RECENZIA
TEST MG4: Číňania dokážu postaviť lepší elektromobil než spaľovák! Svoj pôvod však nezaprie
Čínsky hatchback nás už minulý rok presvedčil slušnými jazdnými vlastnosťami a zaujímavou spotrebou. Tentokrát sme preverili schopnosti najväčšej trakčnej batérie v chladnejšom počasí.
Vydané Text: Peter Orosz
V zahraničí patrí MG4 k úspešným modelom značky, na Slovensku sa mu ani po roku príliš nedarí. Skladové zásoby sa míňajú pomaly a slabý záujem prejavujú tiež firemní zákazníci, ktorí sa obávajú zostatkovej hodnoty čínskych áut. Situáciu novému hráčovi komplikujú aj konkurenti s obrovskými zľavami. Špecifický prípad je Volkswagen, ktorý na slovenskom trhu znížil ceny elektrických modelov až o 7 000 eur. Porovnateľný Volkswagen ID.3 dnes môžete získať už od 30 990 eur, zatiaľ čo testované MG4 s porovnateľnou kapacitou batérie je o pár stovák drahšie. Importérovi nenahráva ani politická situácia zo strany EÚ. Nové dovozné clá na čínske elektromobily môžu ich predaj v najbližšom období ďalej skomplikovať.
REÁLNY DOJAZD MG4 LR
Tieto externality nechtiac zatieňujú elektromobil, ktorý patrí k tým lepším v danej kategórii. V predchádzajúcom teste sme obdivovali najmä technologickú vyspelosť platformy aj použitých batérií. V našom prípade sa v podlahe nachádza až 77 kWh trakčný akumulátor s udávaným mestským dojazdom cez 700 km, prípadne 520 v kombinovanej prevádzke. Vplyv chladnejšieho počasia a využitia diaľnice na spotrebu však bol v našom prípade zásadný. Namiesto výrobcom udávaných 16,5 kWh/100 km sme sa museli uspokojiť s takmer 20 kWh spotrebou. Reálny dojazd dosiahol polovičnú hodnotu, teda 350 km na jedno nabitie.
RADŠEJ SEDEMNÁSTKY
V porovnaní s pôvodne testovanou verziou si Long Range pripísal ďalších 80 kg na pohotovostnej hmotnosti. To sa v kombinácii s väčšími 18-palcovými diskami prejavilo aj na jazdnom komforte. Podvozok nedokáže efektívne odfiltrovať výraznejšie nerovnosti a buchotanie ťažkých kolies počuť až do kabíny. Sedemnástky boli v tomto smere podstatne komfortnejšou voľbou. MG4 si však naďalej zachováva skvelú ovládateľnosť s minimálnymi náklonmi. Ani s kilami navyše nepôsobí hatchback spoza volantu vyslovene ťažkým dojmom a má hravý charakter. MG4 reaguje na pokyny vodiča rýchlo a bez zaváhania sa púšťa do zákrut. Charakter zadnokolky nízko položenému elektromobilu jednoducho pristane.
ÁZIJSKÝ SPÔSOB
Základný layout interiéru a palubnej dosky sa naprieč výbavovými stupňami zásadne nemení. Mínusový bod MG v interiéri získava za použitie čierneho lesklého dekoratívneho plastu na exponovaných miestach. Pravé koleno vyšších motoristov nebude nadšené ani z pomerne ostro štruktúrovanej „plávajúcej konzoly“, ktorej hrany môžu pri dlhšej ceste nepríjemne tlačiť do nohy.
Centrom diania sú dva displeje. Ten menší pred vodičom ukazuje všetky základné informácie o jazde. Počas týždňa nás otravoval vysoký jas počas ciest v noci a absencia manuálneho resetovania nastavených tlakov v pneumatikách. Ak nie sú nahustené podľa pokynov výrobcu, vozidlo vás na to vždy upozorní.
Systému tiež chýba pamäť a po každom nasadnutí vám auto zmení jazdný profil a stupeň rekuperácie do základného nastavenia. To si našťastie môžete rýchlo prepnúť prostredníctvom programovateľných tlačidiel volantu. Vďaka rýchlej voľbe si cez volant môžete dokonca regulovať stupeň klimatizácie – zaujímavé riešenie.
ROVNÁ PODLAHA
V závislosti od stupňa výbavy môžete mať MG4 s nastaviteľnou výškou podlahy v batožinovom priestore. Tým eliminujete schod pri sklopení zadných operadiel v dostupnom pomere 60:40. Základný objem zodpovedá štandardu v rámci kompaktnej triedy.
Drahšie verzie vynikajú tiež zadným spojlerom a prepojenými obrysovými svetlometmi s jedinečným podpisom. Priesvitný plast je však pomerne náchylný na škrabance, ktoré vidieť už po niekoľkých návštevách umývacej linky.
VERDIKT
Na MG4 vidieť snahu inžinierov o najlepší možný výsledok. Elektrický hatchback má slušné jazdné vlastnosti a mnohé „európske“ kvality. Pre niektorých môže byť značka MG stále veľkou neznámou a importér sa nesnaží pocit neistoty kompenzovať ani nižšou cenovkou. V priamom porovnaní s Volkswagenom, ktorý dnes ponúka lacnejšiu alternatívu v podobe ID.3, predstavuje čínsky hatchback skôr voľbu zvedavosti než rozumu. A osobne si nie som istý, či má táto zvedavosť hodnotu takmer 40 tisíc eur.
Technické údaje MG4 LR | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 287 × 1 836 × 1 504 mm |
Rázvor | 2 705 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 826 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 209 kg |
Objem batožinového priestoru | 350 l |
Výkon motora | 180 kW/ 245 koní |
Krútiaci moment motora | 350 |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1-stupňová automatická |
Kapacita batérie | 77 kWh |
Palivo | elektrina (BEV) |
Zrýchlenie | 6,5 s |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Spotreba – test | 16,5 kWh/100 km |
Cena | 41 700 eur |
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!