Poradca pri kúpe Audi A5 Sportback: Berte, kým sa dá!

Aj keď od predstavenia Audi A5 druhej generácie ubehlo už 8 rokov, naša nedávna skúsenosť nám len potvrdila, že vek je len číslo a rozhodne nepatrí do starého železa.

Foto: Juraj Hrivnák
Vydané  Text: 

Prvé Audi A5 uzrelo svetlo sveta ešte v roku 2007 ako odpoveď na BMW radu 3, ktoré bolo dlhodobo jediné kupé v D segmente ponúkané nemeckou trojicou automobiliek. Prvá generácia bola dostupná v troch karosárskych variantoch (Coupé, Sportback a Cabrio) a to sa nezmenilo ani s príchodom druhej generácie. Zatiaľ čo facelift generácie 8T priniesol výraznejšiu zmenu dizajnu najmä prednej časti, druhá generácia sa po roku 2019 zmenila len minimálne. Automobilka asi usúdila, že je auto natoľko pekné, že nepotrebovalo drastické zmeny.

Redizajnom prešli predné aj zadné svetlomety, ktoré už v štandarde ponúkajú LED technológiu. Pokiaľ ste však v noci často na cestách, určite odporúčam do príplatkovej výbavy zahrnúť Matrix LED svetlomety s dynamickými smerovkami (2 238 €). Ak je nejaký príplatok, ktorý stojí za všetky peniaze, tak je to práve tento. Zatiaľ čo smerovky pohladia na duši, tak výkonné svetlomety s neskutočne homogénnym a širokým lúčom prispejú k vašej bezpečnosti na cestách. A nielen to, od rýchlosti 70 km/h sa k LED svetlometom pridajú laserové, ktoré poskytujú dvojnásobný dosah ako klasické LED svetlomety, vďaka čomu je jazda v noci takmer na nerozoznanie s tou cez deň.

Matrix LED svetlomety sú v prípade A5 povinnou jazdou a preto nechýbajú ani vo výbave Sport Edition. Čierne doplnky sú súčasťou balíka Competition, ktorý dotvára športovo elegantný vzhľad auta

Matrix LED svetlomety sú v prípade A5 povinnou jazdou a preto nechýbajú ani vo výbave Sport Edition. Čierne doplnky sú súčasťou balíka Competition, ktorý dotvára športovo elegantný vzhľad auta

To najlepšie nájdete vo výbave Sport Edition

Namiesto menovania príplatkov z cenníka spravila automobilka uvedením akciovej edície Sport Edition, ktorej súčasťou sú aj spomínané Matrix LED svetlomety, či mnohé ďalšie zaujímavé príplatkové balíčky, časť práce za mňa. V podstate Audi týmto trafilo klinec po hlavičke, lebo obsahuje presne tie príplatky (v hodnote až 9 507 €), ktoré by som si do auta vybral aj ja. Jedným z nich je výbava S line a balíček Competition Plus (2 500 €), ktoré okrem mriežky chladiča v tvare medového plástu a športovejšieho nárazníka obohatia vzhľad o čierne koncovky výfuku, zadný difúzor, kryty spätných zrkadiel či zadný lip spojler.

Ak ste vyslovene fajnšmeker, tak posledné dve viete mať z pravého karbónu ako súčasť balíčka Carbon style (1 676 €). Z karosárskych verzií A5 nájdete v cenníku už len Sportback, ktorý ponúka benefity 5-miestnej verzie s tým, že piate dvere sa, na rozdiel od verzie Coupé, otvárajú spolu so zadným oknom. Aj keby bola dostupná A5 aj v inej karosárskej verzii, za mňa je Sportback jasná voľba.

Poďme späť k výbave Sport Edition. Číra elegancia na pohľad zvonku a inak to nie je ani po otvorení dverí. Okrem loga S line na zemi mi zasvietili do očí aj krásne polokožené športové sedadlá, súčasť interiérového balíka S line (1 000 €). Ako dobre vyzerajú, tak dobre sa v nich aj sedí. Dobré bočné vedenie a súčasne dobré spracovanie zabezpečia, že aj po dlhej ceste nebudete chcieť z auta vystúpiť. Súčasťou je aj čierny strop spolu s hliníkovými pedálmi a prahovými lištami. To sú presne tie veci, ktoré k športovému dizajnu auta s dlhou kapotou a nízkym posedom za volantom patria. Po Matrix LED svetlometoch patrí balík S line pre exteriér a interiér do zoznamu výbavy, ktorá by v žiadnej A5 nemala chýbať.

Všetko na svojom mieste

Športový volant čalúnený perforovanou kožou (169 €) síce nie je súčasťou balíka S line, no vo verzii Sport Edition ho dostanete štandardne. Spoza volantu musím konštatovať, že interiér je trochu oldschoolový, ale v tom najlepšom slova zmysle. V rámci faceliftu prišiel model A5 o otočný ovládač, ktorý slúžil na ovládanie infotainmentu MMI. Jeho 10,1” obrazovku už ovládate výhradne dotykovo a samotné rozhranie je graficky nenáročné, perfektne intuitívne a prehľadné. V tomto duchu sa nesie aj celý interiér, v ktorom nájdete množstvo tlačidiel umiestnených presne tam, kde by ste ich očakávali.

Verzia Sport edition zahŕňa aj vyhrievané sedadlá vpredu (428 €) a Komfort packet (529 €) s polohovateľnou lakťovou opierkou a elektricky nastaviteľnými bedrovými opierkami

Z hľadiska ergonómie interiér nemá chybu. Príplatková 3-zónová klimatizácia (781 €) je súčasťou výbavy Sport Edition. Ak ste nenašli vhodnú kombináciu jazdných režimov Comfort, Auto a Dynamic, tak je pre vás k dispozícii ešte režim individual. Viete v ňom zvoliť napríklad kombináciu najmäkšieho podvozku s najšportovejším naladením motora. Parkovacia kamera spolu s asistentom rozjazdu do kopca sú súčasťou balíka Parken (597 €). Kvalita obrazu asi najviac pripomína vek tohto modelu

Inzercia

Inzercia

Naozaj musím uznať, že aj človek, ktorý v Audi predtým nikdy nesedel, sa vie v interiéri okamžite zorientovať a cíti sa ako doma. I keď som bol spokojný s farbičkou Audi navigáciou podporujúcou 3D zobrazenie miest (nie je súčasťou Sport Edition), ktorá bola súčasťou balíka MMI Navigation plus (2 536 €), vedel by som si predstaviť tento príplatok vynechať a využívať na navigáciu smartfón prostredníctvom bezdrôtového zrkadlenia. Spolu s bezdrôtovou nabíjačkou a USB portami pre pasažierov vzadu tvorí súčasť Infotainment Paket Smartphone (súčasťou Sport Edition). Príplatok za tento balíček, ktorý by už v dnešnej dobe mohol byť samozrejmosťou, je až 1 305 €, čo mi trošku zmrazilo úsmev na tvári.

Všetky potrebné informácie k jazde sa zobrazujú predo mnou na 12,3” displeji s Full HD rozlíšením (súčasť Sport Edition), súčasť balíka Audi virtual cockpit plus (675 €). Jeho ovládanie tlačidlami na volante je opäť veľmi intuitívne a bez rozmýšľania nájdete v rozhraní čo potrebujete

Ako v bavlnke

Audi už tradične vyniká vynikajúcimi nápravami. Až päťprvkové zavesenie vpredu a rovnako päťprvkové zavesenie vzadu prispieva k úžasnému komfortu na cestách. Podvozok krásne žehlí väčšinu nerovností v meste, tak aj mimo neho. Jazda v A5 je, dovolím si povedať, lahodná. Aby nie, keď je na aute príplatkový (nie je súčasťou Sport Edition) komfortný podvozok s elektronickou reguláciou tlmičov (1 158 €) a troma jazdnými režimami. V rámci každodenného jazdenia nemáte dôvod prepínať z režimu Comfort, s ktorým auto aj na 20” diskoch príjemne zmäkne a stane sa poddajné. Pri vyšších rýchlostiach, a najmä v zákrutách, už cítiť, že tlmenie nestíha pokrývať náklony karosérie a vtedy je čas prepnúť do režimu Auto, alebo Dynamic, s ktorým podvozok aj volant výrazne stuhnú, čím získate istotu za volantom.

Verzia Sport edition zahŕňa aj vyhrievané sedadlá vpredu (428 €) a Komfort packet (529 €) s polohovateľnou lakťovou opierkou a elektricky nastaviteľnými bedrovými opierkami

Verzia Sport edition zahŕňa aj vyhrievané sedadlá vpredu (428 €) a Komfort packet (529 €) s polohovateľnou lakťovou opierkou a elektricky nastaviteľnými bedrovými opierkami

Voľba rozumu

Potom si uvedomíte, že A5ka sa zákrut rozhodne nebojí a vo vašom konfigurátore by nemali chýbať adaptívne odpruženie, ani pohon quattro. Ten je za príplatok 2 470 €, no v niektorých motorizáciách (50 TDI, 45 TFSI, S5 či RS5) ho dostanete v štandardnej výbave. Väčšina výkonnostných verzii využíva pohon quattro s označením Ultra, ktorý za účelom zníženia spotreby odpojí pomocou lamelových spojok kardan a zadný diferenciál. To neplatí pre verzie 50 TDI a S5. V týchto modeloch tvorí súčasť pohonu quattro samosvorný stredový diferenciál.

Ktorú motorizáciu si teda vybrať? To je jednoduché, na výber je už len jedna. Audi spravilo potrebné rozhodnutie za vás a vybralo logicky. Najmä, ak vám doma už jedno auto parkuje. Naftová verzia 40 TDI predstavuje ideálnu voľbu, pretože kombinuje dobré odhlučnenie agregátu zvnútra, nízku spotrebu, vysoký dojazd na jednu nádrž a vďaka krútiacemu momentu 400 Nm a rýchlej dvojspojkovej prevodovke poskytuje ideálnu dynamiku na zvládanie každodenných povinností. Ak budete auto využívať v meste, sledujte, aby sa olej v motore zohrial na prevádzkovú teplotu. To môže trvať zhruba 10 – 15 minút, po ktorých bude aj naftový agregát relatívne spokojný, no jeho občasnému vyvenčeniu mimo mesta sa tak či tak nevyhnete. Rovnako nezabudnite dbať na tankovanie kvalitnej prémiovej nafty, aby sa životnosť vášho budúceho spoločníka natiahla na maximum. Ak však nehľadáte 5-miestne kupé, či už preto, že potrebujete väčší kufor, alebo je pre váš nastupovanie do nízkeho auta nekomfortné, tak mám pre vás dobrú správu. Výbavu Sport Edition si môžete vybrať aj do modelov A4 a A6 (Limuzína, Avant, Allroad), či Q3 a Q5 (aj Sportback).

Balík Competititon Plus zahŕňa 20” disky z ľahkej zliatiny v kombinácii s červenými brzdovými strmenmi. Aj napriek veľkému rozmeru si podvozok s kolesami poradil famózne

Balík Competititon Plus zahŕňa 20” disky z ľahkej zliatiny v kombinácii s červenými brzdovými strmenmi. Aj napriek veľkému rozmeru si podvozok s kolesami poradil famózne

Motor voľte podľa veku

Výbava Sport Edition platí pre spomenuté modely v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom EA288. Aj keď verzia 40 TDI má 150 kW (204 k), tak 400 Nm krútiaceho momentu ponúka slušnú dynamiku a najmä výbornú spotrebu. Výnimkou je verzia Q3 a Q3 Sportback, v ktorej máte na výber aj benzínový dvojliter EA888. Verzia 40 TFSI s výkonom 150 kW (204 k) ponúka vhodnú variantu, ak plánujete jazdiť veľa kilometrov v mestskej premávke, alebo výhradne na krátke trasy

Náš názor? Naftový dvojliter poskytuje identický výkon ako verzia 40 TFSI no s vyšším krútiacim momentom. Ak najazdíte ročne veľa kilometrov na diaľnici alebo máte ešte druhé mestské auto v rodine. V prípade neskoršieho odpredaja je výhodou veľký dopyt po tejto motorizácii.




Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂