PRVÁ JAZDA

Prvá jazda Nissan Qashqai: Nerovnosti odfiltruje bez toho, aby ste o tom vedeli

Medzi najdôležitejšie inovácie v rámci digitalizácie patrí intenzívny prechod na používanie systému Google.

Vydané  Text: 

Čiže Google mapy, ale aj všetko ostatné vrátane kompletného infotainmentu. To znamená, že na displeji prístrojovej dosky si zobrazíte navigáciu cez Google maps a v momente, keď sa do auta prihlásite so svojím účtom, získate prístup k obľúbeným miestam, adresám a všetkému, čo ste kedy v Google maps robili a hľadali.

Ak sa o svoje súkromie obávate, máme dobrú správu. Všetky funkcie máte k dispozícii aj v momente, ak účet Google nemáte, prípadne sa do neho neprihlásite. S prihlásením však získavate prístup k širšej škále služieb, vrátane možnosti sťahovania aplikácií z obchodu priamo do vozidla.

Inzercia

Inzercia

Nissan Qashqai sa popri tom učí aj vaše zvyklosti. Takže podľa GPS súradníc si zapamätá, kde zvyknete parkovať a po dosiahnutí tohto bodu už všetko ostatné zariadi automaticky. To isté platí aj pre kamery, ktoré vpredu pokrývajú uhol až 200 stupňov a poskytnú vám širokouhlý pohľad do neprehľadných križovatiek.

A podobných funkcií má nový Qashqai viacero. Inak povedané, má toho toľko, že by bolo chybou neprečítať si návod na používanie. Vďaka tomu spoznáte všetky možnosti, ktoré vám auto ponúka.

Čary s energiou

Informáciu o googli v aute berte tak, že som sa po čiarke nadýchol a pokračujem ďalej. Hneď pri nastupovaní nám s kolegom padla do oka hrúbka skla v predných dverách. Porovnateľná s dvojvrstvovými lepenými akustickými sklami v iných automobilkách. Naše zistenie nám potvrdili aj zástupcovia Nissanu. Priznali, že predné okná získali 1 mm hrúbky, čo sa prejavilo na lepšom odhlučnení interiéru. To sme veľmi rýchlo zbadali aj za jazdy. Nebyť zvuku odvaľovania pneumatík na pórovitom asfalte, panovalo by v interiéri príjemné ticho.

To spôsobuje aj vysoký pomer jazdy na elektrickú energiu. Teda, pokiaľ hovoríme o verzii e-power, ktorá využíva spojenie prepĺňaného benzínového 3-valcového motora s variabilným kompresným pomerom, elektromotora s výkonom 140 kW (190 k) a batérie s kapacitou 1,8 kWh. Vo výsledku to znamená, že auto sa správa ako elektromobil, ktorý si energiu vytvára sám a netreba ho nabíjať.

Alebo inak – spaľovací motor slúži iba ako generátor elektrickej energie. Konštruktéri však celé pohonné ústrojenstvo zladili tak, že zvuk motora sa odvíja od jeho namáhania. Aby to bolo ešte jednoduchšie, výkon putuje z elektromotora priamo na predné kolesá bez ďalšieho spracovania v prevodovke. Ako vodič tak ihneď dostanete vysoký krútiaci moment a lineárny nárast výkonu.

Navyše máte v interiéri aj tlačidlo EV. S tým si zvolíte čisto elektrický režim a vozidlo bude čerpať energiu iba z batérie. Alebo si voličom smeru vyberiete režim B. V ňom vozidlo intenzívnejšie rekuperuje energiu z brzdenia a spomaľovania, takže si jej menej vypýta od spaľovacieho motora, čo vedie k zníženiu spotreby.

Hurá na cesty

Teoretizovanie je jedna vec, praktická skúsenosť iná. Qashqai s pohonom e-power jazdí veľmi príjemne. Dynamické naháňanie mu úplne nevonia. No skúste s ním vyraziť na horské cesty a priesmyky a z kombinácie pohonu, riadenia a odpruženia sa vám automaticky rozšíri úsmev na tvári. Vzhľadom na výkon a krútiaci moment elektromotora prejde cez stúpania celkom svižne a zároveň si s pomocou príjemne tuhého riadenia užijete aj zákruty.

V nich vás podrží aj podvozok. Napriek vysokej stavbe sa nakláňa iba minimálne. Aj prípadné nerovnosti odfiltruje bez toho, aby ste o tom vedeli. Rýchlo, potichu, bez búchania a bez neistého znervóznenia. Len škoda, že výkon smeruje iba na predné kolesá. Štvorkolku dostanete iba v spojení s mild hybridným spaľovacím motorom.

Že by toto bola bodka za predstavovaním modelu Nissan Qashqai? Nie, úplne začerstva sme sa dostali aj k cene. Tá sa začína od 25 592 eur. A prvé vozidlá už pomaly prichádzajú k predajcom. My vám viac povieme po prvých domácich testoch. Zatiaľ? Bodka.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia