Koniec dlhodobého testu

Väčšinou výborne. Dlhodobý test Hyundai Kona 1.6 T-GDi Style

Hyundai Kona končí svoju predĺženú zastávku v našej redakcii. Na veľa jeho vlastností sa zvyká veľmi ľahko, ale dlhodobé používanie odhalilo aj neduhy, ktoré sme predpokladali.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2024
Foto: Juraj Hrivnák
Vydané  Text: 

Hyundai Kona s motorom 1.6 T-GDi predstavuje zaujímavú voľbu pre tých, ktorí hľadajú kompaktný crossover s výkonným motorom, atraktívnym dizajnom a modernými technológiami. Kona si zachováva svoje miesto na trhu ako jedno z najštýlovejších vozidiel vo svojej triede, a to vďaka svojej odvážnej a výraznej estetike. Jej meno sa teda na trhu uchytilo veľmi pevne, aj keď medzigeneračne sa Kona presunula o viac ako segment vyššie, a to nie len kvalitou spracovania a komfortom, ale aj veľkosťou a ponúkaným priestorom.

Takto odvážne sa k dizajnu nedokáže postaviť každý. Výsledok je neprehliadnuteľný

Radosť pozerať

Hyundai Kona sa pýši dynamickým a moderným vzhľadom, ktorý ju odlišuje od konkurencie. Aj keď to už nie je najhorúcejšia novinka na trhu, stále na seba strháva pozornosť či už vo dne, kde vyniknú jej ostro rezané línie a odvážne tvary, alebo v noci, kedy nemôžete ignorovať jej odvážny svetelný podpis. Je jasné, že tento dizajn do istej miery polarizuje, no my sme sa ustálili v tábore Páči sa mi. Jedinou nepraktickou stránkou pekného dizajnu sú predné svetlá. Sú veľmi na rane kamienkom odlietajúcim spod kolies áut pred vami a keďže sú hlavné svetlomety uložené nízko, na zvlnenej vozovke dokážu miestami vrhať tiene. Tým, že pozícia za volantom nie je príliš vysoká, tak to nie je taký problém (tiene natoľko nevnímate), ale treba s tým počítať. K samotnému výkonu svetlometov nemáme zásadné výhrady. Nepatria na špičku segmentu, no vozovku osvetľujú primerane.

Inzercia

Inzercia

Predné stretávacie svetlá sú nižšie než zvyčajne, a tak môžu na zvlnenej ceste vrhať tiene

Skvelý komfort

Interiér Kony vznikol s dôrazom na praktické využitie a komfort. Sedadlá sú pohodlné a ponúkajú dobrú oporu aj na dlhších cestách, čo spolu s kvalitným odpružením ponúka ozaj komfortnú jazdu. Priestor na nohy a hlavu vpredu je samozrejmosť, vzadu nájdete nadštandard. Infotainment systém s dotykovým displejom je po pár dňoch hľadania správnej vlny intuitívny a minútu po naštartovaní aj celkom rýchly, avšak jeho spustenie trvá dlho a predchádzajú mu správy, ktoré musíte potvrdiť. Píšem to preto, lebo fungujúci systém je podmienkou, aby ste si vedeli deaktivovať otravné pípanie rozpoznávania dopravných značiek.

Skúsenosti našej riaditeľky, ktorá auto používala najdlhšie, dobre zhŕňa jej veta „To auto je strašne fajn a pohodlné, ale strašne to pípa. A stále. Ja už ani neviem čo, a prečo pípa“.  Tu je na mieste otázka, či asistenčné systémy plnia svoju funkciu, keď sa ich musíte naučiť buď pravidelne vypínať, alebo ignorovať.

Tých signálov a upozornení je v modeli Kona naozaj príliš. Je to o to väčšia škoda, lebo zvyšok auta je naozaj vynikajúci. Zabývať sa v tomto aute je naozaj jednoduché vďaka početným variabilným odkladacím priestorom. O konektivitu sa taktiež netreba obávať. Dokonca si môžete prepnúť, či chcete, aby USB port vpredu prenášal aj dáta, alebo slúžil iba na nabíjanie.

Inzercia

Výkon a jazdné vlastnosti

O dobrý pocit sa do veľkej miery zaslúžila aj pohonná jednotka. Mať k dispozícii výkonovú rezervu totiž vôbec nie je na škodu, a to nemusíte byť pirát ciest. Benzínový motor 1.6 T-GDi prepĺňaný turbodúchadlom si skvelo rozumie so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá zabezpečuje rýchle a plynulé radenie. Kona s týmto motorom zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy, čo je veľmi slušné na kompaktný crossover, avšak v reálnom živote oveľa viac využijete skôr pružné zrýchlenie, keď sa do predných kolies oprie krútiaci moment 265 Nm. Prekvapilo nás, že napriek vyššej stavbe karosérie a mäkko naladenému podvozku nemá Kona problém preniesť vysoký výkon na cestu iba cez prednú nápravu. Ak by ste sa predsa ocitli na povrchu s menšou priľnavosťou, k dispozícii máte jazdné režimy, ktoré upravujú činnosť trakčnej kontroly a simulujú aj uzávierku predného diferenciálu.

Predné sedadlá sú orientované najmä na komfort pri jazde aj nastupovaní

Ako jazdíte?

Na túto otázku vám veľmi rázne odpovie motor skrz svoju spotrebu. Ak sa snažíte, podleziete hranicu 7 l/100 km. Stačí však, že vám párkrát ujdú nervy a spotreba razom vyskočí nahor. Za tú výkonovú rezervu to však podľa nás stojí. Je možné, že nová, priškrtená verzia motora na tom bude so spotrebou trochu lepšie. Sme veľmi zvedaví. Nám sa dlhodobá spotreba ustálila na hodnote 7,9 l/100 km. Zatiaľ sa s modelom Kona v redakcii lúčime a dúfame, že softvérové aktualizácie vyriešia asi jedinú skutočnú kritiku, ktorú voči tomuto autu máme. Inak je to výborné auto, ktoré poteší pohodlím, priestorom pre celú rodinu a najmä štýlom.

Poznatky z redakčného testu

  • Kladne hodnotíme: +Výbava +Pohodlný podvozok +Prevodovka +Priestor +Variabilita +Dizajn
  • Negatívne hodnotíme: – Priveľa gongov – Kalibrácia asistenčných systémov – Štart infotainmentu – Nízka poloha svetlometov

Technické údaje Hyundai Kona 1.6 T-GDi Style 4 × 2 7 DCT

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 598 cm³
  • Výkon 146 kW (198 k) pri 6 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 265 Nm pri 1 600 – 4 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická prevodovka DCT, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 215/55 R18.
  • Batožinový priestor 466/1 300 dm³
  • Rozmery: 4 350 × 1 825 × 1 580 mm, rázvor 2 660 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 360/1 915 kg,
  • Objem nádrže 47 l.
  • Najvyššia rýchlosť 210 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,8 s
  • Spotreba (WLTP) 6,3 – 6,5 l/100 km
  • Emisie CO2 141 – 148 g/km
  • Cena/testované auto 29 490/31 590 €




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia