TEST
TEST Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE: Len tri slová… Ó MÔJ BOŽE!
Takto to dopadne, keď sa technika z F1 dostane na civilné cesty. Mercedes vytvoril skutočnú beštiu!
Vydané Text: Autoviny.sk
Za ten čas, čo sa venujem testovaniu áut, som sa už stretol s kadečím. S dobrými vozidlami, s autami, ktoré mi bolo cťou odovzdať naspäť importérovi, ale aj s takými, ktoré mi nedali dlho spať. Tiež som si pod svojimi recenziami prečítal množstvo „fundovaných“ názorov na elektromobilitu či tvrdenia typu „ak to má štvorvalec, nie je to prémia“. Išlo hlavne o vysoko relevantné názory internetových expertov na všetko. Avšak potom je tu Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE. Auto, ktoré búra akékoľvek predsudky a vyvracia názory zmienených „expertov“ s prstom v nose. Pritom je to model, ktorý v čase svojho uvedenia na trh spôsobil obrovskú vlnu kontroverzie. Za mňa osobne však patrí medzi to najlepšie, čo je dnes na trhu…
Je to prémia?
Kto povie, že Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE nie je prémiová trieda, tak asi potom dostatočne nerozumie hneď viacerým veciam. Nakoľko tu nie sme dnes preto, aby sme sa snažili presvedčiť majiteľov naftových špeciálov z prelomu tisícročí o opaku, skočme rovno na tú zmienenú kontroverziu, ktorú so sebou C63 S E PERFORMANCE priniesol. Mercedes-AMG sa totiž rozhodol urobiť jeden radikálny krok. Ten spočíval v tom, že pri označení C63 S došlo k výraznej redukcii počtu valcov pod kapotou. Zo surovej V8 sa tak medzigeneračne stal dvojlitrový štvorvalec. Po odhalení týchto informácií sa okamžite strhli internetové diskusie, ktoré na Mercedes-AMG hádzali negatívne svetlo. Stalo sa tak aj napriek tomu, že nikto si dovtedy nemohol nové C63 S E PERFORMANCE vyskúšať na vlastnej koži.
Našťastie ľudia v Affalterbachu presne vedia čo robia. Mercedes to koniec koncov dokázal už pred pár rokmi v sérii F1. Jeho špičková stajňa dokázala postaviť auto, ktoré nemalo 8 rokov konkurenciu. Od roku 2014 až do pamätného ročníku 2021 Mercedes-AMG dominoval tejto sérii s hybridným monopostom, ktorý je dodnes považovaný za jedno z najrýchlejších áut v histórii F1. No a teraz sa logika pohonu z tohto auta dostala do civilného šatu v podobe Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE.
Inzercia
Nie je Céčko ako Céčko
Už prvý pohľad na čierneho démona v špeciálnom lakovaní grafitová sivá MANUFAKTUR magno napovedá, že nejde o klasické Céčko. Tých rozdielov je tam totiž toľko, že s istou dávkou nadhľadu sa dá povedať, že toto je trieda sama o sebe. Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE predstavuje vrchol ponuky danej kategórie a to nielen pre svoj dlhý názov. Auto je totiž o 81 milimetrov dlhšie v porovnaní s konvenčnou triedou C. AMG je taktiež širšie, čo vidno najmä vpredu, kde je šírka natiahnutá o dodatočných 76 milimetrov. Z hľadiska optimalizácie jazdných vlastností je natiahnutý aj rázvor o ďalších o 10 milimetrov. Nárast rozmerov nie je iba optickou záležitosťou. V Affalterbachu celé auto nastavili tak, aby z neho dokázali vyžmýkať na okruhu úplné maximum.
Samotný bodykit teda výrazne opticky rozširuje najmä predok. Počas týždňa s autom som ho mal možnosť porovnať, aspoň opticky, s klasickou triedou C aktuálnej generácie. Musím povedať, že ten rozdiel je skutočne markantný. Okrem výraznej prednej časti tu je napríklad aj reálny otvor v kapote slúžiaci na chladenie pohonnej sústavy, masívna odtrhová hrana na veku batožinového priestoru či štvorica koncoviek výfuku s logom AMG. Celkový obraz „Batmobilu“ dotvárajú 20-palcové tmavé disky kolies ukrývajúce červené strmene vysokovýkonnej kompozitnej brzdovej sústavy AMG.
Výnimočnosť nie je v detailoch! Je v podstate!
Výnimočnosť Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE však ani zďaleka nie je v jeho dizajne. Ukrýva sa pod kapotou a v jeho útrobách. Ako som už zmienil vyššie, donedávna platilo, že auto s týmto označením má automaticky pod kapotou preplňovanú V8. Dnes už to tak nie je. Spaľovací agregát prišiel o polovicu valcov. Mercedes-AMG však do auta implementoval motor, ktorý okamžite získal titul najvýkonnejšieho sériového dvojlitru na trhu. Jeho výkon predstavuje neskutočných 350 kW, čo je až 175 kW na jeden liter! To však ani zďaleka nie je všetko… Paralela s F1 tkvie hlavne v použití hyperšportového hybridného systému. Zaujímavosťou je, že z hľadiska optimalizácie rozloženia hmotnosti a taktiež z dôvodu zlepšenia jazdných vlastností je elektromotor hybridného systému umiestnený na zadnej náprave. Jeho výkon predstavuje až 150 kW. Elektromotor má navyše samostatnú dvojstupňovú prevodovku. K tomu sa však dostaneme až o chvíľu.
Ešte by som rád čo-to povedal o tom „neprémiovom štvorvalci“. Pod masívnym karbónovým krytom je ukrytý tento ručne skladaný dvojliter, ktorý však nemá dve, tri či štyri turbodúchadlá, akoby sa niekomu mohlo zdať. Namiesto toho je tu unikátne turbo, za ktorého rozmery by sa nemusel hanbiť ani motor nákladiaku. Má to však svoje opodstatnenie. Turbodúchadlo značky Garrett má totiž v strede a v osi otáčania zabudovaný ďalší elektromotor. Jeho úlohou je udržiavať vysoký plniaci tlak aj v momente, kedy je motor v nižších otáčkach a tlak plynov v ňom má klesajúcu tendenciu. Samotný elektromotor dokáže roztočiť turbo až do 150-tisíc otáčok za minútu. Maximálny spaľovací tlak tak predstavuje až 160 barov. Aby bolo možné takýto motor chladiť, Mercedes využil samostatné okruhy pre hlavu a pre kľukovú skriňu. Ďalší okruh chladenia je potom určený špeciálne pre batériu umiestnenú nad zadnou nápravou.
Civil či TRACK?
S tým samozrejme súvisí aj už spomínaný elektromotor na zadnej náprave. Spoločnosť mu robí okrem dvojstupňovej prevodovky aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Spoločne s dvojlitrovou spaľovacou jednotkou dosahuje výkon 500 kW a až 1 020 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor nemusí pritom poháňať len zadnú nápravu, ale výkon dokáže distribuovať aj na predné kolesá. Rovnako tak to je aj so spaľovacím motorom.
V praxi je možno správanie hybridného systému menej kultivované, ako by človek očakával, no má to svoje opodstatnenie. Na aute totiž vyslovene cítiť, že mu nevonia pomalá jazda. Vtedy môžete postrehnúť ako celý systém pracuje, neustále sa snaží prepočítavať jednotlivé scenáre a radiť tak, aby bol čo najhospodárnejší. Úprimne, môžete takto jazdiť na dennej báze a možno si to ani nevšimnete, no pravý potenciál auta a taktiež aj jeho komplikovaného pohonu sa otvára až po prepnutí do režimu TRACK.
Má aj DRS!
Tu sa o slovo prihlási práve všetka tá preklínaná elektrifikácia. Batéria s využiteľnou kapacitou len 4,84 kWh tu nie je na ekologickú jazdu. Práve naopak. Pochádza z laboratórií AMG a je typická svojou hyperšportovou architektúrou. Hybridný systém ju vďaka extrémne efektívnej rekuperácii dokáže nabiť v priebehu pár metrov, čo má dopomôcť k optimálnej výkonovej charakteristike pohonu. V režime TRACK totiž Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE neustále využíva oba motory. Kombinácia spaľovacej jednotky, elektrického turba a elektromotoru navyše citeľne eliminuje akékoľvek hluché zóny. V praxi to vyzerá tak, že pohon nezvädne ani pri nižších otáčkach a nachytať ho „na hruškách“ je takmer nemožné. Auto totiž skoro vždy pracuje s maximom, čo dokáže.
No a k samotnej batérii mám tiež zopár zaujímavých údajov. „Cé63jka“ totiž po načítaní okruhu, na ktorom sa s ním môžete nachádzať, deteguje jeho DRS zóny podľa pravidiel F1. Databáza okruhov je súčasťou infotainmentu spoločne s možnosťou načítania nového. V zmienených DRS zónach s už o slovo hlási samotná batéria. Akumulátor je zložený z 560 článkov, ktoré majú samostatné chladenie špeciálnou kvapalinou. Chladiace lamely majú pritom hrúbku len niekoľko milimetrov, čo zabezpečuje kompaktné rozmery batérie a znižuje jej celkovú hmotnosť. Chladením sa udržuje optimálna teplota batérie na úrovni 45 stupňov. Prečo je to dôležité? No predsa pre maximálny výkon!
Plyn na podlahu…
V realite to znamená, že na DRS zóne príslušného okruhu aktivujete elektrický BOOST prostredníctvom kick-downu. Okamžite sa celý výkon presmeruje na nápravy a auto vystrelí vpred. Po prejdení DRS zóny začne ihneď opätovné nabíjanie s tým, že o pár zákrut neskôr máte v batérii dostatok šťavy pre ďalší DRS zónu. Za normálnych okolností by sa batéria po pár takýchto cykloch zničila, no keďže ide o unikát vážiaci len 89 kilogramov, môžete si to dovoliť prakticky bez limitov.
Výkon sa prostredníctvom športovej automatickej 9-stupňovej prevodovky AMG SPEEDSHIFT MCT 9G prenáša na všetky kolesá. Jej rýchlosť je príkladná najmä v športových režimoch. V klasickej premávke síce radí dobre, no stále sa nemôžem zbaviť pocitu, že autu pomalá jazda jednoducho nesedí. Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE má tiež aj unikátny podvozok Mercedes 4MATIC+ s natáčaním zadnej nápravy. Súčasná generácia ho má pritom vôbec po prvýkrát. Je špecifický svojim nastavením a tuhosťou. Auto má vyslovene motokárový charakter a akékoľvek náklony karosérie sú eliminované. Vďaka 20-palcovým kolesám AMGčko sedí na vozovke, ako na koľajniciach.
Pozor na pneumatiky
Dobrým jazdným vlastnostiam, ktoré cítite už po prejdení prvých zákrut vyššou rýchlosťou, dopomáha aj rozloženie hmotnosti. Mercedes totiž tým, že spod prednej kapoty vyhodil masívny motor V8 ušetril niekoľko kilogramov. K optimalizovaniu rozloženia došlo aj umiestnením batérie a elektromotora do okolia zadnej nápravy. C63 S E PERFORMANCE síce váži až 2 165 kilogramov, no z auta to nejako zásadne necítiť. Azda jediným článkom kde to skutočne pocítite sú pneumatiky. Tie sa totiž pri extrémnom zaťažení doslova vyparia… Samostatnou kategóriou je potom zrýchlenie, alebo RACE START. Tu Mercedes-AMG prekonáva svoju konkurenciu a ostatným autám sa vyslovene vysmieva. Veď papierovo dokáže urobiť priamku z 0 na 100 km/h už za 3,4 sekundy. Čo je však zaujímavejšie, v realite to je aj o 0,2 sekundy menej!
O následné zastavenie auta sa starajú spomenuté vysokovýkonné brzdy, ktoré majú kotúče so 6-piestikovými strmeňmi vpredu a jednopiestikovými strmeňmi vzadu. Napriek tomu, že sa strmene dokážu do kotúčov zahryznúť neskutočnou silou, mal som z nich pocit, že by zvädli skôr, než by sa čakalo. Avšak išlo len o môj vnútorný pocit a realita môže byť na okruhu iná. Okrem brzdenia na spomaľovanie slúži aj elektromotor umožňujúci rekuperovať energiu naspäť do batérie. V najvyššom stupni je výkon rekuperácie až 100 kW.
Civilný športovec alebo športový civil?
Pohľad do interiéru taktiež čo to prezrádza o výkone auta. Už len samotná dvojica špeciálnych prepínačov AMG na volante poodhaľuje, čo je toto Céčko vlastne zač. Tým ľavým si viete meniť nastavenia podvozku, výfukového systému či iných špecifických oblastí. Pravým zase pracujete s jazdnými módmi a úrovňou rekuperácie.
Okrem dotykového AMG volantu sú tu vyslovene športové sedadlá s možnosťou prispôsobenia bočného vedenia a bedrovej opierky. Sedenie na nich pritom nie je vyslovene športovo nekomfortné. Sedadlá totiž predstavujú dokonalé spojenie medzi výkonom a pohodlím. Jedinou ich nevýhodou môže byť vystupovanie z nich nakoľko bočné vedenie je skutočne výrazné. Nechýba ani ventilácia. Tú využijete napríklad na okruhu, kedy budete potrebovať chladnú hlavu a váš spolucestujúci chladný zadok.
Takto to má vyzerať!
Čo sa mi osobne veľmi páčilo na interiéri, je jeho logika. V aute tohto typu vyslovene požadujem, aby bolo všetko na svojom mieste a aby som mal všetko pod kontrolou. Preto oceňujem vyvedenie športových funkcií na konfigurovateľné ovládače na volante, ale taktiež aj jednoduchosť športových nastavení v zábavno-informačnom systéme.
Jedinou nevýhodou z hľadiska bežného používania môže byť veľkosť batožinového priestoru. Vďaka znamenitému hrbu z batérie, ktorý má napríklad aj Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE, je jeho kapacita len 280 litrov. Inak som na interiéri nenašiel žiadne zásadnejšie nevýhody. Menším mínusom môže byť azda len značné zastúpenie lesklých prvkov, ktoré robia nepríjemné odlesky.
Je Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE prémia?
Na túto otázku azda nemá zmysel odpovedať. Samozrejme, že je. A to aj napriek štvorvalcu pod kapotou… Jedna vec sa ale nevšimnúť nedá. A tou je zvuková kulisa. Mal som možnosť testovať aj Mercedes-AMG GT s rovnakým označením. Hlavným rozdielom ale bolo, že oranžové AMG malo pod kapotou hybridný motor V8. Ten samozrejme sprevádzala aj patričná plnotučná zvuková kulisa. Tá na menšom C63 S E PERFORMANCE chýba… To je však jediná slabá stránka sofistikovaného pohonu z Formula 1. Hybrid navyše potaší aj Grétu.
AMG-éčko dokáže jazdiť aj kompletne na elektrinu. Síce len nejakých 8-10 kilometrov, ale postačuje to na získanie ekologických značiek.
Ale teraz celkom vážne. Som príjemne prekvapený z toho, ako dokáže auto fungovať v každodennej premávke. Dvojliter si zoberie približne 10 litrov v normálnom jazdnom režime, čo vzhľadom na jeho výkon nie je zlé. Avšak keď mu to dovolíte, počítajte skôr so spotrebou 20+. Auto tohto typu si však nekúpite preto, že chcete ušetriť benzín, keďže ste pri jeho kúpe minuli už 145 455 eur a 60 centov. AMG je určené najmä na zábavu na okruhu so všetkým čo k tomu patrí. No a koniec-koncov, môžete sa pochváliť niečím, čo vzniklo aj vďaka Lewisovi Hamiltonovi. Len si dajte pozor! Môže sa stať, že vaša posádka zabudne pri tomto zrýchlení aj vlastné meno a vy si vyslúžite hŕstku intuitívnych nadávok…