TEST Land Rover Defender 130 D300 Outbound: Naložíte doň takmer všetko! Terénny rodinný autobus ukázal svoje prednosti naplno…
Do rúk sa mi dostala najdlhšia verzia Land Rover Defender 130. Jeho schopnosti ma skutočne prekvapili.
Auto s dĺžkou viac ako 5300 milimetrov sa nestratí ani v teréne.
Výborný vzduchový podvozok z neho urobil takmer dokonalé SUV na dlhé trasy.
Vydané Text: David Hecl
V roku 2019 automobilka Land Rover predstavila dlho očakávaného nástupcu legendy s menom Defender. Vydala sa tak v šľapajach konkurenčného Mercedesu-Benz triedy G. Zatiaľ čo Nemec si zachoval prevažnú väčšinu svojich robustných tvarov, Land Rover Defender zvolil odlišný prístup. Surový off-road si ponechal drzý „look“, avšak zakomponoval doň viaceré aristokratické prvky priamo odkazujúce na jeho pôvod. Vo verzii Defender 130 je navyše tento britský aristokrat z Nitry prekvapivo dobým služobníkom.
Dlhý, dlhší, najdlhší…
Zvonka poznáte Land Rover Defender 130 okamžite. Môže za to jeho výrazne predĺžená zadná časť, ktorá mu až po rezervu dodala oproti modelu Defender 110 dodatočných 34 centimetrov. Dobrou správou však je, že všetky terénne schopnosti kratšej verzie zostali zachované. Ako je to možné? Land Rover totiž auto natiahol v oblasti za zadnou nápravou. Výsledkom je priestor navyše za zadnými sedadlami a tým pádom možnosť konfigurácie až v 8-miestnom prevedení.
Daňou za predĺženie je podľa špecifikácií vozidla strata v podobe stupňov, ktoré dokážete prekonať v teréne. Nakoľko auto má vzduchový podvozok, ku ktorému sa dostanem o chvíľu, musíte počítať so znížením zadného nájazdového uhla zo 40,0° na 28,8°. Výhodou však je, že prechodový uhol zostal zachovaný, keďže aj rázvor náprav je medzi verziami Defender 110 a Defender 130 totožných 3 022 milimetrov.
Inzercia
Zvládne odviezť celú rodinu
Mnou testované auto však bolo dostupné len v 5-miestnom prevedení. Niekto by to mohol brať ako nevýhodu, no na druhú stranu, k dispozícii som mal batožinový priestor s objemom na úrovni dodávky. Za druhým radom sedadiel je totiž dostupných až 1 015 litrov priestoru. Po sklopení druhého radu sa dostávam na hodnotu až 1 876 litrov. Pre porovnanie, je to väčšia kapacita, akú má Citroën Berlingo XL v rodinnej verzii.
Malým premostením cez objem batožinového priestoru sa dostávame do kabíny. Robustnosť v spojení s aristokraciou nechýba ani tu. Centrom auta je masívna stredová konzola s množstvom odkladacích priestorov. Nad ňou je zasadený ovládací panel rôznych funkcií vozidla. Bonusom je, že Land Rover Defender viete ovládať aj pomocou hardvérových tlačidiel. Doba digitalizácie sa tu tak premietla len na centrálny displej infotainmentu s peknou grafikou a logickým užívateľským rozhraním.
Nový Land Rover Defender OCTA dostal V8 s výkonom až 635 koní, mieri proti AMG G 63
Off-road režim s množstvom informácií
Pred vodičom je umiestnený ďalší displej slúžiaci ako virtuálny prístrojový štít. Tu si môžem nechať zobraziť viacero druhov informácií podľa toho, čo aktuálne potrebujem. Benefitom infotainmentu je aj fakt, že disponuje rozšíreným off-road režimom. Na displeji sa tak zobrazia rôzne dôležité ukazovatele ako náklony karosérie, jednotlivé teploty kvapalín či uzávierka elektronického medzinápravového diferenciálu. Všetko je prehľadné a jasne čitateľné, za čo dávam Defenderu plusové body.
Až v momente, keď sa usadím do kresla vodiča, si uvedomím skutočné rozmery tohto auta. Jeho kabína je natoľko priestranná, že si na moment naozaj myslím, že sedím v autobuse. K tomuto dojmu dopomáha aj to, že pocitovo sedím nad vodičom bežného spoja MHD v Bratislave. Sedadlá sú vrcholom komfortu v triede off-roadov. Pomerne solídne obklopujú telo pri sedení a navyše ponúkajú vyhrievanie a vetranie. Obe spomenuté aktivity sú sprostredkované pomocou fúkania či už teplého alebo studeného vzduchu.
Uvedomte si reálne rozmery
Podobnú dávku pohodlia, aj keď paradoxne o niečo horšiu, cítim aj na zadných sedadlách. Tri plnohodnotné kreslá bez problémov obsiahnu tri detské sedačky. Je však pravdou, že ISOFIX je len na krajných dvoch. Celá lavica je navyše posúvateľná a polohovateľná, čo zase vplýva na celkový objem kufra. No a následne je možné zakúpenie aj 3. radu sedadiel s tromi kreslami. Na ne je v kufri predpríprava v podobe výduchov klimatizácie či nabíjacích portov pre smartfóny. Bohužiaľ, mnou testovaná verzia ich nemala, a tak boli zadné okná prelepené lakovaným dielom karosérie.
Nakoľko je samotné okno pomerne masívne, prelepenie lakovaným krytom mierne ubralo z rozhľadu za auto. Celkovému pohodliu pri parkovaní nepomohol ani fakt, že kamera sa nenachádza na najvzdialenejšom bode auta, ako pri nedávno testovanom Forde Bronco, ale nad evidenčným číslom. Displej síce zobrazí virtuálnu hranicu rezervy, no musím si dávať dobrý pozor, aby som niekomu to masívne koleso s rozmerom R20 neoprel o auto. Škoda. Za toto zase nejaký ten bodík strhávam.
Vynikajúci podvozok
Kde budem však väčšinou chváliť, je podvozok. Land Rover Defender nestojí na klasickom rebrinovom ráme, ako je tomu pri väčšine off-roadov. Jeho základom je hliníkový podvozok s označením D7x. Ten bol vyvinutý tiež pod menom Premium Lightweight Architecture (PLA). Vo svojej podstate ide o platformu špeciálne určenú pre osobné vozidlá. Na jej konvenčnejších verziách stoja modely ako Jaguar XE alebo XF, ale taktiež aj Land Rover Range Rover Velar či elektrický Jaguar I-Pace. Samotná platforma tak umožňuje autu omnoho lepšie správanie sa na ceste, pričom jej modifikácia s písmenkom „x“ dodáva zase potrebné terénne vlastnosti.
Výhodou je zvýšená torzná tuhosť, ktorá sa pozitívne prejavuje ako na ceste, tak aj v teréne. O pruženie sa v prípade testovaného modelu starali vzduchové vaky. Tie sú vzhľadom na rozmery a schopnosti auta skutočne masívne a zaberajú značnú časť miesta v motorovom priestore a v kufri. Auto však vďaka nim dokonale filtruje priečne aj pozdĺžne nerovnosti. Navyše, ak sa dostanete do situácie, že potrebujete naplno využiť brodivosť Defenderu, alebo chcete zažiť komfort aj počas jazdy na nespevnených cestách, Land Rover si viete zdvihnúť až o 74,5 milimetra. Získate tým schopnosť zvládnuť brod s maximálnou hĺbkou až 900 milimetrov.
Mild-hybridný šesťvalec
V tom mierne obmedzenom priestore pod prednou kapotou v tichosti pracuje 3-litrový radový šesťvalec spaľujúci naftu a využívajúci mild-hybridnú techniku. Jeho chod by som nazval kultivovaným a zároveň disponujúcim charakteristickým prejavom. Po zošliapnutí pedála akcelerátora sa totiž pomocou turba nadýchne a 2 650 kilogramov vážiaceho mamuta vystrelí vpred s patričnou zvukovou kulisou pripomínajúcou veľký benzínový motor. Výhodou pohonnej jednotky je schopnosť poskytovať výkon už od spodných otáčok. Takto dokážete zrýchľovať nielen z miesta, ale aj pružne a to bez väčších problémov.
Samotný výkon 221 kW a krútiaci moment masívnych 650 Nm sa na kolesá prenáša prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky. Tá je poskladaná tak, aby dokázala radiť takmer nepostrehnuteľne a navyše jej reakcie sú príjemne rýchle. O pohon sa vo väčšine prípadov stará riadiaca jednotka, ktorá ho distribuuje podľa potreby. V terénnom režime však máte možnosť voľby pohonu 4H alebo 4L, v závislosti na podmienkach, v ktorých sa nachádzate. Prepínanie diferenciálov má však na starosti hlavne elektronika.
Land Rover Defender v úlohe rodinného autobusu do terénu
Tento rodinný autobus s off-road schopnosťami pritom vôbec nejazdí zle. Pneumatiky s rozmerom 255/60 R20 značky Pirelli ho z cesty nepustia ani pri agresívnejšej jazde. Vzduchový podvozok sa zároveň snaží eliminovať náklony karosérie a z času na čas si dokonca kompresor umiestnený v kufri odfúkne. Tak sa nezľaknite… Celkovo som po týždni s autom dokázal jazdiť za pomerne slušných 9,1 l/100 km. Väčšina z toho však bola na spevnených komunikáciách. Ak vybehnete s autom do terénu alebo budú zhoršené podmienky, počítajte s o niečo vyššou spotrebou. S 89-litrovou nádržou sa však nemusíte obávať, že by vás Defender niekde nechal „na suchu“.
Ako teda Land Rover Defender 130 hodnotím? Možno niekomu nebude vyhovovať, že sa z neho stal typický britský aristokrat. Na druhú stranu však nestratil takmer nič zo svojich charakteristických vlastností. Predĺžená verzia skutočne osloví fajnšmekrov, ktorí potrebujú veľké a ešte väčšie auto. Zároveň však dáva vysoko položeným hotelom rôzne možnosti. Tie prémiové z nich môžu ťažiť z Land Roveru Defender 130 to najlepšie vo forme shuttle busu pre vybraných zákazníkov. V teréne sa totiž auto istotne nestratí a to platí ako o snehu, tak aj o saharskom piesku.
Technické údaje Land Rover Defender 130 D300 Outbound | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 5 358 x 2 008 x 1 970 mm |
Svetlá výška | 218,5 – 293 mm |
Brodivosť | 900 mm |
Rázvor | 3 022 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 650 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 3 380 kg |
Objem batožinového priestoru | 1 015/1 876 dm³ |
Výkon motora | 221 kW/ 300 koní pri 4 000 ot./min |
Krútiaci moment | 650 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Kapacita nádrže | 89 litrov |
Palivo | nafta |
Zrýchlenie | 5,7 s |
Maximálna rýchlosť | 191 km/h |
Emisie (WLTP) | 227 g/km |
Spotreba – test | 9,1/100 km |
Cena – test | 138 519 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.