TEST

Mercedes-AMG GLC 63 S E-Performance: Jazdí tak, že zahmlieva spomienky na V8

Štvorvalec s takmer 700 koňmi? Museli sme preveriť, ako si poradí tento technologický zázrak s hmotnosťou 2,3 tony.

Vydané  Text: 

Existuje niekoľko pohľadov, ako sa pozerať na nové AMG GLC. Ten prvý, menej prívetivý, je jasný. Kto by si po úžasnom, hromživom, uchľastanom, pekelnom no zároveň charizmatickom osemvalci kúpil štvorvalec? Vé osmičky od AMG patria zvukovo k tomu najlepšiemu, čo existuje. Tu akosi turbodúchadlá neprekážajú zvuku vo voľnom priechode výfukovým potrubím a výsledok prispieva aspoň k polovici jazdného zážitku. Novinka to má z tohto pohľadu veľmi náročné.

Druhý pohľad

Môžeme sa na to však pozrieť aj z lepšej stránky: ktoré auto v tejto triede sa môže pochváliť skutočným prenosom technológií z F1 na bežné cesty? To, čo Mercedes-AMG spravil s novým modelom GLC 63 S, je rovnako trúfalé ako je to fascinujúce. Risk prechodu z osemvalca na štvorvalec vyvážil použitím technológií, ktoré sa v bežnom aute ešte nestretli a výkonom, ktorý na seba strháva pozornosť bulváru: 500 kW (680 k) a 1 020 Nm! Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá tomuto 2,3-tonovému kolosu iba 3,5 sekundy. Nenájdete veľa áut, ktoré na to majú odpoveď.

Festival technológií

Tajomstvo tohto výkonu je trochu zložitejšie, než by ste čakali. Toto auto má totiž v skutočnosti dve pohonné jednotky. Dvojlitrový štvorvalec dopovaný turbom s veľkosťou hlavy dospelého človeka dosahuje maximálny výkon 350 kW (476 k) a posiela ho na všetky štyri kolesá cez systém 4Matic+ s aktívnym zadným diferenciálom. Turbo veľkosti hlavy je síce super na maximálny výkon, pretože dokáže poskytnúť plniaci tlak až 2,3 baru, ale veľká turbína má veľkú zotrvačnosť a teda dlho trvá, než sa po pridaní plynu roztočí a dodá do motora dosť vzduchu na dosiahnutie maximálneho výkonu. To sa pri jazde prejavuje ako turbodiera.

A tu prichádza priamy transfer technológií z F1: v AMG je totiž turbína napojená na 6 kW elektromotor, ktorý ju aktívne roztáča než naberú výfukové plyny dostatočnú energiu, aby na seba prevzali túto úlohu. Takto sa podarilo turbodieru takmer eliminovať. Elektromotor je dokonca schopný nahradiť funkciu obtokového ventilu a prebytočnú energiu turbíny dokáže zrekuperovať a posielať do 6,1 kWh supervýkonnej batérie, ktorá má priame korene v motoristickom športe. To nás elegantne dostáva k druhej pohonnej jednotke, a tou je elektromotor s maximálnym výkonom 150 kW (204 k) po dobu 10 sekúnd a s trvalým výkonom 80 kW.

Inzercia

Ten je umiestnený na zadnej náprave a má vlastnú 2-stupňovú prevodovku, ktorá radí v okolí 120 km/h. Je teda pravda, že udávaný maximálny výkon dosahuje auto iba pri správnej kombinácii prevodových stupňov a postavení Mesiaca voči Merkúru, ale pointou sú skôr skutočne bleskové reakcie na plyn a fakt, že auto môžete pri jazde ovládať podobne ako Hamilton svoj monopost Mercedes… Onedlho vlastne Ferrari. Úroveň rekuperácie si môžete nastavovať otočným ovládačom pod volantom, maximálny výkon aktivujete zošliapnutím plynového pedála do polohy kick-down a dostanete okamžitý kopanec do chrbta… Popri tomto všetkom je tretí elektromotor v podobe štartér-generátora vlastne iba módny doplnok, aj keď dôležitý.

Ekológia?

Netreba zabúdať, že toto AMG je v skutočnosti plug-in hybrid. Avšak nie preto, aby ste jazdili úspornejšie. Hodnoty WLTP vyšli priaznivo a teoreticky môžete jazdiť do práce len na elektrinu, ale to ju musíte mať menej ako 10 km od domu. Viac totiž na elektrickú energiu neprejdete. A zo zásuvky nabijete batériu len veľmi pomaly. Pripravte si približne hodinku. Nie, toto ozaj nie je pointa plug-in hybridného AMG. Elektrina tu slúži iba na to, aby ste mali väčšiu výkonnosť. Pýtate sa, či to stojí za tú vysokú hmotnosť? Dobrá otázka.

Digitálny analóg

Faktom je, že v AMG si povolali na pomoc všetky systémy, ktoré si len viete predstaviť. Variabilný systém pohonu všetkých kolies aj aktívny zadný diferenciál sme už spomínali. Pripočítajme si k tomu ešte riadenie zadnej nápravy, adaptívne tlmiče a aktívne potláčanie náklonov. Všetky tieto systémy sa spoločne usilujú o to, aby Mercedes-AMG GLC jazdil najlepšie, ako sa len dá. A viete čo? Funguje to. A viete, čo je na tom najobdivuhodnejšie? Že výsledný pocit pre vodiča vôbec nepripomína akúsi digitálnu počítačovú hru, ale jedno poctivo naladené, predvídateľné a skvelo ovládateľné auto.

Práve to, ako sa inžinierom podarilo zladiť všetky systémy dokopy tak, aby bol výsledok analógový, považujem za najväčší úspech. A to si môžete nastavenie auta prispôsobiť cez systém AMG Driving Dynamics, ktorý mimo rámca stabilizačnej kontroly ovplyvňuje to, ako je auto nedotáčavé či pretáčavé a ako reaguje na uvoľnenie plynu v zákrute.

Je to radosť iná

Výsledok úporného snaženia inžinierov je skutočne úchvatný. Áno, ten výkon len ťažko využijete a zvuk osemvalca vám vždy bude chýbať. Ale ak sa na toto auto pozeráte ako na technologickú výkladnú skriňu, je to skvost, ktorý je navyše šoférsky veľmi zaujímavý. A naplno sme si ho prišli vyskúšať práve na Slovakia Ring, kam ho možno bežný majiteľ nikdy nezoberie. Bez ťažkého osemvalca a s batériou vzadu je GLC mimoriadne vyvážené, čo pocítite najmä v dlhších oblúkoch. Auto vám dáva možnosti, ako ho rotovať uprostred zákruty na upravenie stopy.

Prenosom hmotnosti ho viete v nájazde krásne položiť do zákruty. Podchyťte to riadnou dávkou plynu a dokonca vám dovolí aj tiahle drifty s volantom v kontre, čo ma prekvapilo asi najviac. Mercedes sa dnes môže pochváliť skutočne výborne naladeným riadením, ktorého presnosť vás nenechá hádať, čo auto spraví, a v zákrute zas viete pekne odhadnúť priľnavosť, ako sa vám pekne naváži v rukách. Od dokonalosti mu chýba iba o čosi tenší veniec volantu.

Brzdy dostávajú zabrať, ale snažia sa. Cit v pedáli je veľmi dobrý. Priľnavosť na zohriatych pneumatikách až nepochopiteľná a na výjazdoch zo zákruty môžete využiť extra elektrický „boost“ od elektromotora na zadnej náprave, aby vás v jemnom šmyku všetkých štyroch kolies krásne vytiahol von. Akcelerácia vie byť miestami až strašidelná – jednak jej intenzita, a jednak jej brutálny nástup, ktorý by bez elektrickej pomoci nebol možný.

Musím však vyzdvihnúť aj urgenciu štvorvalca. Je to extrémne vyšpičkovaný motor, ktorému rastie chuť s otáčkami a na svoje pomery má aj dobrý zvuk. Škoda, že ho v kabíne prehluší nepodarený umelý zvuk z reproduktorov. Chýba tu možnosť otvoriť klapku vo výfuku, no vypnúť umelé dofarbenie. Osemvalec by z toho nebol, no určite by to pomohlo. Taktiež by pomohlo, ak by bolo radenie dvojstupňovej prevodovky rýchlejšie. Pri akcelerácii v okolí rýchlosti 120 km/h cítiť, ako auto na chvíľu prestane ťahať, a nie je to príjemný pocit najmä pri predbiehaní.

Späť na zem

AMG GLC jazdí naozaj krásne. Najlepšie, ako kedy jazdilo. A keď sa z okruhu vrátite späť na verejné cesty, uvedomíte si, že je zároveň najkomfortnejšie. Treba však povedať, že je to stále relatívne tvrdé auto a najviac vás vytrestá na krátkych nerovnostiach, kde pošle ráz cez celú karosériu. Pri cenovke auta ma prekvapilo, že v takýchto prípadoch zavŕzga a zapuká interiér. To by sa nemalo stávať. Taktiež prevodovka za studena občas váha a miestami kopne. Auto vám skrátka stále pripomína, že šoférujete veľmi komplikovaný živý organizmus.

Dá sa milovať? Je skutočne nádherné a luxusne vybavené. Ak vám to stačí, tak áno. Dokonca jazdí tak, ako nemá právo jazdiť nič, čo váži 2 310 kilogramov. Ja osobne miesto lásky zostanem radšej pri hlbokom rešpekte. Stopa štvorlitrového osemvalca vo mne zanechala príliš hlboké stopy, a bude to asi aj prípad majiteľov predchádzajúcej generácie. Ale ktovie, možno osloví GLC 63 S E Performance úplne novú skupinu ľudí.




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia