Krátko pred koncom životnosti sa mi do rúk dostala stará verzia modelu Peugeot 5008. S hybridným pohonom a vo výbave GT ponúka za slušnú cenu až 7 miest na sedenie.
Hybridný pohon pracuje spoľahlivo, spotrebou však neohúril.
Najslabšou stránkou auta je paradoxne to, čo je dnes najdôležitejšie...
Napriek tomu, že Peugeot už pred časom odhalil úplne novú generáciu modelu 5008, ja som mal pred nedávnom možnosť otestovať ešte tú pôvodnú verziu. Vo výbave GT obsahovala napríklad 7 miest na sedenie či pomerne dobre spracovaný interiér. S hybridným pohonom pritom chce toto auto cieliť na čo najnižšiu spotrebu a konkurovať tak naftovým motorizáciám. Jednu vec som však pôvodnému Peugeot 5008 skutočne nemohol odpustiť… Svoj pohľad na toto auto pred časom priniesol aj kolega Peter Orosz v jeho recenzii.
Stará škola
Exteriér Peugeotu 5008 je všetkým dobre známy. Charakteristické predné kly sú už dnes neodmysliteľnou súčasťou vzhľadu každého auta s levom na kapote. Súčasťou výbavy GT sú napríklad vrcholné predné svetlomety PEUGEOT Full LED Technology, čierna strecha alebo dekoratívna lišta v okolí okien.
Vzadu je všetko po starom. Čierna lišta prepájajúca svetlomety sa stala tiež akýmsi typickým prvkom dizajnu. GT verziu poznáte napríklad aj podľa chrómových koncoviek výfuku.
Páči sa mi názov modelu v mieste, kde zvyčajne býva logo výrobcu. Samotný lev v starom vyhotovení sa premiestnil na masku chladiča s bodovým dizajnom.
Verzia výbavy je na aute zobrazená hneď na viacerých miestach. Jedným z príkladov je predný blatník.
Predné svetlomety PEUGEOT Full LED Technology s automatickým nastavením výšky hodnotím ako priemer. Podanie lúča je celkom čisté, avšak obsahuje modrú vrchnú líniu, ktorá spôsobuje únavu očí. Taktiež som počas testu pri parkovaní v podzemnej garáži zaznamenal čudné správanie. Svetlá sa pri parkovacom manévri triasli a blikali.
Klasická koncepcia so starým infotainmentom
Interiér je už klasikou. Stále si však neviem zvyknúť na nekonvenčné usporiadanie pracoviska vodiča. Malý volant a nad ním umiestnený prístrojový štít mi nevyhovuje. Opäť som si v aute nevedel nájsť tú správnu pozíciu, kedy by som si vencom volantu neprekrýval displej digitálneho prístrojového štítu.
Som rád, že Peugeot upustil od zbytočných inovácií v podobe 3D displeja a použil klasickejšie riešenie. Podanie informácií je dostatočné, no užívateľský zážitok z ovládania nie je optimálny.
Najslabšou súčasťou auta je jednoznačne jeho infotainment. Nakoľko ide už o starú verziu, nebudem sa k nemu viac vyjadrovať. Medzičasom som mal možnosť testovať aj Peugeot 508 po modernizácii, ktorý už obsahuje nový informačno-zábavný systém. Kladne hodnotím, že sa Peugeot poučil z minulosti a tento systém kompletne prepracoval.
Dobrou správou je, že niektoré z funkcií ovládania auta sú vyvedené do lišty s hardvérovými tlačidlami. Škoda len, že ich reakcia nie je najrýchlejšia. Nevyhovovalo mi napríklad ani to, že po naštartovaní v letných horúčavách som musel čakať 5-10 sekúnd, kým som bol schopný otvoriť okná a vyvetrať.
Na stredovom tuneli je umiestnená bezdrôtová nabíjačka na telefón. Oceňujem indikátor nabíjania. Súčasťou stredovej konzoly je napríklad aj tlačidlo na ovládanie jazdných režimov, volič režimov prevodovky, tlačidlo na aktivovanie auta a odkladacie priestory.
Príjemné prekvapenie
Oceňujem predné sedadlá. Sú nastaviteľné vo viacerých smeroch a vo výbave GT majú aj solídne bočné vedenie. Ani po dlhšej jazde som z nich nevystupoval unavený.
Na zadných sedadlách v druhom rade je miesta pomerne dosť. Necítil som sa obmedzený v oblasti kolien, no v oblasti chodidiel to bolo o niečo horšie. Benefitom je možnosť posúvania sedadiel, čím sa dá zväčšiť batožinový priestor.
3. rad sedadiel je skutočne núdzovou záležitosťou. Je určený výhradne pre osoby nižšieho vzrastu a pre deti. Pokiaľ by sa nedal 2. rad posúvať v horizontálnom smere, 3. rad by bol nepoužiteľný.
Základný objem batožinového priestoru je 702 litrov. Po roztiahnutí tretieho radu klesá na 167 litrov. Naopak, po sklopení druhého radu sedadiel sa dostávam na hodnotu až 1 863 litrov. Výhodou je, že kufor po sklopení sedadiel nemá žiadne výrazné hrany.
Dobrou správou je, že sedadlá sa skladajú do podlahy. V batožinovom priestore vám tak nevznikajú žiadne nežiaduce schody a jeho praktická stránka tým neutrpí. Treba si však dať pozor, aby ste pod sedadlami nestratili drobnejšie veci.
Hybridný… no úsporný?
Pod kapotou pracoval hybridný motor s krkolomným označením 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6. V jednoduchosti: ide o hybridnú jednotku pozostávajúcu z benzínového trojvalca s objemom 1 199 ccm a výkonom 100 kW. Ten pracuje v Millerovom cykle. Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor s výkonom 21 kW. Takéto spojenie je celkom efektívne, nakoľko auto reaguje na pedál akcelerátora prakticky okamžite. Samotná prevodovka má 6 stupňov a z času na čas sa stalo, že z nej vyšiel nepekný zvuk. Inak radila jednotlivé stupne presne a rýchlo. Nečakajte však žiadnu športovú jazdu. Predovšetkým pri vyšších rýchlostiach bolo cítiť, že pod kapotou je len trojvalec. Auto vtedy nereaguje tak pružne a na zrýchlenie potrebujete istý čas. Spotreba sa počas testu ustálila na hodnote 7,2 litra na 100 km. Nie je to najlepšia spotreba vzhľadom k tomu, že konkurencia s hybridným pohonom dosahuje nižšiu spotrebu. Treba však podotknúť, že prístup Peugeotu k hybridnému pohonu je mierne odlišný.
Z hľadiska komfortu je pozitívom podvozok, a to predovšetkým v nižších rýchlostiach počas mestskej prevádzky. Tu podvozok pracoval presvedčivo a nerovnosti dokázal filtrovať typickým francúzskym spôsobom. Horšie to bolo na diaľnici a pri vyšších rýchlostiach. Kedy bolo z podvozka cítiť, že nie je „vo svojej koži“. Auto bolo na ceste nesvoje a podvozok pôsobil nevyváženým dojmom.
Ku komfortnej stráne nepochybne patrí aj spracovanie interiéru. Dobrou správou je, že som nepostrehol závažnejšie vŕzganie jednotlivých dielcov obloženia dverí a palubnej dosky. Taktiež sa mi páčilo použitie mikrovlákna ako dekoratívneho prvku.
Počkať na nový Peugeot 5008?
Záver testu bude miernym odporúčaním či zamyslením. Dosluhujúca generácia Peugeotu 5008 nemusela byť svojho času zlým autom. K infotainmentu sa už vyjadrovať nebudem. Našťastie automobilka prešla sebareflexiou a čo sa dalo, to opravila. Celkovo však stará generácia obľúbeného SUV má niektoré muchy, ktoré sa ťažko odpúšťajú. Aj keď je cenovka verzie GT lákavých 37 490 eur, možno by som skúsil počkať na novú verziu. Ale ak chcete sedemmiestne SUV za dobrú cenu hneď, kľudne si choďte tento Peugeot vyskúšať do showroomu a urobte si na auto ako celok vlastný názor.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.