TEST Alfa Romeo Tonale VELOCE 1,3 TURBO PHEV Q4: Záchrana sa podarila! Tonale žije!
Je Alfa Romeo Tonale len ďalším SUV v nabitom segmente alebo ponúka niečo, čo iným chýba? Odpoveď už poznám…
Tonale si zachováva tradičnú rodinnú dávku emócií.
Niektoré veci však neboli na 100 %...
Vydané Text: David Hecl
Legendárna automobilka Alfa Romeo to v posledných rokoch nemala najjednoduchšie. Jej tápanie však pomyselne skončilo príchodom modelu Giulia, ktorý neskôr doplnilo SUV Stelvio. Výrobca nabral druhý dych a tak sme sa dočkali hneď viacerých nových modelov, medzi ktorými nechýba azda najzaujímavejšie Tonale či nový Junior. Alfa Romeo Tonale nie je len ďalším z modelov koncernu Stellantis. Ide o vlajkovú loď v oblasti digitalizácie, ktorá navyše ponúka podporu blockchainu a na výber je aj s plug-in hybridným pohonom. No a práve ten som mal možnosť otestovať.
Neoklamete sa
Začnem však digitalizáciou. Alfa Romeo totiž Tonale prezentuje hneď na titulnej stránke modelu slovami „Technológia NFT zaznamenáva životný cyklus vozidla“. Čo ale to NFT vo sfére áut vlastne je? Každý už určite v minulosti zachytil obrovský boom NFT. Išlo o digitálne obrázky prípadne multimediálne súbory, ktoré boli previazané na istú kryptomenu. Ich cena sa pohybovala v astronomických hodnotách, no časom táto bublina praskla a veľa ľudí prišlo o celoživotné úspory. Tým samozrejme nechcem povedať, že NFT, ktoré ponúka Alfa Romeo Tonale, dopadne rovnako. Práve naopak.
Implementácia NFT a s ním spojeného blockchainu do auta vám do budúcnosti dáva mnohé možnosti zistiť si dôležité informácie. Inými slovami, ak sa raz rozhodnete kúpiť si jazdené Tonale, jeho servisná história so všetkými údajmi bude nemenne zapísaná a dostupná. Blockchain totiž zaručuje, že jednotlivé bloky sú reťazené v čase a tým pádom nemôže dôjsť k ich prepísaniu. Ak auto už najazdilo 200 tisíc kilometrov a náhodou ho na internete nájdete „po lekárovi z Nemecka“ s nájazdom 60 tisíc, overenie kilometrov by malo byť jednoduchou záležitosťou! Toľko ku svetu NFT a blockchainu. Poďme na samotné auto.
Živá voda
Alfa Romeo Tonale prišla na trh síce až v roku 2022, no aj tak sa dá povedať, že nezaspala dobu. Veď koniec-koncov, koncern Stellantis jej prepožičal takmer všetku techniku Jeep Compass. Americký súrodenec pritom nie je na trhu žiadnym nováčikom. Čo však zostalo kompletne v rukách Talianov, bol dizajn, nastavenie podvozku a práca s emóciami. No a keď niečo Alfa Romeo v minulosti skutočne vedela, bol to možno práve tento trojlístok.
Dizajnovo Tonale nevybočuje z radov svojich súrodencov, no prináša viacero zaujímavých doplnkov. Hovorím teraz napríklad o prepojení zadných svetlometov pásom LED, prísnom a možno aj mierne arogantnom pohľade, či prednej maske, ktorá vďaka svojmu negatívnemu odklonu pripomína žraločí nos. Či už teda patríte medzi fanúšikov značky alebo nie, musíte uznať, že Tonale pôsobí dravo a odhodlane. Tí najskalnejší zase na druhej strane možno nad SUV zo segmentu C pokrčia nosom. Odporučil by som im však, aby mu dali šancu.
280 čiastočne elektrických koní
Napriek tomu, že auto malo celkový výkon až 280 koní, pod kapotou pracoval tradičný koncernový štvorvalcový motor MultiAir s objemom 1,3 litra. Jeho výkon je 132 kW a krútiaci moment 270 Nm. Motor spolupracuje s dvojspojkovou 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má spojky ponorené v olejovom kúpeli. K spaľovacej jednotke sa pridáva elektromotor umiestnený na zadnej náprave s výkonom 90 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Celkovo sa tak dostávame na hodnotu spomínaných 280 koní, alebo 206 kW.
Pohon a jeho výkon je na auto viac než postačujúci. Predsa len, prevádzková hmotnosť je iba 1 910 kilogramov, čo je vzhľadom na výkon relatívne slušné. O zábavu je teda postarané. Avšak má to aj nejaké tie temnejšie stránky. Prvou z nich je palivová nádrž s objemom len 42,5 litra. Tento objem nie je nijako nízky, no zarazilo ma, že v čase prebrania mi svietil dojazd na benzín pri plnom natankovaní len tesne nad úrovňou 400 kilometrov. Tento fakt mohol byť spôsobený napríklad tým, že kolega predo mnou s autom jazdil výhradne v benzínovom režime, alebo že mu dal poriadne zabrať. Myslel som si teda, že dojazd sa časom zvýši, no nestalo sa tak.
Zaujímavé čísla
Pomohlo dobitie na 100 %, ktoré autu dodalo ďalších 65 elektrických kilometrov, no stále som mal zvláštny pocit, že predsa nádrž s objemom 42,5 litra a motor s objemom 1,3 litra nemôžu poskytnúť dojazd len 400 kilometrov. Preto som bol na konci testu mierne zaskočený. Ukázalo sa, že z 582,3 km, ktoré som za tých pár dní najazdil, bolo 318,8 km elektrických a len 263,4 km bolo za asistencie spaľovacej jednotky. Celková spotreba benzínu sa ustálila na hodnote 4,5 litra na 100 km. No a finálny dojazd, respektíve aké množstvo benzínu mi v nádrži zostalo? Podľa palubného počítača by to vystačilo na dodatočných 83 kilometrov.
Ak sa nad tým spätne zamýšľam, neviem, kde je problém. Keď auto ukazuje spotrebu 4,5 l/100 km, pri 42,5-litrovej nádrži predsa nemôže byť dojazd len približne 350 kilometrov… Beriem navyše do úvahy, že som batériu nenabíjal motorom, ale absolvoval som celkovo 4 zastavenia na nabíjačke, pričom istú časť energie si rekuperačný systém dokázal vyrobiť sám, prípadne auto nejaký čas fungovalo aj v hybridnom režime. Nabíjanie navyše vždy prebiehalo z 0 % na 100 %.
Nestratí sa ani pri dynamickej jazde
K samotnému nabíjaniu mám len jednu pripomienku. 15,5-kWh batéria disponuje použiteľnou kapacitou na úrovni 12 kWh a má AC nabíjanie s maximálnym výkonom 7,4 kW. Inými slovami to znamená, že jedno nabitie zaberie asi 2 až 2,5 hodiny. Následne môžete na elektrinu v realite skutočne prejsť tých 60 a viac kilometrov – v závislosti na jazdnom štýle.
Čo sa mi však na testovanej Alfa Romeo Tonale skutočne páčilo, bol podvozok. Jeho naladenie nebolo príliš športové, no zároveň by som ho nenazval nudným. Auto sa nebálo vrhnúť za presnými príkazmi od volantu a na ceste, aj napriek miernejším náklonom karosérie, držalo špičkovo. Sčasti za to môžu aj kolesá s priemerom 19 palcov, ktoré mali obuté pneumatiky GoodYear s rozmerom 235/45 R19.
Hra detailov
Poďme však v závere v krátkosti aj na palubu. Tu si Alfa Romeo pre svojich fanúšikov pripravila skutočne zaujímavé kombinácie a riešenia. Som veľkým fanúšikom dekoračného obloženia palubnej dosky, ktoré je navyše po takmer celej svojej ploche podsvietené. Hra detailov sa ukazuje napríklad aj na čalúnení mikrovláknom, ktoré je prešívané kontrastnou červenou niťou. Červený akcent potom vidím aj na sedadlách, ktoré by som opäť nenazval športovými, no športovej jazdy sa určite neboja.
O zábavu sa postará aj režim DNA, ktorý mení charakteristiky odozvy na plynový pedál a taktiež mení nastavenie riadenia. V normálnom režime možno miestami pociťujem tupšie reakcie, no to sa stráca po prepnutí do dynamického nastavenia. Všetky informácie o aute sa vám jasne zobrazujú na digitálnom prístrojovom štíte. Jeho zaujímavosťou je, že klame telom. Na prvý pohľad jeho umiestnenie pripomína tradičné budíky od Alfy Romeo, no len do momentu, kým sa nezapne. Dodatočné informácie o pohone a iných podstatných veciach potom nachádzam na centrálnom displeji infotainmentu. K jeho grafike nemám pripomienky, no k jeho odozve by sa možno niečo našlo. Uvítal by som, aby displej reagoval rýchlejšie, prípadne lepšie.
Je Alfa Romeo Tonale trefou do čierneho?
Čo dodať? Alfa Romeo Tonale žije. Žije vo svete blockchainu a taktiež aj vo svete bežnej jazdy. Auto dokonale prepája praktickú stránku s emóciami a športovým charakterom. Dobrou správou je, že Taliani nezanevreli na svoje legendárne riešenia a pretavili ich do súčasnosti. Oceňujem preto fakt, že Tonale už na prvý pohľad jasne odkazuje na svoju rodinu. Na druhú stranu by som uvítal, aby automobilka napravila niektoré neduhy a dotiahla ich k dokonalosti. Až potom by som o aute mohol povedať, že mu nič nechýba.
Technické údaje Alfa Romeo Tonale VELOCE 1.3 TURBO PHEV Q4 | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 528 x 1 835 x 1 614 mm |
Rázvor | 2 636 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 910 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 420 kg |
Objem batožinového priestoru | 385 / 1 430 dm³ |
Výkon motora | 132 kW/ 180 koní pri 5 750 ot./min |
Krútiaci moment motora | 270 Nm pri 1 850 ot./min |
Výkon elektromotora | 90 kW / 122 koní |
Krútiaci moment elektromotora | 250 Nm |
Systémový výkon | 206 kW / 280 koní |
Pohon | Q4 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Objem nádrže | 42,5 l |
Kapacita batérie | 15,5 kWh (12 kWh – použiteľná) |
Palivo | benzín/elektrina |
Zrýchlenie | 6,2 s |
Maximálna rýchlosť | 206 km/h |
Spotreba – test | 4,5 l/100 km |
Cena – test | 58 410 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.