Test Mercedes-Benz GLS 450d 4MATIC
Ak vám záleží na rodine, kúpte si toto auto. Vyniká v každom ohľade, preto stojí veľa. Test Mercedes-Benz GLS 450d 4MATIC
Stačilo zopár hodín, aby sme si Mercedes GLS zamilovali. Dokonalé auto to stále nie je, avšak v mnohom exceluje. Preto zaň zaplatíte najmenej 104 292 €.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď príde reč na rodinné autá, každý má inú preferenciu. Lenže nerobme si ilúzie. Tí, ktorí odmietajú veľké SUV od Audi, BMW či Mercedesu, to robia preto, že na ich kúpu nemajú prostriedky. Nemožno to nikomu zazlievať, veď aj my v redakcii si kupujeme konvenčné rodinné autá neprémiových výrobcov. Ale tí, ktorí už majú svoj vek, rodinu, ktorí majú fungujúcu firmu, pre toho už peniaze nie sú veličinou.
Mercedes GLS stojí veľa. Veľmi veľa. Základná cena viac ako 102-tisíc eur je extrém aj na dnešné pomery na trhu, lenže je to Mercedes a najväčší možný. Žiadne iné väčšie auto už výrobca zo Štutgartu v ponuke nemá, dokonca aj elektrické EQS SUV pre siedmich pasažierov je menšie. V tomto spočíva sila, ale aj odôvodnenie ceny modelu GLS.
Nám slovenské zastúpenie Mercedesu ponúklo na redakčný test verziu s pohonom 4MATIC s naftovým motorom 450d. Táto verzia sa predáva od 109 440 € a s príplatkovými položkami môže pokojne presiahnuť 130-tisícovú hodnotu. Prijal som ho s veľkým potešením, pretože GLS bolo a stále je mojím autom snov. Navyše, doteraz som s ním nemal tradičnú týždňovú skúsenosť. Nehľadiac na túto zaujatosť napokon musím konštatovať, že ide o skvelé vozidlo, ktoré zaujme ako luxusnou výbavou a rozmermi, ale nie jazdnými vlastnosťami. Tie v prípade GLS neboli prioritou, preto občas počuť menej kultivovaný prejav naftového motora, vozidlo sa vie v zákrutách nápadne nakláňať a vôbec chvíľami pôsobí neobratne. Lenže ani jeden z týchto poznatkov nemá cenu riešiť, pretože budúcich majiteľov jednoducho nezaujíma. Taká je sila najväčšieho Mercedesu GLS.
Inzercia
Šírka Mercedesu GLS vrátane spätných zrkadiel je až 2 157 mm a výška spolu so strešnými nosičmi 1 823 mm. Ozaj veľké auto.
Nadštandardné rozmery sa premietajú aj do dĺžky 5 209 mm a zadného previsu až 1 136 mm. Má zmysel, vďaka nemu sa do kufra zmestili dve skoro plnohodnotné sedadlá v treťom rade.
Po poslednom facelifte dostal Mercedes-Benz GLS ešte lepší interiér. Osobne som vedel oceniť robustný stredový tunel, ktorého veľkosť však neodkrajovala od šírky sedadla v úrovni kolien.
Konvenčné výduchy klimatizácie bez experimentálneho ovládania, ovládací panel klimatizácie v mechanickom vyhotovení, opierka na dlaň a skvelá dotyková plocha na ovládanie infotainmentu. Práve takto si predstavujem ideálne pracovné prostredie vodiča! Plusovým bodom je tiež priestor na veľký mobil – bez problémov sa sem zmestil aj môj Galaxy Note20 Ultra, teda bezmála sedempalcový smartfón v obale.
Predné sedenie? Nedáva ani jeden jediný dôvod na kritiku. Posed je vysoký a sedadlá priestorovo veľkorysé, takže sa v nich usadia útle postavy aj tí naozaj veľkí. Intenzívna masážna funkcia, ventilácia, vyhrievanie, výrazné bočnice, príjemné povrchové materiály a ohromný priestor na nohy. To všetko definuje testovaný Mercedes-Benz GLS.
Vitajte v luxusnom aute: Táto fráza má v Mercedes-Benz GLS nový rozmer, pretože zadní pasažieri majú k dispozícii fantastickú výbavu. Polohovateľné sedadlá s vyhrievaním aj ventiláciou, takéto skvelé mäkké opierky hlavy, vlastné dotykové obrazovky s rozhraním MBUX, k tomu ešte aj tablet na ovládanie multimédií. Vzadu chýba snáď už len masážna funkcia.
Nami testovaný model GLS bol vybavený aj tretím radom sedadiel. Vzhľadom na veľkosť auta nie je prekvapivé, že sa sem zmestia aj dva nižší dospelí. Prednostne je však tento priestor určený pre deti. Aj s dvojicou sedadiel v kufri si Mercedes-Benz GLS zachováva celkom slušný batožinový priestor nazvyš.
Terén? Žiadny problém.
Mercedes-Benz GLS sa vo verzii 450d 4MATIC nielen nebojí terénu, ale aj ponúka funkcie, aby ho zvládal bez problémov. Samozrejme, že off-roadové schopnosti vozidiel do veľkej miery určuje robustnosť a vyhotovenie náprav a samotné pneumatiky, v tomto smere nie je GLS možno považovať za pravý off-road, akým je napríklad Trieda G. Lenže je tu zopár užitočných funkcií, napríklad špeciálny terénny jazdný režim, možnosť zvýšenia svetlej výšky podvozka stlačením tlačidla a funkcia priehľadnej kapoty pri pohľade zhora. Takto viete, čo je pod masívnou kapotou. Ide len o simulovaný obraz vytvorený z prednej kamery, ale aj to stačí. Nevidíte, ak vám medzitým pod auto vbehla mačka, ale mať pohľad na statickú scénu je tiež dôležité.
Mercedes-Benz GLS 450d 4MATIC zaujal a nesklamal
Nie je dôvod sťažovať sa. Toto veľké SUV si nachádza svojich majiteľov bez ohľadu na to, kto o ňom čo napíše. Napriek tomu stojí za to vyzdvihnúť to, čo je dobré a pochváliť výrobcu, ak odvedie skvelú prácu. To, že naďalej vie robiť dobré autá, Mercedes-Benz dokazuje práve na modeli GLS. A dodajme, že si aj v roku 2024 a po minuloročnom facelifte zachováva taký ten správny luxusný imidž interiéru s mechanickými ovládačmi, ktoré už v modeloch budúcich generácií veľmi neočakávame. Takže, ak na to máte, kupujte čo najskôr.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk