PRVÁ JAZDA

Prvá jazda Renault Rafale: Elegantné SUV, ktoré prekvapí inováciami

Sebavedomé označenie vlajková loď dostávajú tie najlepšie autá každej značky. Zatiaľ čo kedysi to bývali výlučne limuzíny, so zmenou preferencií zákazníkov sa toto označenie začalo presúvať. Renault ho dnes prisudzuje štýlovému SUV kupé.

Vydané  Text: 

Pohľad do štatistiky hovorí, že azda každá automobilka, bez ohľadu na cenovú hladinu, predáva u nás najviac vozidiel z kategórie SUV. Preto aj výrobcovia hľadajú možnosti, ako priniesť ďalšie SUV, ideálne také, za ktoré budú zákazníci ochotní platiť čo najviac peňazí. A že sa z toho neraz vykľuje SUV kupé? Tak sa to teraz ľuďom páči.

Prvá jazda Renault Rafale.

Poďme však k samotnému vozidlu. Jeho meno pochádza z lietadla Caudron-Renault Rafale, ktoré v tridsiatych rokoch držalo viacero rýchlostných rekordov a pochádza od jedného z druhov vetrov. Pretože rovnako v letectve, aj medzi autami potrebujete, aby ste si s vetrom rozumeli. Napríklad vďaka čo najlepšej aerodynamike. Tá modelu Rafale celkom ide a aj vďaka veľmi dobrému odhlučneniu v ňom takmer nič nepočujete. Teda, okrem odvaľovania pneumatík na veľmi pórovitom asfalte. V momente, keď prejdete na hladký, auto stíchne.

Prvá jazda Renault Rafale.

Vzhľadom na hybridný pohon aj tak nemá veľa dôvodov na to, aby bolo hlučné. Spolupráca preplňovaného 1,2-litrového benzínového trojvalca s elektromotorom, ktorú riadi prevodovka so štyrmi stupňami pre spaľovací motor a dvoma pre elektromotor, zabezpečuje, že auto ide vždy nanajvýš úsporne a efektívne. To, odkiaľ práve vozidlo čerpá energiu, neovplyvníte. Akurát tak voľbou jazdného režimu. Všetko ostatné rieši výpočtová jednotka. A robí to naozaj dobre.

Prvá jazda Renault Rafale.

Inzercia

Takže sa môžeme venovať samotnej jazde. Tradične by sme očakávali plavné a mäkké naladenie, lebo veď Francúz. No konštruktéri si povedali, že radšej popracujú na prejavoch v zákrutách. Nech si ich vodič viac užije. Aj vďaka natáčaniu zadnej nápravy 4Control, ktorú dostanete vo vyššom z dvoch stupňov výbavy esprit Apline. Dokonca aj riadenie je akési príjemne tuhšie.

Prvá jazda Renault Rafale.

Renault Rafale prichádza s mnohými zaujímavými riešeniami, ktoré podčiarkujú jeho ambíciu podkúriť aj autám ako Audi Q6, prípadne BMW X4. Napríklad také strešné okno. Najnovšie už nepoužíva fyzickú roletku, ale elektronické zatmavenie. Volič automatickej prevodovky sa presťahoval doprava na stĺpik riadenia. Vzniklo tak viac miesta na stredovej konzole, len vpravo okolo volantu je akosi plno. Stierače, páčky na nastavenie rekuperácie, pod volantom mini konzola na nastavovanie audia, pod pravým ramenom tlačidlo na nastavovanie režimov. Chcelo by to trochu sprehľadniť.

Prvá jazda Renault Rafale.

To sú však asi jediné výčitky, ktoré môžem smerovať k interiéru. Skôr chválim mohutné držadlo na kryte stredovej konzoly. Pod ním máte konzolu na bezdrôtové nabíjanie, o držadlo si bezpečne opriete ruku, keď potrebujete ťukať do veľkého a na výšku orientovaného tabletu stredovej obrazovky. Využíva operačný systém Android a veľmi rýchlo sa s ním skamarátite. Ešte rýchlejšie s fyzickými ovládacími prvkami klimatizácie.

Prvá jazda Renault Rafale.

Vlajková loď by mala vedieť pohostiť aj zadných pasažierov. Renault Rafale to robí veľmi dobre. Na nohy aj hlavu ponúka na trojdielnych zadných sedadlách prekvapivo veľa priestoru aj pre vysokých. O USB-C konektoroch ani nehovorím, skôr ma zaujali držiaky na tablety, alebo mobilné telefóny skryté v mäkko čalúnenej stredovej lakťovej opierke. Jednoducho premyslené.

Prvá jazda Renault Rafale.

Sám som kedysi vlastnil Renault 25, vlajkovú loď francúzskeho výrobcu. A interne sme ho pre obrovský vnútorný priestor na všetkých sedadlách, pohodlné sedadlá a plavnú jazdu loďou aj prezývali. Oproti tomu je Renault Rafale vozidlom o niekoľko vesmírov inde. Renault akoby opäť našiel svoju identitu a začal robiť autá, ktoré sú originálne, ale nie nasilu. Ak je Rafale ich vlajkovou loďou, tak sa teším na ďalšiu plavbu.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia