PRVÁ JAZDA

Prvá jazda Škoda Superb: Posúva hranice komfortu na novú úroveň

Pán prezident sa musí voziť na limuzíne – ideálne domácej produkcie. V Česku to bola taktiež tradícia a v škodovke si vydupali, aby pokračovala, aj keď Volkswagen od sedanu pri sesterskom Passate upustil. Ale vyrobiť inú karosériu Superbu, to nie je len tak!

Vydané  Text: 

Škodovke sa podaril husársky kúsok. Nielen, že sa jej podarilo vnuknúť Superbu rovnakú platformu a technológie, aké ponúka prémiovejšie postavený Volkswagen Passat Variant, ale dokonca sa jej podarilo udržať vo svojom portfóliu karosériu sedan (v skutočnosti je to liftback), od ktorej vo Wolfsburgu už upustili. Škoda hovorí, že môžeme tento Superb volať sedan, liftback, čokoľvek… Ale v podstate prívlastok nepotrebuje. Aký teda je nový Superb?

Prvá jazda Škoda Superb.

Výzvy

Ponúknuť nový typ karosérie nie je len tak. V rámci pochopiteľného znižovania nákladov sa museli dizajnéri napríklad pasovať s tým, ako vymyslieť zadné svetlá, ktoré rovnako dobre zapasujú do zadnej časti kombíka aj sedanu. Nevyhli sa otázke aerodynamiky – pre stabilitu je lepšia vyššia zadná časť, pre nízky odpor vzduchu zas nižšia, no a pre objem batožinového priestoru… môžete si domyslieť.

Nakoniec sa však všetko podarilo. Naživo vyzerá Superb dobre, má rekordne nízky aerodynamický odpor (cd=0,23) a hoci podľa mňa nepôsobí tak atleticky ako predchodca, je hodný svojho mena. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástol do dĺžky o 43 mm a aj keď do šírky niečo stratil, vnútri sa môžu prední pasažieri tešiť na nárast vnútorného priestoru v oblasti lakťov o celý 1 mm. Viac oceníte väčší priestor na hlavu vpredu – už nebudete mať pocit, že v aute sedíte príliš vysoko. Zväčšil sa aj priestor na nohy vzadu. Nie že by ho v Superbe niekedy bolo málo. Batožinový priestor narástol o 20 l na celkových 645 l.

Prvá jazda Škoda Superb

Prínosy

Karoséria typu liftback má však svoje vrodené silné stránky. Jednou je prirodzene lepšia aerodynamika, ako sme už spomínali vyššie. A druhou je vyššia torzná tuhosť. Inžinieri si teda mohli dovoliť presnejšie naladiť tlmiče. Táto práca môže v prípade modelu Superb dať celkom veľa roboty, pretože ak si zvolíte adaptívny podvozok, dostanete ho s novými tlmičmi DCC+, ktoré obsahujú dva nezávisle ovládateľné ventily: jeden pre kompresiu a jeden pre odskok.

Škála možných nastavení a tlmiacich kriviek je ozaj veľmi široká a auto prispôsobuje nastavenie nielen podľa jedného z 15 režimov, ktoré si zvolí zákazník, ale ďalej ho upravuje podľa aktuálnych podmienok na ceste a štýlu jazdy. Cieľom inžinierov bolo vraj poskytnúť Superbu ešte komfortnejšiu jazdu, avšak zároveň vyššiu stabilitu bez nadbytočnej plavnosti a hojdania, ktorou bola známa predchádzajúca generácia. Možno teda pôsobí menej ako limuzína, ale v skutočnosti je komfortnejší.

Prvá jazda Škoda Superb

Autorské postrehy

V časopise sme sa už podrobne venovali verzii Superb Combi. Dočítali ste sa o Matrix LED svetlách s 36 diódami v každom svetlomete, aj o ponuke motorizácií, ktorá zahŕňa benzínové, mild-hybridné aj naftové motory, pričom v ponuke je aj 4 × 4 pre najsilnejších reprezentantov z benzínového a naftového klubu. Keďže ja som videl Superb naživo prvýkrát, musím pochváliť pár vecí.

Prvou je jednoznačne interiér. V závislosti od zvolených materiálov môže pôsobiť luxusne, alebo fresh, konzervatívne, alebo športovo. Nie práve hladké zapracovanie digitálneho prístrojového štítu do evidentne primalej kaplnky v skutočnosti ani veľmi nekole oči a vodič to v prvom rade ani veľmi nevníma. Nový softvér je ozaj obrovský skok vpred v užívateľskej prívetivosti.

Prvá jazda Škoda Superb

A multifunkčné otočné tlačidlá sú z ergonomického aj dizajnového hľadiska víťazstvo na oboch stranách. Nemôžem opomenúť, že s podobnými prepínačmi prišiel už dávnejšie Land Rover, avšak na jeho vlastnú smolu z nich postupne presedlal na plne dotykové ovládanie, takže Škoda môže zožať všetku slávu.

Hladká jazda

Na záver pár slov k jazde: je ozaj vyladená. To, čo si podvozkoví inžinieri zaumienili, aj dosiahli. Superb je komfortnejší a zároveň istejší. Nepláva, ale jeho karoséria nekopíruje tie časti cesty, ktoré si to nepýtajú. V zákrutách však vodič okamžite dostane potrebnú oporu. Z palety motorov sme si vyskúšali najsilnejší diesel spojený s pohonom 4 × 4 a (inak sa to ani nedá) prevodovkou DSG a boli sme spokojní. Výkon 142 kW (193 k) a 400 Nm je na toto auto tak akurát. Iba zvuk motora by sa k elegantnému Superbu lepšie hodil ten, ktorý vydáva benzínová jednotka. Inak vyslovujem veľké Super! a teším sa na domáci test!





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.


ODPORÚČANÉ