PRVÁ JAZDA

Prvá jazda Cupra Tavascan VZ + Born VZ: Odvážny krok vpred

Cupra rozširuje portfólio svojich elektrických modelov a popri svojej (zatiaľ) vlajkovej lodi Tavascan VZ nám ukázala aj to, ako sa dá vdýchnuť zábava do elektrického hot-hatchu. Podarilo sa?

Vydané  Text: 

Španielska značka si od modelu Tavascan sľubuje veľa. Je to model, ktorý najviac vyjadruje jej hodnoty: nekonvenčnosť, odvahu robiť veci inak, zameranie na emócie a strhujúci dizajn. Nech už mám akýkoľvek subjektívny názor na vzhľad Tavascanu, môžem jednoznačne konštatovať, že úvodný cieľ dizajnéri do bodky splnili. Auto jednoznačne na ceste zaujme.

Môžu za to aj jeho rozmery. Dĺžka 4 644 mm nie je žiaden extrém, avšak kombinácia výšky 1 597 mm a šírky 1 861 mm s mohutnou zadnou časťou spôsobujú, že Tavascan vnímate ako veľké auto. Realita vnútri tomu našťastie zodpovedá a na miesto sa rozhodne nebude nikto sťažovať. Aj batožinový priestor má objem veľmi slušných 560 litrov.

Interiér

Ak sme spomínali výrazný dizajn exteriéru, treba si nachystať novú porciu superlatívov pre interiér. Tu boli totiž dizajnéri ešte odvážnejší. Vesmírnemu kokpitu nedominuje len možno až príliš veľká 15-palcová obrazovka, ale aj takzvaná centrálna chrbtica. Vysvetľovanie je zbytočné, pozrite si fotky. To je tá kontrastná vec na stredovom tuneli.

Ovládanie funkcií auta má na starosti najnovší softvér, ktorý predstavuje výrazné zlepšenie oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí doteraz, aj keď stále sa tu a tam nájde priestor na zlepšenie. Asi najväčšie ergonomické faux-pas predstavuje volant s dotykovými tlačidlami, ktoré sú vysunuté tak na kraj venca, že sa ich chtiac-nechtiac neustále dotýkate. No a keďže sú dotykové, viete si predstaviť výsledok. Ďalším ergonomickým nedostatkom sú brzdy. Nad používaním brzdového pedála treba, najmä pri rýchlejšej jazde, až príliš rozmýšľať.

Brzdy sú nekonzistentné a niekoľkokrát sa mi stalo, že som v jemnej panike dobrzďoval do zákruty, pretože prvotné stlačenie pedála neprinieslo očakávané spomalenie. To je v rozpore s ambíciami auta, ktoré chce byť aj zaujímavým šoférskym náradím. Pritom Tavascan VZ sa snaží ponúknuť aj nadšenými jazdcom niečo viac. Ponúka veľmi dobrý podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC, progresívne riadenie, a v kombinácii s najväčšími 22-palcovými diskami aj 255 mm široké športové pneumatiky vpredu aj vzadu, plus vynikajúce škrupinové sedadlá. Dovolí dokonca úplne deaktivovať ESP, aj keď mám pocit, že v hraničných situáciách na to stále nie ste úplne sami.

Po jazde s modelom Tavascan VZ môžem konštatovať, že je to veľmi príjemné auto na dlhé presuny. Veľmi tiché, veľmi komfortné, s dostatočným dojazdom (522 km pre VZ a 568 km pre verziu Endurance so zadným náhonom) zo 77 kWh batérie schopnej nabíjať sa maximálnym výkonom 130 kW. Dva elektromotory vrcholnej verzie VZ dávajú modelu Tavascan kombinovaný výkon 250 kW (340 k), z toho maximálne 80 kW vie putovať na prednú nápravu.

Zrýchlenie na stovku je za vami už za 5,6 sekundy. Inak technicky stojí Tavascan na známej platforme MEB, ktorá sa nám už niekoľkokrát ukázala v modeloch Škoda Enyaq Coupé iV, alebo VW ID.5, takže úplne nové pocity sme z nej nemali. Na kľukatých cestičkách sme sa presvedčili, že jej najviac sedí jemne svižné tempo s prioritou komfortu. Vyslovene to tlačiť v zákrutách na hranu ma aj vzhľadom na rozpačité naladenie bŕzd nebavilo.

Oveľa viac zábavy mi šokujúco ponúkol Born VZ. S menšími rozmermi, nižšou hmotnosťou, pohonom iba zadnej nápravy a s kompletne novo nastaveným režimom ESC Sport (spolu s možnosťou systém vypnúť – do istej miery) to bolo auto, ktoré na úzkych cestách lemujúcich legendárny Montserrat vyslovene našlo svoje prirodzené prostredie.

V Cupre si uvedomili, že bez poriadnych pneumatík to nejde, preto dostala Cupra Born VZ veľmi dobré UUHP pneumatiky Bridgestone Potenza Sport. Nový zadný elektromotor má výkon až 240 kW (326 k) a krútiaci moment 545 Nm, pričom to stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Auto, ktoré som si mohol vyskúšať, malo aj úžasné škrupinové sedadlá od Sabeltu.

Podvozok dostal novú kalibráciu tlmičov, iné pružiny a tuhšie stabilizátory. Prepracované je aj riadenie. Už to celé skrátka vyzerá tak, ako treba. Až na bubnové brzdy na zadnej náprave, aj keď Cupra hovorí, že celá brzdová sústava je zosilnená. Vpredu používa veľké dvojpiestikové strmene. Nuž, čas poriadne ich otestovať.

Cupra Born VZ

Cesta na Montserrat je mimoriadne kľukatá. Kadencia, s akou za sebou prichádzajú väčšinou slepé zákruty, je neskutočná. Niektoré sa vedia trošku utiahnuť. Tu treba maximálne vyváženie podvozka, dobrý grip a hlavne dobré šasi. A Cupra VZ ponúkla všetko. Ako veľmi dokážu pneumatiky ovplyvniť auto! Elektromobily väčšinou jazdia obuté na tvrdých pukoch optimalizovaných na úsporu paliva, ale Born VZ sa konečne dokázal oprieť o svoje kolesá.

Nové progresívne riadenie ho s ľahkosťou a presne posielalo tam, kam treba. Auto pôsobilo pocitovo ľahučko. A tá akcelerácia! Neviem, či by som v tej sérii zákrut vedel byť rýchlejší s nejakým spaľovacím autom. Elektromotor ma dokázal bleskovo katapultovať z každej zákruty a stabilizačný systém konečne dovolil naplno precítiť balans zadného náhonu!

Poviem vám, napriek tomu, že jediným sprievodným zvukom bolo pískanie pneumatík, usmieval som sa od ucha k uchu. Aj naladenie bŕzd je na pomery EV vynikajúce. Na konci stúpania síce dymili a pedál citeľne zvädol, ale dovtedy odvádzali výbornú prácu. Naozaj dobre som sa zabavil. Bola to jazda na elektrickej motokáre. Keby som mohol, hneď si ju idem zopakovať. A to o niečom hovorí!




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.


ODPORÚČANÉ