Test elektrického SUV

Chceli sme otestovať dojazd, no zistili sme zopár vecí naviac: Test SsangYong Torres EVX?

Vyskúšali sme, ako ďaleko zájde Torres EVX na jedno nabitie. Vybrali sme sa s ním na výlet a popri tom sme sa o ňom naučili pár nových vecí.

Vydané  Text: 

Čičmany a Rajecké Teplice. To sa zdalo ako príjemný cieľ. Rajecké Teplice sú od Bratislavy niečo cez 200 km ďaleko, takže o potrebnú porciu kilometrov je postarané a magická hranica 400 km na jedno nabitie čaká na pokorenie. V Rajeckých Tepliciach práve bola moja rodina, kým ja som v Bratislave písal, fotil a robil všetky činnosti spojené s prípravou materiálov do časopisu, ktorý práve držíte v rukách.  Keďže moja skúsenosť s Torresom EVX sa doteraz obmedzovala iba na pár desiatok minút, ktoré som v ňom strávil na medzinárodnej prezentácii v Turecku, chcel som auto spoznať čo najlepšie. A tak vznikol plán.

Nočná cesta tam

Vyrazím na večer a poteším rodinku tým, že s ňou strávim viac času. To znamená, že si môžem Torres EVX vyskúšať najprv sám, bez ohľadu na posádku. Vyberám trasu, ktorá sa skladá z tých najkrajších okresiek. Vedie cez Bukovú, Brezovú pod Bradlom, Myjavu, Trenčín a Považskú Bystricu. Vyrážam priamo z nabíjačky, palubný počítač na základe posledných jazdných podmienok ukazuje, že batéria s kapacitou 73,4 kW ponúkne dojazd približne 425 kilometrov. Optimistické? Uvidíme! Neplánujem sa v dynamike jazdy nijako obmedzovať. Jediná úľava, ktorú auto dostane cestou tam, bude fakt, že nepôjdem po diaľnici.

435 km na jedno nabitie s 50 km strávenými na diaľnici je vynikajúce skóre. Mimochodom, čitateľnosť prístrojového štítu by mohla byť lepšia

435 km na jedno nabitie s 50 km strávenými na diaľnici je vynikajúce skóre. Mimochodom, čitateľnosť prístrojového štítu by mohla byť lepšia

Interiér budí skvelý prvý dojem. Jeho silnou stránkou sú odkladacie priestory a kvalita spracovania

Interiér budí skvelý prvý dojem. Jeho silnou stránkou sú odkladacie priestory a kvalita spracovania

Musím povedať, že SsangYong Torres EVX ma veľmi príjemne prekvapil svojím podvozkom. Nečakal som, že auto tejto kategórie sa bude tak príjemne vodiť po zákrutách. Isto za to môže nízke ťažisko, avšak inžinierom sa podarilo naladiť podvozok naozaj výborne. V meste síce auto občas robí zbytočné pohyby, no na okreskách jazdí doslova prvotriedne.

Rovnaká pochvala patrí naladeniu tlmičov. Ani raz sa mi nestalo, že by po prejazde nerovnosti auto buchlo alebo odskočilo.

Spotreba sa cestou tam ustálila na príjemných 17,5 kWh/100 km, pričom pružné zrýchlenie a celková dynamika vďaka výkonu 152,2 kW a krútiacemu momentu 339 Nm boli vždy viac ako dostatočné na trakciu, ktorú ponúkala predná náprava. Cestou som vysmädol, a tak som sa zastavil na nabíjacej stanici IONITY v Dubnici nad Váhom, pri ktorej je aj čerpacia stanica. Za približne 10 minút som získal 10 % nabitia batérie. Do Rajeckých Teplíc som dorazil so stavom nabitia 62 percent.

vania Dostať sa až sem chce trochu cviku a trpezlivosti, ale s asistentom riadenia rýchlosti sa naozaj nedá žiť a treba ho vždy umlčať

V plnom obsadení naspäť!

Na druhý deň som do auta zbalil komplet rodinku aj s batožinou a kočíkom (kufor Torresu je ozaj veľký – objem dosahuje neskutočných 839 litrov!) a vybrali sme sa na výlet do Čičmian a následne naspäť domov. Naložený SsangYong Torres EVX sa správal rovnako suverénne a dokonca sa ešte trochu zlepšil komfort jazdy.

Spotreba sa nepohla z dosiahnutých 17,5 kWh až kým sme nevyšli na diaľnicu, aby výlet zahŕňal aj 50 km pri maximálnej povolenej rýchlosti po nej. Cestou naspäť sme sa pre bezpečnú rezervu opäť zastavili na pár minút na nabíjačke. S deťmi trvala zastávka dlhšie, takže som načerpal presne 20 percent kapacity batérie.

Maximálny výkon nabíjania je až 145 kW, takže stačí pár minút, aby ste si riadne polepšili. Nabíjacia krivka je celkom dobrá a ako vidíte, pri stave 48 % sa batéria začala hneď nabíjať výkonom slušných 103 kW. Auto vám dokáže v akýkoľvek moment povedať, ako dlho by sa nabíjalo pri AC aj DC nabíjaní

Už zostávalo sledovať iba to, pri akom počte kilometrov od nabíjania zasvieti stav batérie 30 %, pretože presne o toľko som auto nabil po ceste. A bol som úprimne veľmi milo prekvapený, že aj s 50-kilometrovým diaľničným úsekom dosiahla nakoniec prejdená vzdialenosť číslo 435 km. Odhad palubného počítača som teda presiahol o 10 km. Iba dodajme, že podľa normy WLTP by mal Torres prejsť 462 km na jedno nabitie. Tak či tak, moja skúsenosť znamená, že aj v reálnom svete by sme celý výlet zvládli na jedno nabitie, a to aj pri použití klimatizácie a bez obmedzovania sa na dynamike.

Posledné poznámky

Ak by som maximálne využíval diaľnice, spotreba by bola vyššia a už by pre absolvovanie výletu bolo treba nabíjať. Sám som však zistil, že by som na nabíjačke zastavil tak či tak (kvôli občerstveniu) a na pohodlné zvládnutie celej trasy by úplne stačilo nabíjať iba pár minút. Torres EVX dosahuje maximálny výkon nabíjania príjemných 145 kW, takže dojazd naskakuje rýchlo. Je teda SsangYong Torres EVX použiteľný aj na väčšie výlety s rodinou? Myslím, že odpoveď je jasná. Úplne v pohode!

Dorazili sme!

Technické údaje SsanyYong Torres EVX

  • Motor synchrónny s perman. magnetom
  • Výkon 152 kW (207 k)
    Krútiaci moment 339 Nm
  • Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 245/45 R20.
  • Batožinový priestor 839/1 662 dm³
  • Rozmery: 4 715 × 1 890 × 1 725 mm, rázvor 2 680 mm,
  • Prevádzková/celková hmotnosť 1 915/2 410 kg,
  • Kapacita batérie 73,4 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 175 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,1 s
  • Spotreba (WLTP) 18,6 kWh/100 km
  • Dojazd (WLTP) 462 km
  • Min. čas DC nabíjania 10 – 80 % 37 min. (150 kWh)
  • Cena/testované auto 34 990/43 240 €
  • Konkurenti: Škodu Enyaq, Tesla Model Y, VW ID.4

Náklady na ročnú prevádzku sme vypočítali na 1 621 €

  • Palivo (elektrina) 279 € (18,6 × 150 × 0,1)
  • Poistenie 864,70 €
  • Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 478,20 € (Continental TS870P; 1 092 € sada)




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.


ODPORÚČANÉ