Niektoré autá si naozaj nezaslúžia byť prehliadané. Honda ZR-V je jedným z nich, a to práve preto, že sa o nej nehovorí toľko, koľko by si zaslúžila. Sám som si ju v mysli označil za zmenšenú verziu CR-V, no rozhodne to nemyslím posmešne. ZR-V totiž prevzala to najlepšie z tohto legendárneho modelu a preniesla to do kompaktnejšej podoby. Výsledkom je skutočne zaujímavé auto, ktorého konkurentmi sú modely ako Audi Q3, BMW X1, ale aj cenovo dostupnejšie autá, ako Renault Austral či Nissan Qashqai. Segment je však mimoriadne nabitý, takže Honda to v ňom rozhodne nemá ľahké.
Silný dizajn
Kedysi som nepatril medzi fanúšikov dizajnu japonských áut. Pripadal mi často až príliš expresívny. Časy sa však menia a spolu s nimi aj dizajnové smerovanie Hondy. Model ZR-V ponúka uhladené línie, jasne definované plochy a funkčné prvky, ktoré majú skutočný význam, a nie sú tu len na ozdobu. Červená metalíza Radiant Red svoj názov dokonale vystihuje – na slnku vytvára viacero odtieňov, ktoré autu dodávajú zaujímavý šmrnc. Pomerne malý otvor mriežky chladiča zas spôsobuje, že predné partie auta pôsobia robustne a sebavedomo.
Vzadu sú hlavnou dominantou skupinové svetlomety výrazne zasahujúce do piatych dverí. Tie majú priehľadné prevedenie s výraznou červenou linkou osvetlenia. Pocit SUV dopĺňa aj zadný nárazník s výrazným čiernym difúzorom či dvojica funkčných koncoviek výfukového systému.
Predné svetlomety nemajú žiadnu high-end technológiu v podobe matrix vyrezávania objektov či premietania znakov na vozovku. Musím ich však pochváliť za čisté podanie lúča a taktiež aj za reakcie na protiidúce vozidlá v diaľkovom režime. Ocenil by som o niečo lepšie osvetlenie okraja vozovky, no určite to nie je nič, čo by malo uberať body na koncovom hodnotení.
18-palcové disky kolies s názvom Advance sú štandardom rovnomennej výbavy. Autu dodávajú patričný komfort a do interiéru sa cez ne neprenášajú takmer žiadne nežiaduce zvuky. Podvozok je odladený vyslovene rodinne. Má síce štipku japonského športového ducha, no lepšie sa cíti ak s ním jazdíte s rozumom. To ale neznamená, že vás vyhodí na prvej rýchlej zákrute. Celkovo je však Honda ZR-V primárne navrhnutá pre rodinný komfort a bezpečie.
Áno. Vidíte správne. Honda dokazuje, že aj hybridný pohon môže mať v roku 2024 reálne koncovky výfuku. Žiadne maskovanie pod nárazník. Jednoduché riešenie, ktoré je funkčné a na nič sa nehrá.
Svokra-shield v akcii
Interiér je miestom, kde si kompaktné ZR-V prevzalo najviac inšpirácie z vlajkového CR-V. Rovnaké je riešenie palubnej dosky, displeja infotainmentu či voliča jazdných režimov na stredovej konzole. Všetko je to však prispôsobené tak, aby interiér menšieho ZR-V aj tak pôsobil vzdušne a otvorene. Oceňujem použitie prémiových materiálov a dielenské spracovanie na vysokej úrovni.
Digitálny prístrojový panel nie je žiadnou novinkou. Honda ho používa už nejaký ten piatok. Jeho rozlíšenie je výborné a to isté môžem tvrdiť aj o čitateľnosti. Avšak pozor! Honda doň implementovala ochranu, ktorú som si nazval svokra-shield. Jediný kto môže vidieť informácie na displeji pred vodičom je samotný vodič. Čím je váš pozorovací uhol väčší, tým menej toho na displeji vidíte. Z miesta spolujazdca sa displej javí ako vypnutý.
Voľne stojaci displej zábavno-informačného systému z logických dôvodov takúto ochranu nemá. Stále je však primárne navrhnutý pre vodiča. Dokazuje to napríklad panel ovládania po jeho ľavej strane. Nechýba bezdrôtová podpora Apple CarPlay a Android Auto. Rozlíšenie tejto zobrazovacej jednotky je taktiež v poriadku. Oceňujem matnú povrchovú úpravu, ktorá maskuje odtlačky a eliminuje odlesky.
Za mňa osobne je jednou z hlavných nevýhod interiéru tento volič režimov prevodovky. Riešenie síce nie je najhoršie, no ani po týždni s autom som si naň poriadne nezvykol. Kritizoval som ho pritom aj pri recenzii Honda CR-V.
Nad zoskupením tlačidiel pre ovládanie prevodovky sa rozprestiera priestor pre bezdrôtové nabíjanie telefónu. Obrovský palec hore dávam za možnosť vypnutia stlačením mechanického tlačidla. Nie vždy totiž potrebujete, aby sa telefón nabíjal. Z tohoto by si mala povinne zobrať príklad celá konkurencia, pretože Japonci sú snáď jediní, ktorí reálne uvažujú aj nad tým, že telefón nabíjať nechcete a pridajú vám k tomu aj tlačidlo, aby ste sa nemuseli prehrabávať vrstvami infotainmentu.
Telefón si však môžete odložiť aj do miesta lakťovej opierky na stredovom tuneli. Tu je dvojica USB konektorov. Na vodičovej strane je klasické USB-A a na spolujazdcovej je modernejšie USB-C.
Predné sedadlá patria v danej triede azda medzi tie najlepšie. Kožená povrchová úprava s perforáciou je opäť riešením z drahšieho CR-V. Sedadlá majú dostatočné bočné vedenie a sú príjemne komfortné.
Koža sa dostala aj na palubnú dosku a pocitovo sa tak zvýšila hodnota interiéru. Pod koženým čalúnením je klasická mriežkovaná lišta klimatizácie, ktorú som už videl vo väčšom CR-V. Riešenie je to zaujímavé, no myslím si, že aj veľmi náchylné na mechanické poškodenie. Či to tak je, to ukáže až čas.
Dnes už samozrejmosťou vyšších výbav je elektrické ovládanie predných sedadiel. Niektoré automobilky začali postupne zvyšovať množstvo ovládacích prvkov, ktorými viete sedadlá nastavovať do rôznych polôh. Honda ZR-V to zvláda aj s tradičnou dvojicou, aj keď je pravdou, že si sedadlá nenastavíte v toľkých osách, ako pri niektorých konkurenčných modeloch.
Miesta na zadných sedadlách je aj vďaka kompaktnejším rozmerom pomenej. To však neznamená, že sa tu plnohodnotne neodvezie dvojica dospelých cestujúcich. Zadná lavica je na prekvapenie veľmi pohodlná aj aj sklon operadla nepatrí k tým najhorším.
Oceňujem, že ani cestujúcim na zadných sedadlách nemusí byť zima na zadok. Nechýba tu totiž vyhrievanie krajných sedákov.
Batožinový priestor s kapacitou 380 litrov je skôr štandardom než premiantom. Má ale dobré geometrické usporiadanie. Jeho maximálna kapacita predstavuje až 1 301 litrov.
Inteligentný pohon
Samostatnou kategóriou modelu Honda ZR-V je jeho spaľovací motor. Pohonná jednotka s objemom dva litre pracuje v Atkinsonovom cykle a vo väčšine času hrá úlohu generátora elektrickej energie. Avšak pri diaľničných rýchlostiach sa priamo zapája k pohonu auta. Pohon je natoľko zaujímavý, že si zaslúži extra odstavec.
Duch športovosti od Honda? Malým odvolaním na športové úspechy značky je toto červené tlačidlo štartovania hybridného systému. Malý detail pôsobí zaujímavo a na palube uhladeného ZR-V by som skôr čakal tradičné biele podsvietenie.
Poďme ale k samotnému hybridnému systému. Honda totiž pokračuje vo svojej niekoľkoročnej snahe prinášať hybridné systémy s čo najvyššou efektivitou a zároveň s čo najnižšou spotrebou. Srdcom systému ukrytého v útrobách modelu Honda ZR-V je dvojlitrový spaľovací agregát, ktorý bol vyvinutý úplne nanovo. Pracuje v Atkinsonovom cykle a využíva priame viacnásobné vstrekovanie paliva počas spaľovacej fázy motora. Takéto riešenie má za ciel zníženie lokálnych emisií a samotná koncepcia pohonnej jednotky optimalizuje spaľovanie, výkonovú krivku, krútiaci moment a dopomáha k vyššiemu kompresnému pomeru. Výsledkom je až 41% efektivita spaľovacieho motoru, čo je skvelé číslo.
Samotný motor má výkon 105 kW a s kolesami je prepojený cez prevodovku eCVT. Avšak priamo do pohonu sa zapája len zriedka. Auto totiž v meste primárne jazdí na elektrinu. Tú čerpá z batérie s kapacitou len 1,05 kWh. Energiu na pohon dvojice elektromotorov vyrába práve zmienená nová spaľovacia jednotka. Ak je potreba vyšší výkon auto sa dokáže samo prepnúť do hybridného režimu. V ňom sa síce o pohon stále starajú elektromotory, avšak môže sa zapojiť aj klasický motor. No a následne pri diaľničných rýchlostiach je to naopak. Primárne výkon kolesám dodáva benzínový agregát, ku ktorému sa pri potrebe vyššieho výkonu pripája elektromotor. Honda takýmto riešením docielila, že auto akceleruje príjemne bez výraznejších hluchých miest. Použitie dvojice elektromotorov navyše eliminuje aj tradičný vysávačový prejav prevodovky. Výkon celej hybridnej sústavy predstavuje 135 kW a krútiaci moment 315 Nm.
Honda ZR-V? Veľmi dobre!
Hybridný pohon sa podpísal pod celkom nízku spotrebu. Počas týždňového testu, kedy značnú časť prevádzky vozidla tvorila diaľnica a okresné cesty, som sa dostal na hodnotu 5,7-litra na 100 km.
Okrem klasického jazdného režimu ponúka Honda ZR-V aj možnosť voľby režimu SNOW, SPORT alebo ECON. Každý z nich má svoju typickú charakteristiku. V športovom režime spaľovací motor pracuje častejšie s pohonom predných kolies. Docieli sa tým vyšší výkon a rýchlejšie reakcie na pedál akcelerátora.
Voľba jazdných režimov prebieha prostredníctvom ovládača na stredovom tuneli. Za zmienku však tiež stojí panel ovládania klimatizácie s reálnymi tlačidlami.
Čo dodať na záver? Azda len toľko, že Honda ZR-V je síce prehliadaná, no predstavuje excelentnú alternatívu k tradičným automobilkám. Aj keď som sa snažil, ako som len mohol, výraznejšie muchy som nenašiel. Väčšina z nich sa týka ergonómie ovládania, nie samotného jazdného prejavu auta alebo funkčnosti hybridného pohonu. Podvozkovo je ZR-V zvládnuté už tradične na jednotku. Spoľahlivý motor dodáva dostatočný výkon pre rodinné zvezenie a navyše je aj hospodárny. Preto si myslím, že Honda ZR-V si zaslúži omnoho viac pozornosti, než dostáva…
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.