Test Ssang Yong Torres EVX: Otvorené dvere
Je to elektromobil, je to SUV. Prvé evokuje obavy o vysokú cenu, druhé vzbudzuje záujem praktickými vlastnosťami a prísľubom veľkého vnútorného priestoru. SsangYong Torres niečo z toho potvrdzuje, niečo popiera a otvára dvere.
Foto: Samuel Mida
Vydané Text: Martin Šebesta
Stačí si otvoriť akúkoľvek spravodajskú stránku, pustiť televíziu, alebo skontrolovať sociálne siete. Odvšadiaľ na vás začnú vyskakovať obavy, že európske automobilky nevedia vyrábať dostupné elektromobily a zhltne nás Čína. Lenže Kórejci sa s Európskou úniou politicky aj ekonomicky kamarátia, takže z tohto hľadiska je všetko v poriadku.
Klame telom
A tak k nám do redakcie zavítal SsangYong Torres. Za ostatné obdobie už náš celkom dobrý kamarát, no tentoraz vo verzii EVX. Čiže elektromobil, crossover. Ku crossoverom ho radí svetlá výška necelých 17 cm a pohon iba predných kolies. Pri hmotnosti takmer dve tony by to možno už chcelo aj štvorkolku, aby auto dosiahlo lepšiu trakciu najmä na mokre, no teraz hráme na cenu. S dĺžkou 4,7 m a rázvorom takmer 2,7 m sa môžete tešiť na dostatočný vnútorný priestor na všetkých sedadlách. Na nohy, ramená, aj hlavu, vpredu, aj vzadu.
A prečo elektrický Torres klame telom? Pozrite sa na umiestnenie kľučky piatych dverí. Isto by ste inštinktívne pri ich otváraní ustupovali, aby ste ich otvorili nabok. A zbytočne. Ustúpiť treba iba preto, aby vám pri otváraní smerom nahor nedali zdola po brade. Na druhej strane, odpadá vám starosť pri parkovaní. Nemusíte rátať s otváraním do boku a nechávať si odstup. Keď sme pri cúvaní – Torres ponúka premyslený 360-stupňový pohľad, takže uvidíte všetko. Len by to chcelo o čosi vyššie rozlíšenie kamier. Najmä v daždi a v noci.
Povedomé prostredie
Už pred časom som pri teste modelu SsangYong Rexton upodozrieval kórejských výrobcov z tichej spolupráce na softvéri infotainmentu.
Elektrický Torres toto moje podozrenie opäť oživil. Všetky asistenčné systémy vydávajú nepríjemné zvuky a ich vypínanie pripomína predletovú prípravu lietadla. Čiže veľa ťukania do stredovej obrazovky, aby sa upokojili a vy ste mohli vyraziť na cesty.
Neberte to tak, že výstrahu pred prekročením povolenej rýchlosti programovo ignorujeme. Len jej presnosť potrebuje ešte veľa ladenia. A platí to pre automobilky naprieč značkami, segmentmi a cenovými úrovňami. Preto ho radšej vypíname. Lebo vďaka tomu oceníte naozajstné ticho na palube.
Aj pri diaľničných rýchlostiach a vďaka veľmi slušne tlmiacemu podvozku aj pri prejazde nerovností v meste. Torres dostal veľmi dobrú výchovu a s radosťou vás bude o svojich schopnostiach presviedčať vždy, keď nabijete 73,4 kWh jeho lítium-železo-fosfátovej batérie. Keďže má na palube 10,5 kW nabíjačku a z rýchlonabíjačky dokáže potiahnuť až 300 kW, nebude to nikdy trvať veľmi dlho.
Zaručená voľba
Prax ukázala, že v meste si potom elektrický SsangYong vypýta niečo okolo 18 kWh/100 km, na diaľnici pri 130 km/h stúpne spotreba k stále znesiteľným 22 kWh/100 km, aby následne na okreskách klesala. Samotná jazda zostáva plavná, predvídateľná, k čomu pomáha aj batéria umiestnená v podlahe, čím znižuje ťažisko. Športovať s takýmto autom nebudete, na to, aby vás pohodlne odviezlo je ako stvorené a zvláda to aj na 20-palcových kolesách s nízkym obutím. Keďže k nemu dostanete aj 7-ročnú záruku (150 000 km) a záruku na batériu na 10 rokov (milión km), počas ktorých jej kapacita neklesne pod 70 % tak môžete očakávať, že vás bude voziť dlho.
Technické údaje SsanyYong Torres EVX
- Motor synchrónny s perman. magnetom
- Výkon 152 kW (207 k)
- Krútiaci moment 339 Nm
- Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 245/45 R20.
- Batožinový priestor 839/1 662 dm³
- Rozmery: 4 715 × 1 890 × 1 725 mm, rázvor 2 680 mm,
- Prevádzková/celková hmotnosť 1 915/2 410 kg,
- Kapacita batérie 73,4 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 175 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,1 s
- Spotreba (WLTP) 18,6 kWh/100 km
- Dojazd (WLTP) 462 km
- Min. čas DC nabíjania 10 – 80 % 37 min. (300 kW)
- Cena/testované auto 34 990/43 240 €
- Konkurenti: Škodu Enyaq, Tesla Model Y, VW ID.4
Fotogaléria k testu: