PRVÁ JAZDA

Prvá jazda Nissan Qashqai: Nerovnosti odfiltruje bez toho, aby ste o tom vedeli

Medzi najdôležitejšie inovácie v rámci digitalizácie patrí intenzívny prechod na používanie systému Google.

Vydané Text: 

Čiže Google mapy, ale aj všetko ostatné vrátane kompletného infotainmentu. To znamená, že na displeji prístrojovej dosky si zobrazíte navigáciu cez Google maps a v momente, keď sa do auta prihlásite so svojím účtom, získate prístup k obľúbeným miestam, adresám a všetkému, čo ste kedy v Google maps robili a hľadali.

Ak sa o svoje súkromie obávate, máme dobrú správu. Všetky funkcie máte k dispozícii aj v momente, ak účet Google nemáte, prípadne sa do neho neprihlásite. S prihlásením však získavate prístup k širšej škále služieb, vrátane možnosti sťahovania aplikácií z obchodu priamo do vozidla.

Nissan Qashqai sa popri tom učí aj vaše zvyklosti. Takže podľa GPS súradníc si zapamätá, kde zvyknete parkovať a po dosiahnutí tohto bodu už všetko ostatné zariadi automaticky. To isté platí aj pre kamery, ktoré vpredu pokrývajú uhol až 200 stupňov a poskytnú vám širokouhlý pohľad do neprehľadných križovatiek.

A podobných funkcií má nový Qashqai viacero. Inak povedané, má toho toľko, že by bolo chybou neprečítať si návod na používanie. Vďaka tomu spoznáte všetky možnosti, ktoré vám auto ponúka.

Inzercia

Inzercia

Čary s energiou

Informáciu o googli v aute berte tak, že som sa po čiarke nadýchol a pokračujem ďalej. Hneď pri nastupovaní nám s kolegom padla do oka hrúbka skla v predných dverách. Porovnateľná s dvojvrstvovými lepenými akustickými sklami v iných automobilkách. Naše zistenie nám potvrdili aj zástupcovia Nissanu. Priznali, že predné okná získali 1 mm hrúbky, čo sa prejavilo na lepšom odhlučnení interiéru. To sme veľmi rýchlo zbadali aj za jazdy. Nebyť zvuku odvaľovania pneumatík na pórovitom asfalte, panovalo by v interiéri príjemné ticho.

To spôsobuje aj vysoký pomer jazdy na elektrickú energiu. Teda, pokiaľ hovoríme o verzii e-power, ktorá využíva spojenie prepĺňaného benzínového 3-valcového motora s variabilným kompresným pomerom, elektromotora s výkonom 140 kW (190 k) a batérie s kapacitou 1,8 kWh. Vo výsledku to znamená, že auto sa správa ako elektromobil, ktorý si energiu vytvára sám a netreba ho nabíjať.

Alebo inak – spaľovací motor slúži iba ako generátor elektrickej energie. Konštruktéri však celé pohonné ústrojenstvo zladili tak, že zvuk motora sa odvíja od jeho namáhania. Aby to bolo ešte jednoduchšie, výkon putuje z elektromotora priamo na predné kolesá bez ďalšieho spracovania v prevodovke. Ako vodič tak ihneď dostanete vysoký krútiaci moment a lineárny nárast výkonu.

Navyše máte v interiéri aj tlačidlo EV. S tým si zvolíte čisto elektrický režim a vozidlo bude čerpať energiu iba z batérie. Alebo si voličom smeru vyberiete režim B. V ňom vozidlo intenzívnejšie rekuperuje energiu z brzdenia a spomaľovania, takže si jej menej vypýta od spaľovacieho motora, čo vedie k zníženiu spotreby.

Hurá na cesty

Teoretizovanie je jedna vec, praktická skúsenosť iná. Qashqai s pohonom e-power jazdí veľmi príjemne. Dynamické naháňanie mu úplne nevonia. No skúste s ním vyraziť na horské cesty a priesmyky a z kombinácie pohonu, riadenia a odpruženia sa vám automaticky rozšíri úsmev na tvári. Vzhľadom na výkon a krútiaci moment elektromotora prejde cez stúpania celkom svižne a zároveň si s pomocou príjemne tuhého riadenia užijete aj zákruty.

V nich vás podrží aj podvozok. Napriek vysokej stavbe sa nakláňa iba minimálne. Aj prípadné nerovnosti odfiltruje bez toho, aby ste o tom vedeli. Rýchlo, potichu, bez búchania a bez neistého znervóznenia. Len škoda, že výkon smeruje iba na predné kolesá. Štvorkolku dostanete iba v spojení s mild hybridným spaľovacím motorom.

Že by toto bola bodka za predstavovaním modelu Nissan Qashqai? Nie, úplne začerstva sme sa dostali aj k cene. Tá sa začína od 25 592 eur. A prvé vozidlá už pomaly prichádzajú k predajcom. My vám viac povieme po prvých domácich testoch. Zatiaľ? Bodka.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie