Nedávno som vám priblížil v podrobnom teste ikonu mnohých off-road pick-upov, Jeep Gladiator. V recenzii som sa viackrát odvolal na jeho porovnanie s modelom Jeep Wrangler. Legenda americkej značky sa totiž stala predlohou pre toto extrémne dlhé terénne vozidlo. Dnes sa preto pozrieme práve na auto, ktorého počiatok sa datuje už do roku 1941. Wrangler sa za ten čas dizajnovo zmenil len minimálne, no dnes zvládne veci, ktoré by kedysi neboli možné. Surových off-road modelov totiž v posledných rokoch ubúda a preto je dobré, že sa nájdu výrobcovia, ktorí z nich ešte neurobili módny doplnok do mesta. Rubicon je pritom verziou, ktorej sa skôr bojí terén než naopak…
Drsný vzhľad predkov
Jeep Wrangler spoznáte už na prvý pohľad. Tradičný predný gril sa stal charakteristickým prvkom všetkých modelov značky. Jeep s nim v minulosti experimentoval rôznymi spôsobmi, no ten najikonickejší look si Wrangler ponechal. Jeho počiatky sa pritom datujú až do obdobia druhej svetovej vojny.
Pravdou však je, že za 83 rokov sa zásadne zmenili rozmery auta. Kompaktný Jeep z minulého storočia dnes patrí medzi najväčšie autá na trhu. Robustné prvky karosérie či jednotlivé funkčné off-road prvky však z neho robia tú pravú ikonu.
Predný nárazník je síce plastový, no bez problémov sa naň môžem postaviť. To uľahčuje prístup do motorového priestoru predovšetkým pre ľudí nižšieho vzrastu. Čierny gril navyše dodáva autu charakteristický drsný vzhľad a podčiarkuje výbavu Rubicon.
Masívne pneumatiky určené do terénu sa prekvapivo dobre správali aj na spevnenej vozovke. Ich valivý odpor je síce značný, no ani hlukom nepatria k tomu najhoršiemu. Terénne pneumatiky sú obuté na 17-palcových diskoch kolies, ktoré majú vo svojom strede symbol pôvodného modelu Willys MB zo 40. rokov minulého storočia.
Oceňujem umiestnenie zadnej kamery na najvzdialenejší bod karosérie. K tomuto som mal napríklad výhrady pre Land Rover Defender, kde bola kamera nad registračnou značkou. Toto umiestnenie dáva mne, ako vodičovi, lepší prehľad o okolí auta. Off-road charakter Jeep Wrangler potom dopĺňa napríklad aj vyobrazenie kompasu na kryte rezervného kolesa.
Tradičný kabát
Jeep Wrangler si aj napriek prísnym bezpečnostným predpisom zachováva tradičné riešenia. Príkladom je odmontovateľné čelné sklo, ktoré je k autu pripojené pomocou štyroch skrutiek a pántov na jeho spodnej hrane. Na kapote potom nájdete takéto gumové podložky na jeho uloženie.
Klasické pánty sú aj súčasťou odmontovateľných dverí. Tie držia na skrutkách a zväzku káblov elektroinštalácie okien a zámkov. Po ich odstránení je z auta najlepší výhľad, čo oceňujem najmä v pri jazde v suchom teréne.
Wrangler je vlastne kabriolet. Predné dva panely strechy, podobne ako pri väčšom modeli Jeep Gladiator, môžem odmontovať bez potreby použiť náradie. Zadnú nadstavbu nad sedadlami a batožinovým priestorom potom zhodím po odmontovaní skrutiek. Táto časť si však pri manipulácii vyžaduje niečiu pomoc. Ochranný rám je samozrejme pevnou súčasťou auta.
Nechýba ani robustný ťažný hák. Ten je súčasťou rebrinového rámu, na ktorom Wrangler stojí.
Ďalším doplnkom je pevné ťažné zariadenie. Zaň môžete zapriahnuť brzdený príves až do hmotnosti 2 495 kilogramov.
Jednou z najdiskutovanejších vecí je jeho motor. Jeep Wrangler totiž už na našom trhu nekúpite s trojlitrovým naftovým alebo benzínovým agregátom. Priznám sa, že som bol spočiatku skeptický, no motor svojim prejavom prekvapil. Napriek tomu, že má objem len dva litre, poskytuje výkon až 200 kW a krútiaci moment 400 Nm. Tieto hodnoty sú dostatočné na to, aby sa auto nestratilo v teréne. Vďaka sofistikovanému a rokmi overenému pohonu všetkých štyroch kolies sa nemusím báť, že by som sa odniekiaľ nedostal. Motor má navyše veľmi príjemný chod a miestami mám skutočne pocit, že pod kapotou pracuje o liter väčší spoločník.
Wrangler sa nebojí pevného terénu ale ani vody. Zavesenie kolies a vnútorná architektúra navyše dovoľujú prekonávať vodu s hĺbkou až 762 milimetrov. Dobrou správou je, že napriek typickému off-road zaveseniu kolies nemám pocit, že musím vynakladať väčšiu námahu pri nastupovaní na palubu. Podvozok sa navyše pomerne dobre správa aj na ceste. Auto je síce o niečo nepokojnejšie ako dlhý Gladiator, no dá sa to bez problémov ustriehnuť.
K dispozícii je na výber aj rozšírený mód OFF ROAD+ a taktiež práca s uzávierkami diferenciálov. Milovníci tvrdej jazdy v teréne si tak Wrangler môžu nastaviť presne podľa svojich predstáv. A to je jeden z dôvodov, prečo by ste sa nemali obávať menšej kubatúry pohonnej jednotky.
Výbava Rubicon umožňuje odpojiť predný stabilizátor. To oceníte najmä pri prejazde ťažším terénom, prípadne pri brodení sa vodou. Auto tak dokáže prekonávať väčšie prekážky a nedochádza k takému výraznému krúteniu karosérie.
Interiér ej evolučná klasika. Všetky ovládacie prvky sú vytvorené s myšlienkou minimalizovania ich poškodenia v drsných podmienkach. Oceňujem aj fakt, že najdôležitejšie z nich sú vyvedené do tradičných mechanických tlačidiel so solídnou odozvou.
Pred vodičom je umiestnený hybridný klaster prístrojov. Na displeji si môžem nechať zobraziť viacero užitočných informácií, ktoré aktuálne potrebujem. Samostatnou kapitolou je potom mechanický „budík“ aktuálne zapnutého pohonu.
Oproti nedávno testovanému modelu Jeep Gladiator vidím v interiéri Wrangleru jednu modernizačnú zmenu. Ňou je širokouhlý displej zábavno-informačného systému. Oceňujem jeho kvalitu a taktiež aj rozlíšenie kamier monitorujúcich okolie auta. To je len dôkazom toho, že evolučné zmeny sú častokrát lepšie, než tie revolučné.
Predné sedadlá nie sú žiadnym prekvapením. Sú navrhnuté tak, aby boli účelné a praktické zároveň. Jednou z ich nevýhod je to, že pokiaľ auto necháte stáť dlhšie na slnku, prípadne zhodíte strechu, následné posadenie sa na ne môže byť kvôli extrémnym teplotám nebezpečné.
Vzadu je miesta relatívne dosť. Nečakajte však priestor ako v luxusnej limuzíne. To isté sa dá povedať aj o komforte na palube. Wrangler môžete využívať ako rodinné auto, no vzhľadom na tvar jeho karosérie a plastovú strechu, počítajte so zvýšenou úrovňou hluku.
K inak funkčne navrhnutému interiéru auta mám jedinú výhradu. Tá sa týka dorazu zadných dverí. Ten trčí pomerne nebezpečne do priestoru a pri nastupovaní na zadnú lavicu sa mi dokonca stalo, že som sa oň zachytil. Rozumiem, že vzhľadom na stavbu karosérie je toto asi jediné možné riešenie, a preto by ste si mali dávať pozor.
Ako som už spomínal, Jeep Wrangler Rubicon je plný zaujímavých detailov. Napríklad silueta Willysu MB na kolesách.
Nájdeme ju aj na gumenom koberci vzadu…
…či dokonca na voliči automatickej prevodovky.
Pekným detailom je aj vyobrazenie siluety Wrangleru a Gladiatoru pod ovládaním svetiel naľavo od vodiča.
Jeep Wrangler Rubicon hľadá konkurenciu len ťažko
Tento rok mi rukami prešlo už pomerne veľa off-road modelov. Všetko začalo relatívne zľahka Fordom Ranger. Následne som mal tú časť jazdiť vo Forde Bronco či s Land Roverom Defender. Potom som presedlal na Jeep Gladiator, aby som off-road túru zavŕšil tým azda najpovolanejším z nich. Každé z menovaných áut má niečo do seba. Defender v posledných rokoch prešiel výraznou zmenou a dnes už ho možno považovať skôr za klasické SUV, ako za surové auto do extrémnych podmienok. Wrangler si však svojho ducha zachováva aj po viac než 80 rokoch. Pred testom bol pre mňa azda najväčším otáznikom jeho motor. Bál som sa, či bude dvojliter stačiť na to, čo sa dalo a stále aj dá s autom robiť. Našťastie sa moje obavy nenaplnili. Dobre poskladaná prevodovka so špičkovým terénnym podvozkom totiž výrazným spôsobom menšiemu motoru napomáhajú. Jeep Wrangler síce nie je pre každého, no osobne ma veľmi prekvapilo, aké množstvo ich jazdí po slovenských cestách. Všimol som si to však až počas týždňa s ním…
Technické údaje Jeep Wrangler Rubicon
Rozmery (dĺžka x šírka x výška)
4 882 x 1 894 x 1 848 mm
Svetlá výška
253 mm
Brodivosť
762 mm
Rázvor
3 008 mm
Prevádzková hmotnosť
2 172 kg
Najväčšia celková hmotnosť
2 574 kg
Objem batožinového priestoru
548 | 1 059 l
Výkon motora
200 kW/ 272 koní pri 5 250 ot./min
Krútiaci moment
400 Nm pri 3 000 ot./min
Pohon
AWD
Prevodovka
8-stupňová automatická
Kapacita nádrže
81 litrov
Palivo
benzín
Zrýchlenie
7,6 s
Maximálna rýchlosť
159 km/h
Emisie (WLTP)
269 g/km
Spotreba – test
11,9/100 km
Cena – test
71 140 eur
AUTOVINY.SK » Testy » FOTOTEST Jeep Wrangler Rubicon: Zdolá aj vody Rubikonu a to dokonca aj s týmto motorom!
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.