Rodinný van s posuvnými dverami
Test Ford Tourneo Courier Active: Nesporne výborný, ale môže byť rodinné auto s trojvalcom?
Má všetko, čo by jeden mohol chcieť: automatickú prevodovku, veľa miesta vnútri, hodnotný interiér a tiež dobré výsledky testov bezpečnosti. Ale čo ten trojvalcový motor?
Vydané Text: Erik Stríž
Ford Tourneo Courier, Connect a Custom: V čom sú rozdiely?
Nezainteresovaná osoba sa môže v ponuke vozidiel od Fordu trochu strácať. Modely Tourneo aj Transit nesú prívlastky Courier, Connect a Custom, pričom zvonka môžu vzbudzovať dojem, že ide o veľmi podobné verzie vozidiel. V skutočnosti je to tak, že zatiaľ čo modely Transit sú tie úžitkové, modely Tourneo majú pridanú hodnotu v podobe vyššej výbavy a väčšieho počtu sedadiel. Tourneo Courier je päťmiestny, Tourneo Connect sedemmiestny a Tourneo Custom deväťmiestny, pričom sa vzájomne líšia aj dizajnom.
Nový Tourneo Courier, teda najmenší z modelovej rodiny, vyzerá skôr ako SUV, ktoré sa necháva vo veľkej miere inšpirovať segmentom MPV. Hranaté motívy karosérie nie sú náhodné, jednak sa starajú o imidž zvýšenej robustnosti, jednak takto využívajú vnútorný potenciál naplno. Naviac je to cítiť v priestore pre nad ramenami a v batožinovom priestore s prekvapivými rozmermi.
Model je tak určený pre aktívnych ľudí a pre rodiny s deťmi – ide o zákazníkov, ktorí dbajú na technologickú vyspelosť vozidiel, bezpečnosť a vysokú úžitkovú hodnotu, ktorú má toto auto nespornú. Výrobca tvrdí, že ide o „multifunkčné vozidlo stvorené pre dobrodružstvo a zábavu“. Napokon, špeciálny program organizácie Euro NCAP na posudzovanie bezpečnosti úžitkových vozidiel venuje osobitnú pozornosť dostupnosti systémov ADAS a model Transit Courier ako jediná dodávka dosiahol v roku 2023 to najvyššie, platinové hodnotenie.
Na Slovensku je Tourneo Courier v predaji s benzínovým motorom EcoBoost s max. výkonom 92 kW (125 k) od akciových 22 248 €, resp. vo verzii s automatickou prevodovkou od 24 048 €. Na výber sú iba dve verzie výbavy Titanium a Active, pričom druhá uvedená ponúka napríklad aj plastové lemy blatníkov kolies, predný a zadný difúzor pre off-road vzhľad, navigáciu, 17″ disky kolies z ľahkej zliatiny Agate Black, adaptívny tempomat či udržiavanie v strede pruhu. Digitálny prístrojový panel či systém SYNC 4 s 8″ dotykovým displejom s Android Auto/Apple CarPlay sú už v cene základnej verzie, ktorá stojí na 16″ diskoch kolies z ľahkej zliatiny Sparkle Silver.
Ešte tento rok sa otvoria objednávky aj na elektrický model E-Tourneo Courier.
Model sa už vyrába v modernom výrobnom závode Ford Otosan v rumunskej Craiove, kde prebieha aj výroba modelu Puma – najpredávanejšieho vozidla značky Ford v Európe.
Postrehy z redakčného testu Ford Tourneo Courier Active: Ideál pre rodinky aj aktívnych jednotlivcov
Ford Tourneo Courier je, na rozdiel od Transit Courier, päťmiestny automobil učený pre osobnú prepravu. Má pritom dostatok miesta vzadu na to, aby ste ho využili aj ako úžitkové vozidlo. Zatiaľ čo predná časť vozidla vďaka vertikálnemu usporiadaniu svetlometov a vysokej masky chladiča evokuje príbuznosť s SUV, v skutočnosti sa pozeráme na plnokrvné MPV. Má totiž vysoký profil, relatívne nízky podvozok, ktorý avizuje ľahké nastupovanie, a tiež pomerne vysoký posed. Všetky tieto vlastnosti spoločne s naozaj priestranným interiérom tvoria výborný základ pre použitie Tournea Courier ako rodinného auta.
A pridáva ešte niekoľko hodnôt navyše, napríklad početné odkladacie priestory, ľahko udržiavateľné povrchové materiály, či technologickú výbavu hodnú roku 2024.
Toto sa Fordu naozaj vydarilo: pekný funkčný dizajn v trojfarebnej schéme vyniká. Keď vidíte nové Tourneo Courier naživo, vyzerá moderne, robustne, skoro evokuje terénny charakter. Ten v skutočnosti nemá, ale je celkom isté, že bude dobrým spoločníkom aj pri aktívnych výletoch. Práve tak ho Ford propaguje, napokon názov výbavy Active tomu zodpovedá tiež.
Posuvné bočné dvere sa otvárajú a zatvárajú s ľahkosťou a podľa mnohých sú oveľa lepším riešením, než krídlové dvere. O početných výhodách posuvných dverí nepochybne vieme všetci. Spomeňme preto najmä praktickosť použitia pri rodine s malými deťmi, kedy sa nemusíte obávať poškodenia vášho alebo druhého vozidla dverami.
Klasický automobilový interiér: výrobca dobre zladil moderné požiadavky s tými na ergonómiu. Nachádzame tu moderný infotainment a digitálny prístrojový panel s decentnou grafikou, ale aj niekoľko vyhradených mechanických tlačidiel, ktoré si nevieme vynachváliť. Škoda tých naozaj tvrdých povrchových materiálov a značnej tuhosti, avšak nachádzame v nich prísľub odolnosti a ľahkej údržby.
Prekvapivá ponuka odkladacích priestorov v interiéri: Zdá sa, že vo Forde mysleli na všetko a snáď každý voľný priestor využili zmysluplne. V interiéri tak nájdete množstvo väčších i menších odkladacích priestorov. Dlhšie cesty, počas ktorých potrebujete mať po ruke viac vecí, je teda vždy kam bezpečne umiestniť.
S viacerými bočnými priečinkami, háčikmi pre zavesenie tašiek, pevným krytom batožinového priestoru a veľkorysými rozmermi patrí Tourneo Courier k lídrom segmentu, pokiaľ ide o praktické využitie úžitkového potenciálu.
Tri režimy zobrazenia z kamery pri cúvaní. Za najlepší považujeme ten klasický vpravo, ale aj širokouhlý režim kamery vľavo oceníte prakticky každý deň – keď cúvate z radu kolmo zaparkovaných áut, táto kamera vám ukáže prichádzajúce vozidlá zo strany.
Testovali sme verziu s automatickou prevodovkou a benzínovým motorom EcoBoost s objemom jeden liter. Tento trojvalcový agregát je považovaný za spoľahlivý a dostatočne výkonný na väčšinu potrieb motoristov, hoci max. výkon 125 koní a max. krútiaci moment 200 Nm napovedajú o slabších výkonoch na diaľnici pri plnom obsadení. Aby sme spravili jasno, toto auto s týmto motorom bez problémov zvládne cesty cez celé Slovensko a tiež do Chorvátska a späť. Ale v kopcoch a pri predchádzaní na diaľnici budete občas pociťovať, že tých 100 Nm a 50 kW navyše by sa vám zišlo.
Spotreba vozidla počas 3 193 km dosiahla priemerných 8,1 l/100 km, čo hodnotíme neutrálne. Nepovažujeme to za vysokú spotrebu, hoci si veľmi dobre vieme predstaviť aj to, že s trojlitrom by potenciálny kupujúci očakával realistických 6,5 l/100 km. A aj keď by sme vám radi napísali, že pri dôsledne šetrnom jazdnom štýle dosiahnete podstatne lepšiu bilanciu, v skutočnosti sa k podstatne lepším hodnotám nedopracujete – zvlášť, keď budete v aute voziť rodinu, a teda motor bude pracovať pod záťažou.
Napriek tomu, že spotreba paliva nedosahuje práve najnižšie hodnoty, musíme oceniť jazdné vlastnosti. Podľa nášho názoru sú vyvážené a hodné rodinného vozidla. Podvozok je naladený veľmi príjemne a na prácu prevodovky sa môžete spoľahnúť, hoci pri pokojnej jazde bez záťaže vie motor aj značne podtočiť. V zákrutách sa vozidlo nakláňa skôr primerane, ale na diaľnici sa prejavuje veľmi stabilne a komfortne. Spoza volantu má vodič vynikajúci výhľad, ktorému prospieva aj veľkosť plôch zrkadiel.
Zhrnuté, Ford Tourneo Courier hodnotíme veľmi pozitívne. Počas týždňa, kedy sme ho jazdili prevažne v meste a s rodinou, sme ocenili všetky jeho kladné stránky, ako početné odkladacie priestory, dobre naladený podvozok pre komfortnú jazdu a celkovo dobrú atmosféru za volantom. Obrovský batožinový priestor je cennou pridanou hodnotou, ktorú zvlášť oceníte nielen pri rodinných výletoch, ale vlastne počas celého roka.
Dodajme, že aktuálne sa Ford Tourneo Courier predáva aj vo výbave FAMILY. V tejto verzii má vozidlo najbohatšiu sériovú výbavu v segmente a vo verzii s automatickou prevodovkou sa predáva už od 21 890 €. Verzia s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou je v predaji od 20 290 €.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 997 cm3 |
Max. výkon | 92 kW/125 k |
Max. krútiaci moment | 200 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 343 mm |
Šírka | 1 813 mm |
Výška | 1 836 mm |
Rázvor náprav | 2 692 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 400 kg |
Rozmer kolies | R17 |
Objem batožinového priestoru | 570 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 8,2 l/100 km |
Diaľnica | 8,1 l/100 km |
Okresky | 6,9 l/100 km |
Priemer | 7,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 23 748 € |
Cena testovanej verzie | 27 420 € |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk