O šírke a priestore / Test Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 + kalkulácia financovania od VWFS
Za 23 rokov a teraz do novej, štvrtej generácie, prešiel Superb dlhú cestu. Jedno z najpriestrannejších kombi vôbec, top model od Škody a blízky súrodenec modelu VW Passat.
Vydané Text: Martin Šebesta
Zamyslime sa, čo urobí rozum, keď sa rozhodne pre veľký výdavok? Pretože už ste splatili nízkoenergetický dom v radovej zástavbe? Možno 1,4 dieťaťa skončilo školu, má byť vyplatená životná poistka, alebo sa čaká na nové zamestnanie s nárokom na služobné auto. Presne vtedy sa narýchlo ozvala a zaparkovala pod prístreškom pre auto pokrytým solárnymi panelmi, pod ktorým bežne stojí 6,3-ročná Škoda Fabia Combi 1.0 TSI s plnou servisnou knižkou. Prišla ako najrozumnejšie auto, ktoré si aj rozum dokáže predstaviť.
Superb sa javí ako najnerozumnejší model spomedzi všetkých škodoviek. Teda, v rámci veľmi úzkeho rámca nerozumnosti, akej je Škoda schopná. Vyvrcholí radom príslušenstva, v ktorom nájdete aj prenosný 12-voltový espresso kávovar za 281,45 eur – aká márnomyseľná extravagancia pre túto cnostnú značku! Ale pokiaľ ide o výkon, priestor, pohodlie a eleganciu, Superb ponúka hotový prepych. Najmä v prípade testovaného auta s výkonom 142 kW (193 k) a pohonom všetkých kolies, ktoré, podobne ako cena testovaného auta od 46 840 eur, zrejme nepozná obmedzenia.
Superb, majster výbavy
Novinka pôsobí nielen ako štvrtá generácia Superbu, ale aj deviata generácia modelu VW Passat. Čo na prvý pohľad neznie až tak novo, napokon, Superb začal v roku 2001 ako modifikácia modelu Passat B5 s predĺženým rázvorom. No pri súčasných modeloch bola za vývoj prvý raz zodpovedná Škoda, ktorú technici použili dvakrát. Na rozdiel od VW s Passatom, ktorý je k dispozícii len ako kombi, Škoda stále verí, že zákazníci chcú podľahnúť príťažlivosti vozidla so splývajúcou zadnou časťou. Superb Sedan a Combi sa však celkovo líšia viac ako Superb Combi a Passat Variant.
Pretože technicky používajú identickú modulárnu platformu MQB evo. V plug-in hybridnej verzii pojme Superb iV aj akumulátor s dlhším dojazdom (100 km) a rýchlejším nabíjaním (50 kW jednosmerným prúdom). Elektromotor umiestnený v šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovke a v kombinácii s 1,5-litrovým benzínovým motorom s výkonom 110 kW (150 k) vytvára systémový výkon 150 kW (204 k). Alternatívne poháňajú Superb dva benzínové motory (okrem 1.5 TSI aj 2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k) a dve verzie naftového dvojlitra s výkonom 11O kW (150 k), alebo, ako v testovanom aute, 142 kW (193 k). Škoda kombinuje všetky spaľovacie motory len so sedemstupňovými dvojspojkovými prevodovkami.
Okrem toho dostane Superb na želanie aj najnovšie výdobytky v oblasti podvozku: balík dvojventilových adaptívnych tlmičov, ktoré menia charakteristiku odskoku a kompresie, ako aj progresívne riadenie s premenlivým prevodom v podobe balíka Drive Plus za 1 085 eur. K tomu sa pridáva početnejšia zostava asistenčných systémov s rozšírenými funkciami núdzového brzdenia s detekciou bicyklov, križujúcej dopravy (vpredu a vzadu) a s núdzovým brzdením pri odbočovaní. Ak by to stále nestačilo, vystrelí až desať airbagov.
Samozrejme, Superb musel zabudovať aktuálne ovládacie prvky koncernu. Poďme teda na ne. Škoda umiestnila páku voliča prevodovky napravo od volantu a multifunkčnú páčku smeroviek a stieračov naľavo. Interiéroví dizajnéri sú sofistikovanejší a uprednostňujú dotykové tlačidlá a ovládanie iba pomocou dotykovej obrazovky. Možno ich dajú do kokpitu Passatu, keď prejde tou istou montážnou linkou v Bratislave, ale nie do Superbu. Namiesto dotykového displeja regulujete klímu pomocou dvoch otočných prepínačov. Medzi nimi tróni otočné tlačidlo, ktorému možno priradiť štyri zo šiestich funkcií rýchleho prístupu – tri programy klimatizácie, hlasitosť, výber jazdného režimu, či priblíženie mapy navigačného systému. Myslíte si, že sú to drobnosti? Určite áno, ale sú rozmiestnené po celom aute v takom množstve, že majú výrazný vplyv na pôsobivú podstatu Superbu.
Pri toľkých detailoch si všimnete, že inžinieri nad niečím premýšľali a prepracovali to trikrát, štyrikrát, päťkrát, aby našli konečné riešenie vhodné pre každodenný život namiesto prvého, ktoré im zišlo na um. Tak poďme vyzdvihovať vo voľnom poradí: držiak na parkovacie lístky, indukčná nabíjacia plocha na mobil s chladiacimi rebrami, plniaci lievik na vodu do ostrekovača, sieť na bundu v kufri, priehradky na dáždniky v predných dverách a opierky hlavy s podperami na opretie vzadu na poobedný spánok. A deka, ktorej úložný vak visí na zadnej strane diaľkovo sa uvoľňujúcich sklopných operadiel zadných sedadiel.
Škrabku na ľad nájdete vo veku nádrže. Je výkonným prezidentom klubu Simply Clever. O sebavedomí Škody možno najviac hovorí to, že Passat nezískal ani škrabku. Škoda informuje, že v Superbe je až 28 Simply Clever riešení. Dá sa predpokladať, milé mamy a kolegovia otcovia, že úloha nájsť ich všetky dokáže zabaviť deti na polovicu letnej dovolenky.
Superb sa ukazuje ako mimoriadne schopné cestovné auto aj v iných smeroch. Jeho batožinový priestor pojme 690 až 1 920 litrov. Inžinieri a dizajnéri pravdepodobne našli praktickejšie využitie dĺžky, ktorá narástla o 4,0 cm (rázvor iba + 0,1 cm), než ďalšie prebytky v dostupnom priestore, pretože 81 cm štandardného miesta na sedenie je už hlboko v poli luxusnej triedy. Keďže zadná lavica je nielen pohodlná, ale aj široká a stredový tunel je plochý, pohodlne sa sem zmestia aj traja dospelí.
Vpredu dostalo testované auto žltými niťami prešívané, ventilované a vyhrievané ergonomické komfortné masážne sedadlá (3 579 eur). Plus obrazovky pre prístroje a infotainment – aj keď Škoda je spokojná s 12,9-palcovým dotykovým displejom. Čo vás nielenže netrápi, keďže je tu niekoľko ďalších tlačidiel a otočných ovládačov namiesto ovládania funkcií cez dotykovú obrazovku. Skôr zlepšuje výhľad a pocit priestoru, pretože oboje v Passate výrazne obmedzuje jeho 15-palcový displej, ktorý je väčší ako farebný televízor, na ktorom naši rodičia pozerali víťazstvo Československa na majstrovstvách Európy v roku 1976.
Toto môže pokračovať
Ak však budete po monitore ako vodič ťukať príliš dlho, systém zablokuje jeho činnosť, aby ste sa mohli vrátiť k tomu, o čo autu najviac ide a čo Superb zvláda skvele: jazdu. Aby ste pochopili jeho skutočné schopnosti, mali by ste s Combi chvíľu jazdiť, pretože jeho silné stránky spočívajú v diskrétnej takmer dokonalosti. Nikdy sa netlačia do popredia, no keď ich potrebujete, Superb ich má pripravené vo všetkých oblastiach. Napríklad, keď prechádza zákrutami okresiek s adaptívnym tlmením a progresívnym riadením, zostáva takmer neotrasiteľne bezpečný. Ale určite živý a rýchly, keď to budete potrebovať.
ESP v športovom režime síce len mierne stiahne hranice svojich prísnych pravidiel, ale riadenie a tlmiče svoje prejavy zostria. Až vtedy sa odhalí skutočne vysoká, no zároveň hladká presnosť riadenia a zručnosť tlmičov, ktoré vedú jazdné vlastnosti k pevnejšiemu spojeniu s vozovkou. Superb tak pokračuje vo vykrajovaní zákrut veľmi bezpečne a zábavne, nedotáčavosť nastupuje až neskoro, aby sa s pohonom všetkých štyroch kolies pokojne dostal na ďalšiu rovinku.
Schopnosti modelu Combi na dlhých tratiach sú ešte výraznejšie ako jeho jazdná dynamika, čo potvrdzujú aj naše merania pri zmene jazdného pruhu a v slalome. V režime Comfort vyrovná nerovnosti bez toho, aby pôsobil odťažito.
Podobne to máte aj s motorom. TDI poháňa Škodu s obratnou podporou dvojspojkovej prevodovky s pokojnou dôraznosťou, ktorú si na prvý pohľad naozaj nevšimnete. K tomu musí motor najskôr vydať silný zvuk smerom dovnútra pri zvyšovaní otáčok, keď prevodovka v športovom režime prejde do naprogramovaného vysokootáčkového hektického režimu. Napokon je tu úspornosť pohonu z hľadiska výkonu a spotreby. Z 0 na 100 za 7,8 s, maximálka 230 km/h. Počas testu sa nepodarilo prinútiť TDI k spotrebe nad 7,7 l/100 km. V zdržanlivejšom testovacom priemere, ktorý sa nikdy úplne nebráni ponáhľaniu, stačí 6,4 l/100 km a na rozvážne jazdenom eko kole to bolo iba 4,8 l/100 km.
Na záver treba spomenúť niekoľko bodov: prínos výkonu bŕzd, profesionálne vyzerajúcu asistenciu (vrátane dvojstupňového rýchleho vypnutia výstrahy pred prekročením rýchlosti), zrozumiteľné hlasové ovládanie a solídne, hodnotne, no nie okázalo, avšak kvalitne vyhotovené spracovanie a materiály.
Superb je momentálne jedno z najlepších áut, perfektné rodinné kombi na dlhé jazdy s enormným priestorom, veľmi vysokou úrovňou jazdnej a asistenčnej bezpečnosti, špičkovým komfortom a s efektívnym výkonným naftovým motorom. Niekto, kto presviedča svojimi schopnosťami namiesto toho, aby inšpiroval emóciami.
Škoda Superb Combi s financovaním cez ŠKODA Financial Services
Typ financovania: Škoda NaMieru – moderný úver s 3 možnosťami na konci a bez poplatkov
Akontácia: 10% – 40% Dĺžka splácania: 24 – 60 mesiacov
Príklad financovania:
Akontácia: 40% / Dĺžka splácania: 36 mesiacov / Ročný nájazd: 20.000 km
Spracovateľský poplatok: 0€
Značkové ŠKODA poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Základná verzia Škoda Superb Combi 1.5 TSI ACT 110kW e-TEC v cene 38.840€
Mesačne od 250€ vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 22.216 €
Testovaná verzia Škoda Superb Combi 2.0TDI 142kW, 7DSG v cene 53.340€
Mesačne za 439€ vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 28.804 €
Vypočítaj si svoju splátku: ŠKODA kalkulačka
* Kalkulácia platí pre právnickú osobu a má len informatívny charakter. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby a ceny vozidla. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.