1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU

Od džípu ku crossoveru alebo Prirodzená evolúcia / Test Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT

Jeep bez 4×4, portálových náprav a terénnych pneumatík? Samozrejme, že také Jeepy sme tu mali aj doteraz, ale ľudia si radi minulosť romantizujú a prispôsobujú. Avenger je celkom iný džíp, než sme zvyknutí, ale neradno ho podceňovať.

Foto: Juraj Hrivnák 
Vydané Text: 

Marketingový mág

Značka Jeep má fascinujúcu históriu, počas ktorej sa stala symbolom slobody, dobrodružstva a amerického životného štýlu. Od čias, kedy pôvodný model Willys MB jazdili vojaci a boli ho schopní kompletne rozobrať a zložiť za niekoľko minút, prešli dlhé desaťročia a Jeep sa stal dostupným pre širokú civilnú verejnosť. Off-roadová legenda a ikona zdolávania nemožného sa časom a pod ťarchou korporátnej byrokracie stala dokonca výrobcom luxusných áut, ktorých vrcholom je dnes Grand Cherokee s pohonom 4×e.

Tomuto vývoju sa dá rozumieť, lenže ako akceptovať príchod modelu Avenger, ktorý je zdá sa všetkým, len nie džípom? Vedzte, že kritika, ktorej je častým adresátom, je obyčajne neopodstatnená. Nová doba prináša nové požiadavky trhu a nová generácia zákazníkov už nepotrebuje brutálne terénne schopnosti, aby bola k značke Jeep lojálna.

Inzercia

Inzercia

Naviac, výrobca si dal záležať na tom, aby sa o modeli hovorilo dlho predtým, než ho vôbec odhalil. A potom prišlo malé sklamanie: Avenger prichádzal iba ako elektromobil a navyše nie celkom dostupný. Aj v tom ale vidíme dobrú marketingovú stratégiu, pretože tento rok sa Avenger dočkal takmer 50-percentného zlacnenia tým, že sa uviedli do predaja aj jeho spaľovacie hybridné verzie.

Teraz tu máme karosárske vyhotovenie malého SUV so zväčšenou svetlou výškou, paletu benzínových a elektrifikovaných pohonov a solídnu ponuku technologickej výbavy s akciovou cenou tesne pod magických 20-tisíc. Recept na trhový úspech. Teraz, keď už máme dostatok skúseností so všetkými verziami modelu Avenger, sa na ne môžeme pozrieť s nadhľadom. Je stále tak dobrý, ako výrobca tvrdí?

Segment B za 20- až 40-tisíc

Jeep Avenger je na Slovensku v predaji od cenníkových 21 490 €, pričom predajcovia ponúkajú bonus vo výške 1 500 €. V prípade elektromobilu môže cenníková cena vystreliť až na 39 990 €, čo môže byť na vozidlo segmentu B trúfalé. Za štartovacích necelých dvadsaťtisíc si však zákazník môže zadovážiť Jeep do mesta s maximálnym výkonom 74 kW (100 k) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Už v základnej výbave obsahuje 17” zliatinové disky, predné LED svetlá, šesť airbagov, volič jazdných režimov Selec-Terrain, zadné parkovacie senzory, digitálnu prístrojovku či infotainment Uconnect s 10.25″ HD displejom. Na benzínový trojvalcový motor so zdvihovým objemom 1 199 cm³ sa mnohí budú pozerať so zdvihnutým obočím, lenže krútiaci moment 205 Nm predsa len dokáže malému crossoveru dodať vskutku solídnu dynamiku.

Verzia v našom dlhodobom teste 1.2 T e-Hybrid disponuje rovnakým nominálnym výkonom 74 kW, ale šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka s podporou elektrického motora s výkonom do 21 kW je schopná robiť malé zázraky. Táto verzia je v slovenskom predaji od cenníkových 23 990 €a na výber máte zo štyroch stupňov výbavy: Longtitude, Axenture, Altitude a Summit. 

Motivácia zadovážiť si stupeň výbavy Summit je pomerne silná, pretože za cenníkových 28 490 € môžete získať hybrid s 18” diskami kolies, lesklou čiernou maskou chladiča, kompletným LED osvetlením, elektrickým otváraním piatych dverí, prístrojový panel s väčším 10,25” displejom, ambientné osvetlenie interiéru, cúvaciu kameru s náhľadom zhora, bezdrôtovú nabíjačku mobilu, bezkľúčový vstup či adaptívny tempomat s udržiavaním v strede pruhu. Kto by chcel kompromis, k o stupeň nižšiemu Altitude si vie dokúpiť pakety ako LED & STYLE či Infotainment & Comfort ALTITUDE, ktorý obsahuje položky z najvyššej výbavy.

Inzercia

Musíme uznať, že obchodná ponuka Jeepu je zrozumiteľná, prehľadná a naozaj dobre navrhnutá. V každom prípade dostanete do rúk dobre vybavený crossover, ktorým sa radi pochválite aj pred susedmi. 

Práca hybridu, akú očakávame

V rámci prvého zoznamovacieho mesiaca sme sa s Avengerom vybrali do jeho preferovaného teritória – mesta. Urbanizované prostredie nekladie na automobily také nároky ako terén, ale vyvstáva potreba ich dynamického zrýchlenia v rýchlostiach do 50 km/h, asistenčné funkcie pomáhajúce pri parkovaní a tiež celkový dojem z riadenia, ktorý začína tuhosťou ovládacích prvkov a končí komfortom zadných pasažierov.

Jeep Avenger v tomto kontexte nemôžeme považovať za pokračovateľa tradície, pretože aj v porovnaní s takým modelom Renegade ponúka podstatne lepší jazdný prejav na bežných cestách a skôr jemné riadenie. Tendencia nakláňať karosériu však ostala Jeepu vlastná aj v modeli Avenger, pričom nápadnejšie pohupovanie sa pri rýchlom prejazde nerovnosťami považujeme za prejav mäkko naladených tlmičov.

Ako sa prejavuje hybridný pohon, ktorý Jeep nazýva e-Hybrid? Technológia pozostáva z kombinácie benzínového motora 1.2 T podporeného elektrickým trakčným motorom s maximálnym výkonom 21 kW. Tieto dve pohonné jednotky roztáčajú predné kolesá sa zahŕňajú šesť jazdných módov, ktoré pomáhajú znižovať spotrebu a emisie:

  • e-Launch je rozbeh vozidla v čisto elektrickom režime
  • e-Boosting je podpora spaľovacieho motora elektromotorom počas jazdy
  • e-Coasting rekuperácia energie pri spomaľovaní & brzdení
  • e-Creeping je pomalá jazda v čisto elektrickom režime
  • e-Queueing zabezpečuje pohyb v elektrickom režime v dopravnej zápche, teda tam, kde by sa motor vypína vďaka funkcii stop&go
  • e-Parking sú parkovacie manévre v nízkych rýchlostiach v čisto elektrickom režime

Aký je reálny vplyv týchto elektrických trakčných komponentov na spotrebu a dojmy z jazdy? Vedzte, že niekedy prekvapivo pozitívny, pretože trakčný akumulátor s kapacitou 900 Wh sa nabíja počas jazdy a zapája do pohonu prakticky pri každom rozjazde.

Jeep Avenger v testovanej konfigurácii ponúka ešte viac príležitostí objavovať. Prepínač jazdných režimov Selec-Terrain zahŕňa až šesť módov elektronickej kontroly trakcie, z ktorých tri sú vyhradené na necesty. Tomu, či je Avenger na nich dosť dobrý aj s pohonom predných kolies, sa budeme venovať v nasledujúcom čísle.

Technické údaje Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT  

  • Motor benzínový preplňovaný R4, 1 199 cm³
  • Výkon 74 kW (100 k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-stupňová dvojspojková automatická s 21 kW elektromotorom, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 215/55 R18
  • Batožinový priestor 380/1 277 dm³
  • Rozmery: 4 084 × 1 797 × 1 534 mm
  • Rázvor 2 557 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 355/1 782 kg,
  • Objem nádrže 44 l.
  • Najvyššia rýchlosť 184 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,9 s
  • Spotreba (WLTP) 4,5 – 5,5 l/100 km
  • Emisie CO2  102 – 124 g/km
  • Cena od/testované auto 21 490 €/29 490 €
  • Konkurenti: FIAT 600, Peugeot 2008, Škoda Kamiq




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie