom radosť jazdiť! Úpravu podľa jazdných režimov pocítite naozaj hneď a rozdiely sa prejavujú oveľa výraznejšie ako kedykoľvek predtým.

Komfortný režim je naozaj komfortný a jemne plavný, športový sa bude držať cesty ako pribitý. Bez ohľadu na to, koľko budete nakladať. Akoby sa celé fyzikálne limity posunuli ešte niekam ďalej. Ak to budete preháňať, rátajte s pomocou dvoch kotúčov vpredu a jedného vzadu. Ich priemery tiež akosi narástli, takže sa máte o čo oprieť. Schopnosti elektroniky sa posunuli do sveta automobilov. Inak sa prítomnosť radarového tempomatu a ďalšieho radaru vzadu ani nedá nazvať.

Jazda s radarovým tempomatom je návyková, najmä ak prekonávate väčšie vzdialenosti. Spolu s ostatnými komfortnými prvkami máte pocit, že motocykel robí všetko pre to, aby ste sa mohli na rovinkách viac pozerať po okolí. O možnostiach ako vyhrievané rukoväte a sedadlá (aj pre spolujazdca) ani nehovoriac. Štít si výškovo nastavíte elektronicky, akurát vysokí jedinci istotne siahnu po veľkosti z ponuky doplnkov. Takisto v prípade kufrov, ktoré sem jednoznačne patria. Bez nich vyzerá motocykel elegantne štíhlo a jeho vzhľad nenarúšajú žiadne konštrukcie. Aby aj!

Skôr prvé kilometre bude vašu pozornosť mierne rozptyľovať množstvo tlačidiel na ľavej rukoväti. S rozsiahlejšími funkciami pribudli aj ovládače, no nie je to nič, na čo by ste si nezvykli. Stačí chvíľka v garáži, prípadne na parkovisku a dostanete sa do toho. Už len zautomatizovať pohyby a máte to.

Ak ste už s motocyklom BMW niekedy jazdili, prídete do známeho prostredia. A aby ste sa mali o čom s kamarátmi pri káve rozprávať, dostala GS-ka, po vzore športovejšie zameraných súrodencov, meranie uhlov náklonov. Tých schopností a možností, ktoré nový model BMW R 1300 GS ponúka, je oveľa viac. Či vám bude sedieť jej vzhľad a o čosi útlejšia stavba, už nechám na vás. Minimálne by ste jej mali dať šancu a previezť sa na nej. Veď viete, ako to býva s tými iskrami.

Technické údaje BMW R 1300 GS

  • Motor B2, 1 300 cm3
  • Výkon 107 kW (145 k) pri 7 750 ot./min.
  • Krútiaci moment 149 Nm pri 6 500
  • Pohon zadného kolesa 6-st. prevodovka, kardan
  • Pneumatiky predná; zadná 120/70 R19; 170/60 R17
  • Objem nádrže 19 l
  • Pohotovostná hmotnosť 237 kg
  • Cena od 19 290 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie