1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU

Od džípu ku crossoveru alebo Prirodzená evolúcia / Test Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT

Jeep bez 4×4, portálových náprav a terénnych pneumatík? Samozrejme, že také Jeepy sme tu mali aj doteraz, ale ľudia si radi minulosť romantizujú a prispôsobujú. Avenger je celkom iný džíp, než sme zvyknutí, ale neradno ho podceňovať.

Foto: Juraj Hrivnák 
Vydané  Text: 

Marketingový mág

Značka Jeep má fascinujúcu históriu, počas ktorej sa stala symbolom slobody, dobrodružstva a amerického životného štýlu. Od čias, kedy pôvodný model Willys MB jazdili vojaci a boli ho schopní kompletne rozobrať a zložiť za niekoľko minút, prešli dlhé desaťročia a Jeep sa stal dostupným pre širokú civilnú verejnosť. Off-roadová legenda a ikona zdolávania nemožného sa časom a pod ťarchou korporátnej byrokracie stala dokonca výrobcom luxusných áut, ktorých vrcholom je dnes Grand Cherokee s pohonom 4×e. Tomuto vývoju sa dá rozumieť, lenže ako akceptovať príchod modelu Avenger, ktorý je zdá sa všetkým, len nie džípom?

Od džípu ku crossoveru alebo Prirodzená evolúcia / Test Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT Od džípu ku crossoveru alebo Prirodzená evolúcia / Test Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT

Vedzte, že kritika, ktorej je častým adresátom, je obyčajne neopodstatnená. Nová doba prináša nové požiadavky trhu a nová generácia zákazníkov už nepotrebuje brutálne terénne schopnosti, aby bola k značke Jeep lojálna. Naviac, výrobca si dal záležať na tom, aby sa o modeli hovorilo dlho predtým, než ho vôbec odhalil. A potom prišlo malé sklamanie: Avenger prichádzal iba ako elektromobil a navyše nie celkom dostupný. Aj v tom ale vidíme dobrú marketingovú stratégiu, pretože tento rok sa Avenger dočkal takmer 50-percentného zlacnenia tým, že sa uviedli do predaja aj jeho spaľovacie hybridné verzie.

Teraz tu máme karosárske vyhotovenie malého SUV so zväčšenou svetlou výškou, paletu benzínových a elektrifikovaných pohonov a solídnu ponuku technologickej výbavy s akciovou cenou tesne pod magických 20-tisíc. Recept na trhový úspech. Teraz, keď už máme dostatok skúseností so všetkými verziami modelu Avenger, sa na ne môžeme pozrieť s nadhľadom. Je stále tak dobrý, ako výrobca tvrdí?

Segment B za 20- až 40-tisíc

Jeep Avenger je na Slovensku v predaji od cenníkových 21 490 €, pričom predajcovia ponúkajú bonus vo výške 1 500 €. V prípade elektromobilu môže cenníková cena vystreliť až na 39 990 €, čo môže byť na vozidlo segmentu B trúfalé. Za štartovacích necelých dvadsaťtisíc si však zákazník môže zadovážiť Jeep do mesta s maximálnym výkonom 74 kW (100 k) a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Už v základnej výbave obsahuje 17” zliatinové disky, predné LED svetlá, šesť airbagov, volič jazdných režimov Selec-Terrain, zadné parkovacie senzory, digitálnu prístrojovku či infotainment Uconnect s 10.25″ HD displejom. Na benzínový trojvalcový motor so zdvihovým objemom 1 199 cm³ sa mnohí budú pozerať so zdvihnutým obočím, lenže krútiaci moment 205 Nm predsa len dokáže malému crossoveru dodať vskutku solídnu dynamiku.

Verzia v našom dlhodobom teste 1.2 T e-Hybrid disponuje rovnakým nominálnym výkonom 74 kW, ale šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka s podporou elektrického motora s výkonom do 21 kW je schopná robiť malé zázraky. Táto verzia je v slovenskom predaji od cenníkových 23 990 €a na výber máte zo štyroch stupňov výbavy: Longtitude, Axenture, Altitude a Summit. 

Jeep bez 4x4, portálových náprav a terénnych pneumatík? Avenger je celkom iný džíp, než sme zvyknutí, ale neradno ho podceňovať.

Motivácia zadovážiť si stupeň výbavy Summit je pomerne silná, pretože za cenníkových 28 490 € môžete získať hybrid s 18” diskami kolies, lesklou čiernou maskou chladiča, kompletným LED osvetlením, elektrickým otváraním piatych dverí, prístrojový panel s väčším 10,25” displejom, ambientné osvetlenie interiéru, cúvaciu kameru s náhľadom zhora, bezdrôtovú nabíjačku mobilu, bezkľúčový vstup či adaptívny tempomat s udržiavaním v strede pruhu. Kto by chcel kompromis, k o stupeň nižšiemu Altitude si vie dokúpiť pakety ako LED & STYLE či Infotainment & Comfort ALTITUDE, ktorý obsahuje položky z najvyššej výbavy.

Musíme uznať, že obchodná ponuka Jeepu je zrozumiteľná, prehľadná a naozaj dobre navrhnutá. V každom prípade dostanete do rúk dobre vybavený crossover, ktorým sa radi pochválite aj pred susedmi. 

Práca hybridu, akú očakávame

V rámci prvého zoznamovacieho mesiaca sme sa s Avengerom vybrali do jeho preferovaného teritória – mesta. Urbanizované prostredie nekladie na automobily také nároky ako terén, ale vyvstáva potreba ich dynamického zrýchlenia v rýchlostiach do 50 km/h, asistenčné funkcie pomáhajúce pri parkovaní a tiež celkový dojem z riadenia, ktorý začína tuhosťou ovládacích prvkov a končí komfortom zadných pasažierov.

Jeep Avenger v tomto kontexte nemôžeme považovať za pokračovateľa tradície, pretože aj v porovnaní s takým modelom Renegade ponúka podstatne lepší jazdný prejav na bežných cestách a skôr jemné riadenie. Tendencia nakláňať karosériu však ostala Jeepu vlastná aj v modeli Avenger, pričom nápadnejšie pohupovanie sa pri rýchlom prejazde nerovnosťami považujeme za prejav mäkko naladených tlmičov.

Jeep bez 4x4, portálových náprav a terénnych pneumatík? Avenger je celkom iný džíp, než sme zvyknutí, ale neradno ho podceňovať.

Ako sa prejavuje hybridný pohon, ktorý Jeep nazýva e-Hybrid? Technológia pozostáva z kombinácie benzínového motora 1.2 T podporeného elektrickým trakčným motorom s maximálnym výkonom 21 kW. Tieto dve pohonné jednotky roztáčajú predné kolesá sa zahŕňajú šesť jazdných módov, ktoré pomáhajú znižovať spotrebu a emisie:

  • e-Launch je rozbeh vozidla v čisto elektrickom režime
  • e-Boosting je podpora spaľovacieho motora elektromotorom počas jazdy
  • e-Coasting rekuperácia energie pri spomaľovaní & brzdení
  • e-Creeping je pomalá jazda v čisto elektrickom režime
  • e-Queueing zabezpečuje pohyb v elektrickom režime v dopravnej zápche, teda tam, kde by sa motor vypína vďaka funkcii stop&go
  • e-Parking sú parkovacie manévre v nízkych rýchlostiach v čisto elektrickom režime

Aký je reálny vplyv týchto elektrických trakčných komponentov na spotrebu a dojmy z jazdy? Vedzte, že niekedy prekvapivo pozitívny, pretože trakčný akumulátor s kapacitou 900 Wh sa nabíja počas jazdy a zapája do pohonu prakticky pri každom rozjazde.

Jeep Avenger v testovanej konfigurácii ponúka ešte viac príležitostí objavovať. Prepínač jazdných režimov Selec-Terrain zahŕňa až šesť módov elektronickej kontroly trakcie, z ktorých tri sú vyhradené na necesty. Tomu, či je Avenger na nich dosť dobrý aj s pohonom predných kolies, sa budeme venovať v nasledujúcom čísle.

Jeep bez 4x4, portálových náprav a terénnych pneumatík? Avenger je celkom iný džíp, než sme zvyknutí, ale neradno ho podceňovať.

Technické údaje Jeep Avenger 1.2 T e-Hybrid 6DCT  

  • Motor benzínový preplňovaný R4, 1 199 cm³
  • Výkon 74 kW (100 k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-stupňová dvojspojková automatická s 21 kW elektromotorom, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 215/55 R18
  • Batožinový priestor 380/1 277 dm³
  • Rozmery: 4 084 × 1 797 × 1 534 mm
  • Rázvor 2 557 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 355/1 782 kg,
  • Objem nádrže 44 l.
  • Najvyššia rýchlosť 184 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,9 s
  • Spotreba (WLTP) 4,5 – 5,5 l/100 km
  • Emisie CO2  102 – 124 g/km
  • Cena od/testované auto 21 490 €/29 490 €
  • Konkurenti: FIAT 600, Peugeot 2008, Škoda Kamiq

Oplatí sa počkať na nový elektromobil? V roku 2026 budú podľa štúdie stáť toľko ako spaľováky




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk