SUBKOMPAKT

Toto malé auto je radosť šoférovať a predáva sa od 16-tisíc. Test Peugeot 208 1.2 PureTech s manuálom

Peugeot 208 je krásne auto a to, že je malé, nemusí byť pre zákazníkov problém. Týždeň sme jazdili verziu s pomerne slabým motorom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. A nevieme si ho vynachváliť.

Vydané Text: 

Malé automobily to majú, zdá sa, spočítané. Nová doba im veľmi nepraje, pretože výrobné náklady natoľko stúpli, že aj subkompakty pomaly začínajú atakovať 20-tisícové ceny. Peugeot 208 si dnes môžete ako celkom nový kus zadovážiť už za niečo vyše 16-tisíc eur a keď sa rozhodnete pre značkové financovanie, dostanete späť 500 eur. Časy, keď tieto malé autá začínali na 9 990 eurách, sú asi nenávratne preč.

Základná verzia Peugeotu 208 je vybavená vskutku slabým motorom s max. výkonom 75 koní a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, tá stojí aktuálne so zvýhodneniami 16 390 eur (cenníkových 17 590€). My sme mali v redakčnom teste krásnu žltú verziu s o niečo výškonnejším motorom 1.2 PureTech s max. výkonom už 100 koní (74 kW) a lepším 6-stupňovým manuálom, ktorý sa predáva od cenníkových 18 790€. Ak započítame zvýhodnenia, čo práve ponúkajú predajcovia, cena klesá na 17 590 €. A to stále považujeme za dobrú cenu s ohľadom na hodnotu, ktorú vozidlo v roku 2024 poskytuje.

Dodajme, že Peugeot 208 sa predáva aj ako hybrid s automatickou prevodovkou od akciových 20 990 € a tiež ako elektromobil e-208 od akciových 31 490€.

Inzercia

Inzercia

Peugeot 208 je automobil určený predovšetkým do mestského prostredia, ale bol by omyl myslieť si, že nezvládne napríklad cestu do Chorvátska. V uplynulých rokoch sme si viac ako kedykoľvek predtým zvykli škatuľkovať autá podľa ich preferovaného teritória, lenže 208 patrí medzi tie univerzálnejšie. Menšie priestorové pomery a krátky rázvor sú obmedzujúce, samozrejme, lenže aj a malým trojvalcovým motorom môžete prekonávať väčšie vzdialenosti bez väčších problémov.

Inzercia

Inzercia

Klasické proporcie hatchbacku a krásny dizajn karosérie a svetlometov je to, čo definuje Peugeot 208. Všimnite si tiež krásne disky kolies, elegantne zapracované hrany blatníkov do karosérie a tiež zadné LED svetlá s motívom pazúrov. Podľa toho, v akej výbave si Peugeot 208 zadovážite, sa bude mierne líšiť aj estetika karosérie. Základom je výbava Active, nasleduje ju Allure a vrcholom je GT. Výbava Allure obsahuje 16″ zliatinové disky kolies či difúzor zadného nárazníka v čiernej farbe.  Najvyššia výbava GT zahŕňa aj 17″ disky kolies s dizajnom YANAKA, lemy kolies a lišty bočných okien v čiernej lesklej farbe, nerezový dekor prahov dverí a tiež početné palubné funkcie.

Komu sa páči moderný automobilový dizajn, tomu sa bude páčiť aj interiér. Peugeot už niekoľko rokov vyvíja svoju vlastnú koncepciu interiéru s názvom i-Cockpit, ktorú definuje niekoľko vlastností. V prvom rade je to digitalizácia pracoviska vodiča a zdvihnutie obrazových prvkov do takej výšky, aby do veľkej miery nahradili head-up displej. Prístrojový panel je tak nad volantom, zatiaľ po volant a posed sú nižšie. Páka prevodovky je v porovnaní s inými hatchbackmi o niečo vyššie, čo podľa nášho názoru prospieva ergonómii.

V testovanom modeli sme ocenili aj materiálové vyhotovenie, ktoré môžeme smelo označovať za hodnotné a kvalitné. Najmä poťahy sedadiel sú skvelé: pekné aj ľahko udržiavateľné.

Z pohľadu vodiča je zvlášť dôležité vypracovanie manuálnej prevodovky a naladenie riadenia. Vďaka tomu, že ide o malé auto, mali sme z jeho riadenia skutočné potešenie. Manuál je naladený výborne, teda na jednotke umožňuje rozbehnúť sa pokojne aj na 40 km/h bez toho, aby pasažieri pociťovali trhanie či poskakovanie. Prevody sú navrhnuté vskutku veľkoryso, takže pre menej skúsených aj začínajúcich vodičov bude pohladením na duši – toleruje začiatočnícke chyby, kulisa radenia je presná a so spojkovým pedálom sa pracuje s ľahkosťou. Naladenie spojky a manuálnej prevodovky nám dosť pripomínalo to v značke Kia s pokrokovými manuálnymi prevodovkami iMT.

Riadenie je nastavené primerane tuho, takže počas jazdy máte pocit dobrej kontroly nad vozidlom, zároveň volantom môžete točiť jedným prstom. Atypický tvar volantu je častým predmetom kritiky, lenže v tomto smere musíme s motoristickými novinármi nesúhlasiť. Toto nie je auto na okruh a ani BMW M, aby sme naň prenášali naše nároky. Pre typického majiteľa tohto vozidla bude kompaktný volant praktický a menej spätnej väzby nepochybne ocení.

Priestorové pomery vzadú sú veľmi neslabé. Nemožno hovoriť o veľkorysosti ani v súvislosti s ponukou odkladacích priestorov. Dobrou správou je, že detské sedačky na bočné sedadlá upevníte aj vďaka Isofixom, avšak na nohy deťom zostane pomerne málo miesta, budú teda často kopať do sedadiel a stredovej kontroly s nabíjacími konektormi. Pred fotením sme interiér nevyčistili, aby sme ilustrovali, ako bude interiér vyzerať práve po vození malých detí. Veľmi málo miesta na zadných sedadlách považujeme za najväčší nedostatok modelu 208, pretože subjektívne zodpovedá priestorovej ponuke takej Kie Picanto, čo o triedu nižší model.

A ako sa malému autu darí udržiavať nízke prevádzkové náklady? Popravde, nejde o žiadne veľké prekvapenie. Trojvalcový motor 1.2 PureTech s výkonom rovných 100 koní nie je zázrak, takže za uplynulých 642 kilometrov jazdených v meste aj na okresných cestách si vyžiadal priemerne 6,7 l/100 km. To je hodnota, ktorú nám prináša dlhodobá prax s Hyundai i30 1.0 T-GDi 88 kW 6MT. To je však podstatne väčšie auto s o niečo vyšším výkonom. Tu ale musíme dodať dôležitú skutočnosť, že celková ekonomika jazdy je prísne závislá na štýle jazdy a profile zvyčajnej trasy. Je celkom možné, že dlhodobá spotreba mierneho šoféra bude po tisícoch kilometrov menej ako 6 l/100 km.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie