TEST Hyundai i30 1.5 DPi 6MT Family: Najlepšie auto svojej triedy? Konkurenciu nemá!

Hyundai i30 s atmosférickým motorom 1.5 DPi je endemitom. Presne preto by ste ho mali zvážiť, ak chcete solídne auto s jednoduchým motorom a skvelou výbavou.

Menšou nevýhodou môže byť obmedzený výkon pohonnej jednotky.
Jeho cenovka je viac než lákavá!
Vydané  Text: 
David Hecl
Hyundai i30 1,5 DPi-39

Otvoriť fotogalériu

Ako teplé rožky. Aj tak by som mohol začať túto recenziu. Predstavte si totiž scenár, kedy chcete auto s atmosférickým motorom, manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, solídnou výbavou, slušnou konektivitou a cenou na hranici 20 tisíc eur. Máte? Teraz si predstavte, že takéto auto nemusíte hľadať medzi jazdenkami v bazári, ale môžete si ho úplne nové odviezť zo showroomu. Nie, nerobím si srandu. Presne takéto auto totiž nájdete v ponuke Hyundai. Model Hyundai i30 totiž ponúka všetko to, čo som vyššie popísal. Znamená to teda, že v roku 2024 nemá žiadnu konkurenciu!

Stará dobrá škola!

Samozrejme, že viacero výrobcov predáva autá s atmosférickým motorom. Problémom však je, že takmer všetci z nich majú atmosféru ako súčasť hybridného pohonu. Hyundai i30 je iný. Obľúbený hatchback totiž základný motor kombinuje so 6-stupňovým manuálom bez akejkoľvek hybridnej elektrifikácie. Samotná pohonná jednotka má síce skromnejšie parametre, no jednoduchší, a možno časom aj spoľahlivejší motor dnes už v novom aute nájdete skutočne ťažko. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, čo sa všetko ukrýva v modernizovanom modeli Hyundai i30.

Model Hyundai i30 je na súčasnú dobu pomerne zaujímavý. Aktuálna generácia totiž prišla na trh už v roku 2016. O 4 roky neskôr dostala produktová línia facelift, ktorý pod kapotu dodal vyššie spomínanú pohonnú jednotku. Prešli ďalšie 4 roky a Hyundai i30, pomerne prekvapivo, dostal ďalšiu modernizáciu. Žiadna nová generácia tak ako v prípade hlavných konkurentov. Hyundai zachoval dnes už 8 rokov staré auto a prispôsobil ho minimalistickými zmenami na ďalšie mesiace, možno roky.

Hyundai odhalil novú podobu modelu i30! Funkcie Smart Sense dostáva už v základnej cene!

Žiadne „holátko“

Aby som nadviazal na samotnú modernizáciu, tak uvediem len tie základné zmeny, ktorých je skutočne poskromne. Jemnou korektúrou prešiel predný nárazník a to špeciálne jeho lamely po okrajoch. Tie sú teraz o niečo jednoduchšie. Podobne sa zmenil zadný difúzor a dizajn jeho falošných koncoviek výfuku. Benefitom z hľadiska bezpečnosti je, že Hyundai i30 po druhej modernizácii prináša už len jeden druh svetiel – LED s typickým svetelným podpisom, ktoré boli v minulosti súčasťou vyšších výbav. To je navonok viac-menej všetko.

Inzercia

Inzercia

Okrem decentných vonkajších zmien tu máme aj minimalistické zmeny v interiéri. Opäť musím automobilku pochváliť, že sa snaží držať krok s dobou. Už v štandardnej výbave totiž na palube nechýba plnohodnotný 10,25-palcový displej infotainmentu spoločne s parkovacou kamerou a bohatou ponukou bezpečnostných asistentov. Testovaná výbava Family, ktorá je oproti výbave Comfort drahšia len o 1 500 eur, navyše do výbavy pridáva 10,25-palcový virtuálny kokpit, elektronicky nastaviteľnú bedrovú opierku vodičovho sedadla, automatickú klimatizáciu, samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, lepšiu audio sústavu a napríklad konektory USB aj na zadných sedadlách.

Stará koncepcia s logickým ovládaním

Viem, že predchádzajúci odstavec znel ako výňatok z katalógu, no až teraz som si uvedomil, že za pomerne nízky príplatok dostanete solídne prvky výbavy. Osobne mi chýbala azda len bezdrôtová konektivita Android Auto alebo Apple CarPlay. Inak som v aute nepociťoval nedostatok komfortu, výbavy či moderných technológií. Dobrou správou navyše je aj fakt, že mnoho funkcií má kvôli staršej koncepcii interiéru stále mechanické tlačidlá. Týka sa to napríklad klimatizácie, vyhrievania sedadiel, vyhrievania volantu či dokonca spustenia kamery. Palce hore!

To hlavné je pod kapotou

Poďme však teraz k tomu najdôležitejšiemu a pre mnohých aj najzaujímavejšiemu. Pod kapotou, kde sa za iných okolností zmestí silný dvojlitrový motor z dielne Hyundai N, pracuje základná benzínová jednotka 1.5 DPi. Žiadne turbo, žiadna dodatočná elektrifikácia… Proste a jednoducho starý, dobrý a jednoduchý atmosférický agregát. Jeho výkon je len 71 kW a krútiaci moment skromných 139 Nm. Na dnešnú dobu to samozrejme nie sú oslnivé čísla, no jednoduchosť agregátu tu hrá hlavnú úlohu. Paradoxom je, že Hyundai sa pri tejto motorizácii vydal proti prúdu aj z hľadiska úpravy výkonu. Predchádzajúca verzia 1.5 DPi totiž mala výkon až 81 kW a krútiaci moment 144 Nm.

Výhodou spaľovacej jednotky je už jej základná konštrukcia. DPi totiž znamená Dual Port injection. V skratke ide o technológiu využívajúcu dva vstrekovače pre každý z valcov. Vďaka tomu sa zmenšuje efekt palivového filmu, čo má pozitívny dopad na celkovú produkciu emisií. Motor je pritom už od základov navrhnutý tak, aby dokázal fungovať práve aj pri krátkych trasách. Má totiž nepriame vstrekovanie, ktoré zabezpečuje elimináciu riedenia benzínu benzínom, čo bol napríklad veľký problém pri prvej generácii motorov TSI. S touto pohonnou jednotkou sa teda nemusíte báť ani krátkych mestských trás. Presne s týmto účelom totiž Hyundai daný motor navrhol.

Hlavne na krátke trasy

Správanie pohonnej jednotky je pritom veľmi kultivované a vzhľadom na skromné parametre aj príjemne živé. V normálnej prevádzke je motor veľmi tichý a miestami mám pocit, že pod kapotou pracuje elektromotor. Avšak diaľničné tempo ho trochu prebúdza. Pri rýchlosti 130 km/h totiž motor točí v závislosti na podmienkach približne 3 800 až 4 000 otáčok za minútu, čo sa odráža na hluku v kabíne. Spotreba sa po týždni ustálila na hodnote 6,4 l/100 km. Pričom najlepšie hodnoty som dosiahol v kombinovanom režime mesto/medzi mesto, kedy sa spotreba stabilizovala na hodnote 5 litrov na 100 kilometrov. Celkovo je motor kultivovaný a veľmi tichý. Jedinú nevýhodu vnímam pri predbiehaní.

Vzhľadom na nízky výkon a krútiaci moment si musíte samotný manéver vopred naplánovať. V mojom prípade to častokrát znamenalo podradenie o dva stupne, aby sa motor dostal do optimálnych otáčok, kedy je krivka výkonu a krútiaceho momentu na svojom vrchole. To môže robiť problémy najmä menej skúseným vodičom, prípadne príležitostným šoférom. Avšak dovolím si tvrdiť, že takýto druh motoristov auto nebude využívať s cieľom trhať asfalt, ale skôr len ako presúvalo do práce, prípadne pre vyzdvihnutie detí zo školy.

Výborný rodinný spoločník

Samotné rodinné smerovanie Hyundai i30 potvrdzuje aj názov výbavy. V jednoduchosti môžem povedať, že na palube je všetko čo potrebujete. Podvozok je aj vďaka 16-palcovým pneumatikám s rozmerom 205/55 R16 veľmi komfortný. Niekedy mám dokonca pocit, že auto pláva na vzduchu. Samozrejme nastavenie podvozka je úmerné cieleniu auta. Nečakajte teda od neho prvotriedne športové výkony. Skôr ide o ideál pre rodiny s deťmi a pre nenáročných ľudí. Oceňujem použitie prémiového obutia Michelin Primacy 4, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani drahšie a výkonnejšie autá.

Hyundai i30 v tejto verzii nemá konkurenciu

Ako som už uviedol v úvode. Hyundai i30 s motorom 1.5 DPi a vo výbave Family pôjde zo showroomov ako teplé rožky. Aktuálne si asi neviem predstaviť lepšie auto do mesta a na krátke trasy, ktoré má pod kapotou miesto elektrickej jednotky spaľovací agregát. Nevýhodou možno môže byť jeho kombinácia výlučne s manuálnou prevodovkou, ktorá nemusí vyhovovať každému. Naopak silnou stránkou je jeho jednoduchosť a solídna výbava, ktorú auto v danej konfigurácii ponúka. Dobrou správou navyše je aj to, že pokiaľ chcete skutočne rodinnú verziu Hyundai i30, môžete siahnuť po prevedení kombi. Rovnaký motor totiž nájdete aj tu. Osobne musím povedať, že takto vyskladaný Hyundai i30, s touto cenovkou bez pochýb, patrí do mojej virtuálnej garáži!

Technické údaje Hyundai i30 1.5 DPi 6MT Family
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 340 x 1 795 x 1 445 mm
Rázvor  2 650 mm
Prevádzková hmotnosť 1 251 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 750 kg
Objem batožinového priestoru 395/1 301 dm³
Výkon motora 71 kW/96 koní pri 6 000 ot./min
Krútiaci moment 139 Nm pri 3 500 ot./min
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Kapacita nádrže 50 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 13,4 s
Maximálna rýchlosť 178 km/h
Emisie (WLTP) 143 g/km
Spotreba – test 6,4/100 km
Cena – test 20 290 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia