POROVNÁVACÍ TEST
Porovnávací test Škoda Enyaq 85 a Enyaq Coupé 85x: Voľba rozumu či srdca?
Vynovená Škoda Enyaq priniesla niekoľko vylepšení, ktoré ocenia tí, ktorí majú radi všetko to vzrušenie spojené s aktívnym šoférovaním, ale aj tí, ktorí sa na veci spojené s autom pozerajú cez ekonomiku. Ako si vybrať správnu verziu? Vyskúšali sme dve rozdielne.
Prikladáme aj kalkuláciu značkového financovania
Vydané Text: Martin Šebesta
Vynovenie modelu Enyaq prišlo akosi skoro. No súvisí to s jeho elektrickou náturou. Aj mnohé iné elektronické zariadenia dostávajú zmeny oveľa častejšie ako automobily. Škoda na tento trend naskočila veľmi rozumne. Ak má k dispozícii inovácie v oblasti batérií, prípadne softvéru, dlho s nimi neotáľa a dodáva ich užívateľom. Aby mali k dispozícii stále to najlepšie, čo si môžu predstaviť. Takýmto spôsobom sa k nim rýchlejšie dostanú aj inovácie, ktoré si žiadajú a spríjemnia im život.
Ten rozumnejší
Prečo máme naraz dva modely Enyaq vedľa seba? Aby sme vám naplno ukázali, aké novinky aktuálne prinášajú a aby ste si mohli porovnať dve odlišné verzie. Klasickejšie poňaté SUV v rozumnej výbave Loft a rozšafnejšie Coupé v honosnej výbave Laurin&Klement.
Inzercia
Začnime teda racionálnejšie zameraným SUV. Exteriérové inovácie toho veľa nepriniesli, no pozorné oko si všimne dve zmeny. Škodovka už v prípade elektrických vozidiel upustila od označenia iV a doteraz používané označenie batérie sa z 80 zmenilo na 85. Že by sa zmenila kapacita? To nie, zostala rovnaká, čiže 82 kWh brutto, 77 kWh netto. Úpravy sa dotkli chémie, riadiaceho softvéru a narábania s teplom. Výrazne však poskočil výkon, ktorý teraz vrcholí na 210 kW (285 k) a na zadné kolesá posiela 545 Nm krútiaceho momentu, čo sľubuje extra dávku zábavy.
Ak ste doteraz išli nabíjať, najlepšie ste spravili, ak to bolo na nabíjačku, ktorú vám v rámci vašej trasy vybrala navigácia. No nie každý chce z mnohých dôvodov jazdiť podľa navigácie a skúsení elektromobilisti už majú svoje obľúbené nabíjačky. A tak im teraz dáva Škoda možnosť, aby si batériu predhriali vopred na základe vlastného pokynu. Nech prídu na nabíjačku s pripravenou batériou.
Viac informácií poskytuje displej pred vodičom, a tak si môžete na rýchlejší softvér stredového displeja nastaviť, čo vás zaujíma, bez ohľadu na počítač
Verte, či nie, takto získate v desiatkach percent kratší čas na nabíjačke. Z 10 na 80 % sa dostanete pod 30 minút a dobijete približne 300 km, čo vyzerá veľmi sľubne. Ak budete jazdiť v jarných až jesenných podmienkach, dostanete sa teoreticky do vzdialenosti 600 km. V tomto kontexte stráca výzva na cestu z Bratislavy do Košíc význam. S jedným nabíjaním sa potom dostanete aj naspäť, alebo si aj bez neho pozriete lákadlá slovenského východu. Spotreba? Niekde na úrovni 13 kWh/100 km sa už veľmi nebezpečne blíži k tomu, pri čom snímame klobúk z hlavy.
Prečo by vás mala zaujímať verzia Loft? Pre ekologický prístup k materiálom, pričom mnohé pochádzajú z recyklovaných surovín, za čo sa vám planéta poďakuje. Interiér pôsobí veľmi príjemne a útulne. Priestorom, ani ergonómiou ovládania nič nestrácate, tu je všetko tak, ako to robil Enyaq aj doteraz veľmi dobre.
Ten emotívnejší
Potom tu máme verziu Laurin&Klement, ktorá si pripisuje debut v štýlovejšej karosérii Coupé s lepšou aerodynamikou a iba drobným zmenšením batožinového priestoru. Ak ho neplánujete pravidelne plniť na prasknutie, ani si to veľmi nevšimnete.
Oveľa viac sme si všimli, že celý infotainment pracuje vďaka novej generácii oveľa svižnejšie a priniesol aj zopár úprav v podobe lepších možností individuálnych nastavení jednotlivých funkcií podľa predstáv vodiča. Jasať? Pre tých, ktorí doteraz zvažovali kúpu elektromobilu a Enyaq ich práve pre tieto doteraz známe nedostatky nelákal, ide o vážnu zmenu k oveľa lepšiemu. Zvlášť, keď sa podľa zatiaľ dostupných informácií vylepšenia softvéru nedostanú do predošlých verzií.
My sme dostali k dispozícii verziu vybavenú aj adaptívnym pružením, ktoré veľmi úspešne potláčalo ďalší neduh tohto modelu v podobe takmer hojdania karosérie. Zrazu sa prejazd nerovnosťami dostáva na úroveň, v ktorej vás to presáva vyrušovať.
Aby sme nezabudli. Verzia Laurin&Klement vás bude rozmaznávať nekonečne bohatou výbavou vrátane vyhrievania zadných sedadiel, prípadne podsvietenej prednej masky, či LED Matrix svetiel s funkciou vykrývania okolo idúcich áut. Nechýba ani head-up displej, prípadne bezkľúčový vstup.
Svetlé kožené čalúnenie podčiarkuje exkluzivitu verzie Laurin&Klement, sedadlá podporia telo a poskytujú veľa priestoru bez ohľadu na to či sedíte vpredu, alebo vzadu
Pri pohľade na cenu vidno, že Škoda sa snaží, aby bol Enyaq čo najpríťažlivejší. V kombinácii s bohatou výbavou, výkonnejšími motormi, lepšími batériami a neustálym zvyšovaním latky schopností sa to darí. A nie je veľa dôvodov čudovať sa, že ide o najpredávanejší elektromobil na slovenskom trhu. Nech sa už rozhodnete pre verziu, ktorá bude maximálne vyhovovať vašim potrebám, získate priestranné, pohodlné, úsporné a veľmi tiché všestranné vozidlo.
Škoda Enyaq s financovaním cez ŠKODA Financial Services
Typ financovania: Škoda NaMieru – moderný úver s 3 možnosťami na konci a bez poplatkov
Akontácia: 10% – 40% Dĺžka splácania: 24 – 60 mesiacov
Príklad financovania:
Akontácia: 40% / Dĺžka splácania: 36 mesiacov / Ročný nájazd: 20.000 km
Spracovateľský poplatok: 0€
Značkové ŠKODA poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Základná verzia Škoda Enyaq v cenníkovej cene 54.300€
Mesačne od 518€ vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 21.970,46€
Vypočítaj si svoju splátku: ŠKODA kalkulačka
* Kalkulácia platí pre právnickú osobu a má len informatívny charakter. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby a ceny vozidla. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.
Technické údaje Škoda Enyaq Coupé 85x L&K
- Elektromotor vzadu synch. s perm. magnetom, vpredu asynchrónny
- Výkon vzadu; vpredu 210 kW (285 k); 80 kW (109 k)
- Krút. moment vzadu; vpredu 545 Nm; 134 Nm
- Systémový výkon 210 kW (285 k)
- Systémový krút. moment 679 Nm
- Pohon a podvozok: 1-st. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
- Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové.
- Pneu. vpredu 235/45 R21, vzadu 255/40 R21.
- Batožinový priestor 570/1 610 dm³
- Rozmery: 4 653 ×1 879 × 1 621 mm, rázvor 2 765 mm,
- Pohotovostná/povolená hmotnosť 2 230/2 750 kg,
- Batéria 77 kWh (netto).
- Najvyššia rýchlosť 180 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,6 s
- Spotreba (WLTP) 15,5 – 16,5 kWh/100 km
- Dojazd (WLTP) 523 – 549 km
- Čas DC nabíj. (175 kw) 10 – 80 % 28 min.
- Cena/testované auto 64 110/70 025 €
- Konkurenti: Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Toyota bZ4X