VEĽKÝ TEST Ford Bronco Badlands 2,7 EcoBoost e-4WD: Americká invázia medzi európske off-roady
Americká klasika a legenda zo 60. rokov minulého storočia je oficiálne v Európe. Aký je Ford Bronco v 6. generácii?
Jeho podvozok potvrdzuje, že Ford off-road modely skutočne vie robiť.
Vie skákať, brodiť sa či šprintovať. Jediné čo nevie, je lietanie...
Vydané Text: David Hecl
Keď vám niekto povie, aby ste vymenovali aspoň 3 legendárne modely Ford, mnohým ihneď napadne Mustang a Focus. Následne zostane chvíľku ticho a potom niektorí spomenú Capri, iní zase Mondeo, Transit či Fiestu. Ak by ste rovnakú otázku položili v Amerike, medzi top trojkou by určite nechýbal ani Ford Bronco. Legenda, ktorá nedávno prišla v šiestej generácii, predstavuje akési oživenie kultového označenia. Bronco zároveň oficiálne expanduje do Európy. Jeho súčasná verzia pritom prišla na trh po dlhých 25 rokoch od 5. generácie.
Vie, čo chce
Hneď na úvod musím povedať, že Ford Bronco nezostal svojej povesti nič dlžný. Niektorí z vás ho možno poznajú zo starších amerických filmov, kde sa na ňom premávajú Texaskí Rangeri či zloduchovia. Ja som Bronco poznal skôr z tej kultovej stránky. Osobne ho totiž považujem za jeden z najkrajších a najviac ikonických amerických off-road modelov.
Šiesta iterácia mohutného SUV zároveň pomyselne uzatvára kruh evolúcie modelu. Od príchodu prvej verzie sa totiž Bronco výrazne zmenilo. Oblejšie tvary časom vystriedali rovné línie, až sme sa akousi generačnou okľukou dostali do súčasnej podoby. Za seba musím povedať, že dizajnérom stávka na pôvodný vzhľad s dávkou drzosti, robustnosti a moderných proporcií vyšla na 100 %. Bronco pôsobí sebavedome a európskym, a tiež aj globálnym konkurentom dáva jasne najavo, že sa ich nebojí.
Inzercia
S rozumom od podlahy
Sebavedomia má na rozdávanie, a to mu nemôžem mať za zlé. Všetko pritom začína od podlahy. Auto totiž stojí na klasickom rebrinovom ráme so siedmimi priečkami. Takéto riešenie mu zabezpečuje zvýšenú tuhosť aj preto, lebo istým spôsobom by som Bronco mohol volať aj kabrioletom. K tomu sa ale dostanem až o chvíľku. Pri podvozku ešte nejakých pár viet zostanem. Je to z toho dôvodu, že práve podvozok robí Bronco Broncom.
Z hľadiska zaujímavostí stoja za zmienku určite špeciálne tlmiče Billstein, ktoré patria k zaveseniu typu HOSS 2.0. Prémiové tlmiče sú súčasťou výbavy Badlands a oproti „konvenčnejšej“ cestnej verzii Outer Banks majú hneď viacero výhod. Prvou z nich je napríklad hydraulický doraz. Zároveň majú špeciálne navrhnutú architektúru, ktorá ich v bežnej stredovej polohe robí príjemne komfortnými pri zachovaní dostatočných off-road vlastností. Následne v krajných polohách pôsobia pružne a dynamicky reagujú na rýchle zmeny. Ford Bronco tak dokáže bravúrne pracovať s akýmikoľvek nerovnosťami a dokonca sa nezľakne ani skákania.
Brodivosť až 800 milimetrov!
Ďalšou zaujímavosťou tlmičov je ich expanzná nádobka so stlačeným plynom. Jej hlavným účelom je držať tlmiče „nažive“ pri tvrdom zaobchádzaní a pri rýchlej jazde terénom. Vďaka použitiu tohto riešenia dokážu tlmiče pracovať dlhšie pod vysokou záťažou bez straty vlastností či poškodenia. Ford Bronco má v tejto výbave svetlú výšku až 261 milimetrov, pričom predné tlmiče majú zdvih 239 milimetrov a zadné až 262 milimetrov. Tieto vlastnosti Bronco vyslovene predurčujú na poriadnu terénnu zábavu.
Tu však ódy na podvozok nekončia. Jeho vlastnosti mimo bežný terén posúva napríklad aj možnosť rozpojenia predného stabilizátora jedným tlačidlom. Následne je možné prechádzať terénom jednoduchšie a do kabíny sa pritom nedostávajú žiadne tvrdšie rázy od prednej nápravy a kolesá sú v neustálom kontakte s podkladom. Naopak, pozitívom pri jazde na bežných cestách je dĺžka spodných ramien zadnej nápravy. Tie sú na auto tohto typu pomerne dlhé, čo zabezpečuje lepšiu stabilitu na vozovke. Tu si však treba dávať pozor. Zo skúsenosti viem, že pneumatiky BFGoodrich s rozmerom 285/70 R17 sa omnoho lepšie cítia práve mimo spevnených ciest. Prejavuje sa to najmä pri prebiehaní, kedy pri zrýchlení dochádza k „zaplávaniu“ auta na ceste. Viem si predstaviť, že práve konvenčnejšia verzia Outer Banks s týmto nemusí mať také problémy.
Otočí sa na mieste
Pri podvozku ešte na moment zostanem. Ďalšou jeho nespornou výhodou je miera ochrany. Nakoľko pri danej svetlej výške nie je problém spodok auta naštudovať detailnejšie, bol som príjemne prekvapený, že Ford vôbec nešetril materiálom. Vo väčšine prípadov je spodok auta chránený poctivou oceľou pričom tento fakt dokonale odrážajú oceľové nárazníky. Bonusom je aj robustná oceľová ochrana prahov auta, ktorá by dokonca podľa výrobcu mala zabezpečiť udržanie celej hmotnosti tohto mamuta na „svojich ramenách“.
No a posledná zaujímavosť, ktorú by som rád spomenul, sa týka zadnej nápravy. Tá totiž ponúka funkciu terénnej brzdy. V jednoduchosti… ak sa v teréne chcem otočiť ako tank, stačí ak funkciu aktivujem tlačidlom na palubnej doske a vytočím volant naplno v smere kam chcem ísť. Automaticky dôjde k zablokovaniu zadného kolesa na tej konkrétnej strane a s Broncom sa viem otočiť ako s kružidlom. Samozrejmosťou je potom možnosť práce s predným a zadným diferenciálom a taktiež s elektronicky riadeným medzinápravovým diferenciálom. Toto je zároveň ďalšia vec, ktorá Ford Bronco Badlands odlišuje od verzie Outer Banks. Práve elektronicky riadený medzinápravový diferenciál umožňuje autu fungovať ako automatická štvorkolka aj pri vyšších rýchlostiach. Preto je v názve auta e-4WD. Nebojte sa, nejde o žiadnu formu elektrifikácie.
Druhý najsilnejší motor
Od podvozka plynule prejdime k pohonnej sústave. Základom je preplňovaný 2,7-litrový motor EcoBoost s výkonom 246 kW a krútiacim momentom 563 Nm. Pohonná jednotka je spojená s 10-stupňovým automatom, ktorý je napríklad súčasťou modelu Ford Ranger Raptor. Ešte pred tým, než začnete nadávať na motor a na to, že sa z Ameriky do Európy opäť dostalo len to najhoršie, počkajte… Z hľadiska ponuky Ford Bronco v USA ide totiž o druhý najsilnejší agregát. Ten úplne najvýkonnejší, s objemom tri litre, je súčasťou verzie Raptor, ktorá sa k nám však nedováža. Och, áno! Nepomýlil som sa. Ford Bronco 6. generácie sa totiž vyrába výhradne na americkej pôde, v továrni v Michigane. Teda na rovnakých linkách, ako jeho predchádzajúcich päť vydaní.
Poďme však späť k motoru. Niekto by si mohol myslieť, že 10-stupňový automat je už priveľa. Avšak jeho silnou stránkou je fakt, že každý zo stupňov sa snaží udržiavať motor v optimálnych otáčkach pre čo najlepšiu distribúciu výkonu a krútiaceho momentu. Auto je teda vždy pripravené vystreliť vpred alebo prekonať akúkoľvek skalu. S tým vystrelením vpred to nemyslím zo srandy. Zrýchlenie totiž trvá len 7,2 sekundy, čo je vzhľadom na rozmery a hmotnosť auta špičková hodnota. Prevodovka navyše radí rýchle a presne, čo je jej silnou stránkou.
Fyziku neoklamete
Kinetickú energiu, ktorú predstavuje 2 418 kilogramov prevádzkovej hmotnosti, treba vedieť nejako zastaviť. O to sa starajú skvele dimenzované brzdy. Treba však brať do úvahy fyziku a fakt, že sedím v „tanku“. Preto je dobré brzdiť v predstihu a zbytočne auto neškrtiť na cestách, kde to nie je potreba. Odmenou za prudšie brzdenie je typický pohyb v horizontálnom aj vertikálnom smere, ktorý je charakteristickou vlastnosťou podobných typov áut.
Možno niekoho z vás zaujíma aj spotreba. Priznám sa, že neviem presne posúdiť, či je to veľa alebo málo, no po týždni som mal na čiastočne digitálnom prístrojovom štíte hodnotu 12,8 litra na 100 km. 79-litrová nádrž tak bez problémov vystačí na viac než 600 kilometrov. Samozrejme, všetko závisí na váhe vašej nohy na plynovom pedáli.
Off-road kabrio
Teraz sa dostávame k zmienke o kabriolete. Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať ako pritiahnuté za vlasy, Ford Bronco v skutočnosti je kabriolet s bezrámovými dverami. Áno, čítate správne! Strecha je totiž tvorená štyrmi samostatnými plastovými panelmi, ktoré sú k rámu auta uchytené pomocou špeciálnych svoriek. Tie je možné bez použitia náradia odistiť a razom máte nad hlavou otvorený výhľad. Následne si môžete dopriať pravú off-road slobodu aj odstránením dverí, ktoré sú uchytené na dvoch skrutkách a konektorom spojené s elektroinštaláciou. Dvere sú pritom príjemne ľahké, nakoľko sú vyrobené z hliníka.
Po ich odstránení a odmontovaní strechy sa nemusíte obávať o svoju bezpečnosť. Ford Bronco totiž stále zachováva základné predpoklady bezpečia vďaka samostatnému rámu, ktorý po kompletnom odstránení zadnej časti vytvára charakteristickú siluetu. Práve zadná časť so sklom je pritom azda najnáročnejšia na odstránenie. Nie je to však nič, čo by ste s pomocou nezvládli do 30 minút.
Prácne vytvorený pracant
Keď už máme interiér takto odhalený, čo tak doň nahliadnuť? Americký patriotizmus je tu vidno už na prvý pohľad. Na voliči režimov automatickej prevodovky nechýba vygravírovaná podobizeň americkej vlajky či hrdo sa týčiaci štítok s odvolaním sa na výrobný závod v Michigane.
Ford Bronco poskytuje cestujúcim na palube rôzne moderné formy komfortu. Nechýba obrovský displej infotainmentu, viacero nabíjacích portov, kožené sedačky s primeraným bočným vedením či solídne a robustné spracovanie. Ak čakáte od tohto auta za celkovo 84 379 eur prémiové materiály, kožu, mäkčené plasty či podobné výstrelky modernej doby, ste na nesprávnej adrese. Interiér je navrhnutý výlučne funkčne, čo je jeho silnou stránkou. Jedinou vecou, ktorá mi z hľadiska komfortu pri nastupovaní chýbala, bolo lepšie umiestnenie madla na A-stĺpiku. Predsa len, ak má auto svetlú výšku takmer 30 centimetrov, podobnú vec by som uvítal.
Ford Bronco je doma tam, kde končí asfalt
Výhodou je aj gumová ochrana tlačidiel na palube. Tá slúži ako bariéra medzi prachom a vodou, ktoré by sa mohli dostať do kontaktu s elektronikou, prípadne inak poškodiť tlačidlá. Toto hodnotím veľmi pozitívne. Väčšina ovládacích prvkov, vrátane otvárania okien či ovládania spätných zrkadiel, je kvôli odmontovateľným dverám na stredovej konzole.
Dôverujte mu
Čo dodať k tejto legende na záver? Ford Bronco nie je auto pre každého. Ním však ani len nechce byť. Držať ho len v meste, je ako ostrihať divokému vtákovi krídla. Zároveň je to prvé auto, na ktorom vyslovene cítim, že sa na šotoline alebo v tvrdšom teréne cíti omnoho lepšie ako na asfalte. Preto jeho kúpu odporúčam každému, kto chce opäť zažiť zážitok z voľnosti. Ako pracovný nástroj určite existuje lepšia voľba, napríklad Ford Ranger, no ten vám nedá taký kult osobnosti v spojení so schopnosťami tanku. Ford Bronco má k dokonalosti naozaj len krôčik. Ak by sa vo výbave Badlands o niečo lepšie cítil na cestách, bol by to práve on… Tak či onak, Ford priniesol do Európy niečo, čo dokáže vyrobiť len on. Preto som rád, že takmer 60-ročná história pokračuje v tej najlepšej forme.
Technické údaje Ford Bronco Badlands 2,7 EcoBoost e-4WD | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 800 x 1 937 x 1 962 mm |
Svetlá výška | 261 mm |
Brodivosť | 800 mm |
Rázvor | 2 950 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 418 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 803 kg |
Objem batožinového priestoru | 837 dm³ (po strechu) |
Výkon motora | 246 kW/ 335 koní pri 5 250 ot./min |
Krútiaci moment | 563 Nm pri 3 100 ot./min |
Pohon | e-4WD |
Prevodovka | 10-stupňová manuálna |
Kapacita nádrže | 79 litrov |
Palivo | benzín |
Zrýchlenie | 7,2 s |
Maximálna rýchlosť | 161 km/h |
Emisie (WLTP) | 338 g/km |
Spotreba – test | 12,8/100 km |
Cena – test | 84 370 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.