TEST Jeep Gladiator Overland 3.0 V6 CRD 8AT: Aj Caesar by dal palec hore!
Skutočný gladiátor si poradí s každým. Jeep Gladiator zase zvládne akýkoľvek terén a odnesie akýkoľvek náklad.
Jazda s autom s dĺžkou takmer 5,6 metra nemusí byť najľahšou úlohou. Gladiator to však značne uľahčuje.
Jeho prednosti vyniknú predovšetkým v teréne. A to aj napriek jeho rozmerom.
Vydané Text: David Hecl
Z času na čas sa mi do rúk dostanú autá, ktoré je skutočne ťažké recenzovať. Niekedy je to spôsobené tým, že v rámci zachovania istej dávky diplomacie ťažko hľadám tie správne slová. Inokedy je to zase tým, že dané auto má extrémne úzku klientelu a už len svojou existenciou búra viaceré predpoklady. Druhá spomenutá kategória je presne tá, do ktorej patrí aj Jeep Gladiator. Auto je totiž natoľko špecifické a natoľko unikátne, že v mnohých vzbudzuje veľké emócie. Pri pohľade pod kapotu sa ekológovia zhrozia. Z jeho schopností naopak zase mnohí jasajú. Takto rozdielne pohľady robia z pick-upu Jeep Gladiator skutočného gladiátora!
Dlhý ako autobus
Začať recenziu popisom dizajnu je v tomto momente asi zbytočné. Jeep totiž už od polovice minulého storočia drží jasne nastolenú líniu vzhľadu. Gladiator na ňu plynule nadväzuje, a tak sa dá povedať, že až po C-stĺpik ide o rovnaké auto, ako v prípade modelu Wrangler. Následne za zadným oknom došlo k pretiahnutiu až na celkových 5 591 milimetrov. Z pohľadu techniky je samozrejme na modeli Jeep Gladiator o niečo viac zmien, no tie nie sú také viditeľné.
Za zmienku preto aspoň pre zaujímavosť stojí, že Gladiator je na predĺženej rámovej platforme Jeep Wrangler JL. Vďaka tomu bolo možné podvozok natiahnuť a v jeho zadnej časti vytvoriť korbu s celkovou nosnosťou 613 kilogramov. Predlžením zadnej časti to však nekončí. Výrazný nárast rozmerov si pripísal aj rázvor náprav, ktorý pri Gladiatorovi činí až 3 488 milimetrov. Že si to neviete predstaviť? Tak pre posilnenie vašej predstavivosti uvediem, že medzi prednú a zadnú nápravu tohto masívneho amerického pick-upu by ste vmestili takmer celú Škodu Citigo či VW Up!.
Prekonáva limity
Samotný rámový podvozok, a to aj napriek svojej dĺžke, pôsobí až prekvapivo tuho. Počas testu, a to aj v teréne pri krížení náprav, som nemal pocit, že by sa Jeep Gladiator nejakým spôsobom krútil. Pri bežnej jazde na spevnenom povrchu som bol naopak príjemne prekvapený stabilitou auta. Samotná dĺžka spoločne s masívnymi spodnými ramenami zadnej nápravy sa podpísali pod to, že Gladiator sa na bežnej ceste správa ako normálne rodinné SUV. Počas testu som necítil žiadne nepríjemné poskakovanie a taktiež som ani nemal pocit, že by auto bolo na vozovke neisté. K tomu mali samozrejme čo-to povedať aj klasické „civilné“ pneumatiky.
Úplne iné správanie, a to v tom najlepšom slova zmysle, som však cítil mimo bežných ciest. Auto takéhoto charakteru vyslovene baží za rozbitým terénom, šotolinou či poriadnym blatom. A to musím povedať, že aj keď sa mu na vozovke darí nad očakávania, naplno svoje schopnosti predvádza až tam, kde si treba poriadne vyhrnúť rukávy. Páči sa mi, že prepínanie medzi pohonom zadných kolies a jednotlivými možnosťami pohonu všetkých kolies prebieha ešte stále tradičným surovým spôsobom. Moderné off-road modely totiž vo väčšine spoliehajú už na elektronický kruhový prepínač. Jeep Gladiator a taktiež aj Wrangler stále ponúka dvojicu robustných „pák“. A tak keď chcete zmeniť pohon, potrebujete na to aj istú dávku fyzickej kondície. Proste, stará dobrá škola!
Ako loď na rozbúrenom mori
V teréne však je miernou nevýhodou to, čo je na spevnenej ceste výhodou. A to je dĺžka auta. Keďže predné partie sú prevzaté z modelu Jeep Wrangler, nájazdový uhol je viac než 40 stupňov a to konkrétne 43,6. Zadný odjazdový uhol má hodnotu 26 stupňov a napokon prejazdový uhol „len“ 20,3 stupňa. Preto je dobré dávať pozor na to, aby ste nezostali niekde visieť takpovediac na bruchu…
Že bol Gladiator predurčený na terén, dokazuje aj prispôsobenie jeho infotainemntu. V ňom sa ukrýva hneď niekoľko samostatných kategórií, ktoré majú za cieľ zefektívniť a zjednodušiť prejazd terénom a zároveň poskytnúť takmer nekonečnú dávku najrôznejších informácií. Vzhľadom na rozmery auta oceňujem prítomnosť prednej a zadnej kamery s vysokým rozlíšením. Ono totiž keď prechádzate ťažkým terénom, je dobré vidieť, čo je pred vami. Hlavne v momente, keď sa auto vďaka svojim rozmerom správa ako nákladná loď na 30-metrových vlnách.
Endemit? Nie… Len poriadny motor!
Celkovo však musím povedať, že jediným terénnym limitom Gladiatora v tejto verzii bolo jeho obutie. Ak to totiž mierne preženiem, v prípade použitia terénnych pneumatík by Jeep Gladiator dokázal turistov dopravovať na vrchol Gerlachovského štítu. A verím, že para by mu nedošla ani tam!
Pod kapotou totiž pracuje v dnešnej dobe už endemit, trojlitrový vidlicový naftový šesťvalec s výkonom 194 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Motor síce nemá americký pôvod, no to vôbec nevadí. Jeho sila je skutočne úctyhodná a dokáže prekvapiť, ako na ceste, tak aj v teréne. Dokonca v pružnom zrýchlení toto auto prekonáva aj niektoré konvenčné modely ostatných európskych značiek.
Sily má na rozdávanie
Naftový agregát komunikuje s kolesami prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky. Ide o skriňu pozostávajúcu z hydromeniča a planétových súkolesí. Stellantis túto prevodovku vyrába v závode Kokomo v Spojených štátoch. Konkrétne ide o typ 8HP 75 2nd. Samotná prevodovka má oproti svojmu predchodcovi znížený odporový krútiaci moment spoločne so zníženým celkovým tlakom olejového čerpadla. Vďaka viacerým interným úpravám radí relatívne plynulo a má pozitívny dopad na spotrebu paliva. Aj keď je pravdou, že v aute tohto typu sa spotreba paliva nerieši ako tá najdôležitejšia vec. Napriek tomu ju však spomeniem.
V meste som sa dokázal pohybovať za 11,9 l/100 km, diaľnice som zvládol za 8,9 l/100 km a napokon okresky za 7,3 l/100 km. Dôležitou informáciou je, že väčšina z trás bola výhradne s pohonom zadnej nápravy, čo sa podpísalo pod nižšie hodnoty odberu nafty. V teréne musíte počítať s tým, že si naftový agregát odpije zo 71-litrovej nádrže o niečo viac. Celkovo však môžete jazdiť za relatívne príjemných 9,3 l/100 km.
Nezabudlo sa ani na interiér
Terénne schopnosti auta sú fantastické, avšak nezabudlo sa ani na tú osobnú stránku. Hneď takto v úvode musím povedať, že sa mi páči, že Jeep Gladiator je vlastne jedným obrovským kabrioletom. Predné panely strechy viete zhodiť už v priebehu 2 či 3 minút. Na zadnú časť si musíte vyhradiť asi 20 minúť a zavolať kamaráta, nakoľko časť strechy spoločne so zadným oknom tvorí jeden diel. No a potom pomocou skrutkovača odmontujete presne 8 skrutiek z dverí, čím sa kompletne odhalí ochranný rám. S takouto úpravou (bez dverí) samozrejme nesmiete jazdiť po verejných cestách, no nikto nevravel nič o krajine mimo nich – ak je to povolené.
Jeep myslel takmer na všetko. Všetky skrutky z dverí či z strechy odložíte na miesto pod zadnou lavicou. Tu sa totiž nachádza zásobník, kde jednotlivé skrutky presne zapadajú. Podobne je to aj s priložením, náradím či dokonca bezdrôtovým reproduktorom. Bohužiaľ, v testovanom aute reproduktor chýba, čiže vám nepoviem nič o jeho kvalite. Avšak na chatu či na rybolov alebo prípadnú zábavu po poľovačke, je podobné príslušenstvo ako stvorené! Jeho uloženie je za pravou zadnou sedačkou, kde sa aj nabíja.
Jepp Gladiator ako pravý gladiátor
Napokon samotná kabína. Celkovo mi vyhovovalo rozloženie a logické usporiadanie jednotlivých ovládacích prvkov. Musím Jeep pochváliť za to, že si plne uvedomuje cielenie daného modelu. Vidno to najmä na mechanických a relatívne veľkých ovládačoch a tlačidlách na palubnej doske či na volante. Oceňujem aj bohaté možnosti konektivity, kde pod ochranným krytom voči vode a prachu na palubnej doske nachádzam okrem USB-C aj klasické USB či dokonca 3,5-mm audio konektor. A napokon, čo by to bolo za surové auto pre tradičných Američanov z Texasu bez poriadneho „oldschoolového“ elektrického zapaľovača?
Vo všeobecnosti je Jeep Gladiator autom, ktoré mnohých nahnevá. Susedia vám pravdepodobne budú chcieť urobiť zle napríklad odistením kapoty pomocou dvoch zámkov na jej okrajoch. K motoru sa pre hlučný alarm nedostanú, no aspoň to skúsia. Gladiator je paradoxne plný emócií. Aspoň na chvíľu vám dá zabudnúť na miestami nezmyselné ekologické predpisy a jeho limitom je váš pud sebazáchovy. Takýmto autám je preto skutočne ťažké niečo vytknúť. Inými slovami, ak by sa tento gladiátor postavil do rímskeho kolosea, asi by vo finále dostal palec hore a stal by sa z neho lokálny hrdina. Jeho možnosti sú totiž nekonečné…
Technické údaje Jeep Gladiator Overland 3.0 V6 CRD 8AT | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 5 591 x 1 894 x 1 843 mm |
Svetlá výška | 253 mm |
Brodivosť | 760 mm |
Rázvor | 3 488 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 360 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 925 kg |
Nosnosť korby | 613 kg |
Výkon motora | 194 kW/ 264 koní pri 3 600 ot./min |
Krútiaci moment | 600 Nm pri 1 400 – 2 800 ot./min |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová manuálna |
Kapacita nádrže | 71 litrov |
Palivo | nafta |
Zrýchlenie | 8,6 s |
Maximálna rýchlosť | 177 km/h |
Emisie (WLTP) | 254 g/km |
Spotreba – test | 9,3/100 km |
Cena – test | 73 940 eur |
Jeep Avenger 4xe: Najmenší Jeep dostal tradičný pohon a má až 1 900 Nm krútiaceho momentu
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.