PRVÁ JAZDA
Prvá jazda Dacia Duster: Opäť to dokázala! Teraz je ešte lepšia
Je modernejší, ekologickejší a lepšie vybavený, ale stále je to Duster so všetkými vlastnosťami, ktoré na ňom ľudia zbožňujú.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Úspech modelu Duster nepredpokladala ani samotná automobilka Dacia. Dá sa povedať, že práve Duster je zodpovedný za jej aktuálny imidž a aj finančné výsledky. Niekoľkokrát to bolo najpredávanejšie SUV v Európe. A pritom sa mu od jeho uvedenia v roku 2010 podarilo zostať v iba priebežne menej či viac faceliftovanej podobe. Technika podvozka zostávala rovnaká.
Dnes o sebe môže nová Dacia Duster druhýkrát v živote povedať, že je skutočne nová. Od základov. Stojí na platforme CMF-B, ktorá slúži aj modelom Renault Clio či Captur. Znamená to, že je bezpečnejšia, modernejšia a šikovnejšie postavená. Pri zachovaní vonkajších rozmerov predchodcu je na zadných sedadlách o 30 mm viac miesta na kolená a batožinový priestor má objem slušných 472 litrov.
Inzercia
Karoséria sa zmenila v mene lepšej aerodynamiky a zároveň lepších nájazdových a prejazdových uhlov. Verzie s pohonom 4 × 4 majú svetlú výšku až 217 mm. Celé auto kolom dokola lemuje špeciálny plast, ktorý obsahuje až 20 % recyklátu. Jeho výhoda je, že nie je lakovaný. Svoju farbu má skrz naskrz, čiže akokoľvek ho oškriete, na aute to nebude vidieť.
Vnútri sa Duster úplne zmenil. Je to moderné, robustné auto s nápaditým, ale nie gýčovým dizajnom a konečne aj s priestorom na bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. To sa hodí, keďže Duster zvládne aj bezdrôtovú konektivitu so smartfónom cez Android Auto, alebo Apple CarPlay. Odkladacie priestory sú tu štedro riešené. Vtipné a zároveň užitočné sú úchyty YouClip rozmiestnené po kabíne a v kufri, a na ktoré môžete uchytiť širokú škálu značkového príslušenstva a prispôsobiť si Duster svojmu životnému štýlu. Dacia Duster má v životopise napísané, že chce byť outdoorová, robustná a poskytovať ľuďom skôr tie nevyhnutné veci, ale cool spôsobom. A to sa darí.
Popri tom všetkom myslí na reálnych ľudí, ktorí ju budú aj používať. To napríklad znamená, že paleta asistenčných systémov sa dá jednoducho prepnúť do vášho preferovaného režimu. Ak to znamená napríklad vypnutie sledovania jazdných pruhov a inteligentného asistenta rýchlostných obmedzení, nech sa páči. Stačí dvakrát stlačiť (fyzické!) tlačidlo naľavo pod volantom a je to. Ani neviete, ako rád by som vyobjímal toho, čo toto vymyslel a presadil.
Na pohon budú slúžiť tri pohonné jednotky: litrový trojvalec Eco-G 100 spaľujúci aj LPG s výkonom 74 kW (100 k), nový 1,2-litrový trojvalec TCe 130 s výkonom 96 kW (130 k), ku ktorému si môžete zvoliť aj pohon 4 × 4, alebo Hybrid 140, ktorý je zároveň jediným modelom, ktorý je dostupný (iba) s automatickou prevodovkou. Dodajme, že Hybrid a štvorkolka majú viacprvkovú zadnú nápravu.
My sme si na prvé zoznámenie vybrali práve ten a boli sme spokojní. Duster sme síce s predným náhonom netrápili v teréne, avšak Hybrid sa ukázal v dobrom svetle. Oveľa viac nás prekvapil podvozok, ktorý je naozaj dospelácky. Nerobí kompromisy ako predchádzajúci Duster. Auto s ním jazdí veľmi príjemne komfortne a zároveň sebaisto. Zmeny smeru sú vďaka tuhším stabilizátorom vyslovene radosť.
Nový Duster síce zdražel, no ponúka adekvátnu protihodnotu. Tešíme sa na domáci test štvorkolky!
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.