Dlhodobý test Kia Ceed T-GDi 6 MT Sport: Žiadna sivá myš

Používanie farby vozidla v nadpise sa môže zdať ako priveľmi prvoplánový nápad. No len do momentu, pokým sa slovné spojenie nedostane do širšieho kontextu. A toho ponúka Kia Ceed viac ako dosť.

Foto: Juraj Hrivnák
Vydané  Text:  Martin Šebesta a Dagmar Neuwirthová

Trojmesačná návšteva modelu Kia Ceed v našej redakcii sa chýli ku koncu. V podstate ide už o jej druhý pobyt u nás. Prvý raz sa prišla predstaviť ešte v novembri minulého roka a test ste si mohli prečítať vo vydaní číslo 2/2024. Už vtedy nás očarila pomerom ceny, výkonu, spotreby a výbavy. Teraz prišiel čas na to, aby sme sa detailnejšie pozreli na to, ako sa toto vozidlo prejavovalo po troch mesiacoch neustáleho používania.

Prečítajte si aj ostatné dva príspevky nášho dlhodobého testu:

Jarné počasie

Počas štandardných testov máme na spoznanie vozidla týždeň. Pokiaľ sa do toho zamotajú uzávierky, služobné cesty a ďalšie nevyhnutné súčasti našich životov, stane sa, že tých ideálnych aspoň 500 km, aby sme pochopili všetky nuansy testovaného vozidla, naháňame, ako len vieme. Preto má zmysel používať auto dlhšie. Aby vyskočili na povrch momenty, ktoré sme si počas týždňového spolužitia nestihli všimnúť. V medziľudských vzťahoch je to podobné. Motýliky v bruchu na začiatku, ružové okuliare, kvety, prechádzky, všetko super. Realita každého dňa prichádza až časom. A s ňou aj vytriezvenie a prehodnotenie.

Inzercia

Jarné obdobie preto predstavuje ideálny čas, aby sme zistili, čo auto skrýva. Zdá sa vám to pritiahnuté za vlasy? Nuž, čítajte ďalej. Kedy inokedy máte možnosť zažiť za krátke obdobie toľko zmien počasia? Chladné rána, keď oceníte vyhrievanie sedadiel a volantu, nebodaj aj zadného okna, aby ste sa zbavili námrazy, alebo aspoň zahmlených skiel. Nástup vykurovania, nech môžete vypnúť vyššie spomínané elektrické spotrebiče a ťahať teplo zo zohriateho motora. Klimatizáciu, ktorá najprv vysuší zahmlené okná a poobede, keď sa začne opierať do auta silnejúce slnko, stiahne teplotu na znesiteľnú úroveň? A nezabúdajme na jarné búrky. Tie preveria schopnosti automatických stieračov prispôsobiť sa meniacej sa intenzite dažďa a ukážu, akú plochu dokážu efektívne stierať, nech sa nepozeráte iba cez tankový priezor. Nie vždy sa s takýmito výkyvmi počasia stretnete počas jedného dňa, no počas týždňa to už nebýva nič nezvyčajné. Do toho výkyvy teplôt, takže aj nastavenie vykurovania a chladenia si užije svoje. Jarné obdobie má svoje úskalia aj v podobe kvitnutia celej prírody a čoraz viac ľudí ho prežíva iba vďaka balíčkom vreckoviek a kvapkám do nosa. Funkčný peľový filter sa potom stáva potrebnou záchranou a kabína vozidla vítaným útočiskom.

Ako tieto nástrahy zvládla Kia Ceed? Veľmi dôstojne a so cťou. Inak povedané – ani raz sme si nepovedali, že by sme radšej sedeli v niečom inom. A je úplne jedno z akého dôvodu. Rýchly nástup vyhrievania sedadiel aj volantu, celkom rýchle zohriatie motora, takmer okamžité odhmlievanie a po pár minútach vychladenie interiéru z rozhorúčenej vyhne na miesto, kde chcete absolvovať aj dlhšiu cestu. Kia Ceed to z hľadiska udržiavania pohody na palube zvládala ukážkovo.

V hraniciach tabuľky

Dlhodobé testovanie vozidla v prechodných podmienkach poskytuje ucelenejší prehľad aj o spotrebe. Zohriate motora na prevádzkovú teplotu stále chvíľu trvá, aj keď konštruktéri už robia veľké pokroky. Vo finále však musíme povedať, že spotreba prepĺňaného 1,5-itrového benzínového motora sa nám po troch mesiacoch ustálila na hodnote 6,2 l/100 km. Rýchly pohľad do technickej tabuľky hovorí, že sa držíme v medziach, ktoré udáva výrobca podľa normy WLTP. A to stále nie je štandardný jav. Hovorí to o dvoch veciach. Že tento motor je naozaj úsporný, ako aj to, že Kia udáva realistickú spotrebu, na ktorú sa môžete spoľahnúť. A to v aute jazdilo viacero šoférov, viacerými štýlmi a po rôznych trasách. Niekto ho využíval na dochádzanie z bratislavského satelitu do redakcie v centre mesta. Veľmi často sme ho využívali na pondelkové logistické aktivity pri odovzdávaní a preberaní ďalších testovacích vozidiel. To znamená veľa krátkych jázd z centra mesta na periférie. Čiže nič, čo by ste chceli, aby absolvovalo vaše auto. Alebo by ste aspoň pri týchto jazdách neočakávali, že sa dostanete na tabuľkovú spotrebu. Kia Ceed to dokázala a to sme sa na dosahovanie čo najnižšej spotreby nijako nezameriavali.

Pritom s motorom 1.5 T-GDi sme sa nestretli prvý raz. Pamätníci a majitelia archívov časopisu veľmi rýchlo nalistujú stranu 46 vo vydaní 4/2022, kde sme sa venovali testu tohto motora v modeli Ceed v spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Vtedy sme s ním absolvovali v priebehu dvoch dní takmer 1 000 kilometrov na ceste do Mníchova a späť, pričom pri čisto diaľničnej jazde si motor vypýtal niečo okolo 7 l/100 km. Aj vtedy, aj teraz, v spojení s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, potreboval pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h približne 2 750 ot./min. A to je stále akceptovateľná úroveň. Navyše Kia dopriala modelu Ceed veľmi slušné odhlučnenie, takže počas dlhého diaľničného presunu nemusíte zvyšovať hlasitosť rádia, aby ste prehlušili svišťanie okolitého vzduchu, prípadne odvaľujúcich sa pneumatík. Aj rozhovor na palube zvládnete bez zvyšovania hlasu. Pokojne, príjemne, bez stresu.

Inzercia

Vo vlastných rukách

Manuálne prevodovky sa k nám dostávajú čoraz sporadickejšie. Nie je to tým, že by nás automobilky rozmaznávali. Skôr tým, že konštruktéri ich pomaly vypúšťajú z ponuky. Automaty prešli skvelým vývojom a mnohé už radia bez toho, aby ste o tom vedeli. A keď si zvolíte športový režim, prípadne čoraz dostupnejšiu možnosť radiť páčkami pod volantom, dostanete istú mieru slobody vo voľbe toho, pri akých otáčkach motora budete radiť.

O to viac sme sa tešili z manuálnej prevodovky v dlhodobo testovanom aute. Radí hladko, presne a nikdy sa nám nestalo, že by sme váhali, čo máme zaradené, prípadne by sme netrafili požadovaný stupeň. Možno by sa nejaké slovko o možnostiach zlepšenia ušlo spojke. Zaberá relatívne vysoko a treba si na ňu zvyknúť. Motor potrebuje na svižný rozbeh vyššie otáčky, takže treba nájsť ten správny moment, kedy pustíte spojku a koľko otáčok k tomu potrebujete. Zo začiatku sa môže stať, že vám výstraha pripomenie, že vozidlo pred vami už odišlo a máte sa pohnúť. O čosi viac budete potrebovať cvik pri cúvaní do kopca. Vtedy potrebujete viac otáčok a pri opakovaných manévroch sa môže typickou vôňou ozvať spojka. Nie je to nič vážne, len sa na to treba pripraviť. A nacvičiť si správnu koordináciu. Potom to pôjde hladko aj bez arómy, prípadne zhasnutého motora.

Tak akurát

O ponuke ceny a výbavy ste sa už počas jednotlivých výstupov dozvedeli azda všetko, čo sa povedať dalo. No doteraz sme toho menej napísali o vnútornom priestore a celkovej ergonómii. A aj v tejto kapitole musíme Kiu pochváliť. Vodič a spolujazdec si bez problémov nastavia svoje sedadlá, aj so 190 cm si nájdete polohu za volantom ako z učebnice. A to nemôže povedať veľa áut. Skôr čoraz menej. Akoby výrobcovia vypúšťali okrajové telesné rozmery, lebo ich je málo. Ako sa to vezme, v Európe je vysokých a veľkých ľudí celkom dosť. Dlhonohých vodičov poteší aj kolmá stena stredovej konzoly palubnej dosky. Jej v podstate jednoduché tvary vám nebudú nijako zasahovať do holene, ani do kolena. Verte, že zažívať niečo také vás z dlhodobého hľadiska dosť rozladí. Preto je super, že Kia Ceed žiadne takého nástrahy neskrýva. Jednoducho si pohodlne sadnete, naštartujete a idete. Veľmi slušne to vyzerá aj na zadných sedadlách. Priestorovo sa dvaja cestujúci zmestia na šírku bez najmenších problémov, rovnako je to aj na dĺžku. Štandardne veľké postavy sa nebudú tlačiť kolenami, ani hlavami.

Ceed patrí do skupiny vozidiel, na ktoré kladú ich majitelia všetky nároky. Od rozvozu detí do školy, cez nákupy, až po výlety a dovolenkové cestovanie. A Kia presne vie, ako tieto nároky plniť. Napríklad aj primerane veľkým batožinovým priestorom. Síce zadné sedadlá rozdelíte iba v pomere 40 : 60 a nemáte k dispozícii otvor na prestrčenie lyží, ale aj to za bežných okolností stačí. A na všetko ostatné sú tu v prípade potreby nosiče. Skôr poteší dvojitá podlaha, háčiky na zavesenie tašiek, rovina po sklopení operadiel, prípadne kotviace oká, aby ste do nich zachytili sieť a skrotili tak prípadné menšie kusy nákladu, aby vám nelietali po batožinovom priestore.

Naozajstný kamarát

A tak sa dostávame k otázke či Kia Ceed stojí za to, aby ste o nej uvažovali ako o partnerovi na všetky úlohy súvisiace s mobilitou. Ťažko si predstaviť úlohu, ktorú by nezvládala. Dobre, na okruh s ňou drať pneumatiky a naháňať desatiny asi nepôjdete. No koľko z vás to aj reálne robí? Na vašom obľúbenom horskom priechode vás isto zabaví. S príjemným riadením a pohodlným odpružením, ktoré sa nezľakne, ani keď trochu pritlačíte. A s brzdami, na ktoré ani nemusíte veľmi tlačiť a budú hrýzť kotúče.

Priateľskou spotrebou si vás nakloní a celkovou útulnosťou získa. Vytýkať by sme mohli drobnosti. No mnohé z nich rozdrví pomerom ceny, výkonu, výbavy a toho, že vás nebude nútiť do kompromisov, na ktoré by ste nechceli pristúpiť. Celkovo z toho vyplýva, že práve vo verzii Sport predstavuje Kia Ceed s 1,5-litrovým motorom veľmi zaujímavú alternatívu, nad ktorou treba vážne rozmýšľať. A pokojne si môžete zvoliť aj inú farbu ako sivú, aby nevznikali asociácie, ktoré sa vám nemusia páčiť.

Testovacie emócie

Píše Dagmar Neuwirthová z vydavateľstva Motor Media CS: Pamätám si, keď som pred pár rokmi po dlhej dobe presadla z firemného vozidla nemenovanej značky do testovacej Kia Sportage. Okrem nádhernej medenej farby bola nádherná celá. Napriek tomu, že som vždy preferovala manuál, lebo len vtedy si človek môže povedať, že šoféruje, na automat v Kia Sportage som si zvykla veľmi rýchlo. Najmä pri dnešných dopravných zápchach, keď cestujeme do práce vyše hodiny, automat skutočne ponúka komfortnú jazdu.

S víťazoslávnym úsmevom a spokojnosťou som na nej prišla domov a úsmev a spokojnosť mi vydržala celý polrok, keď som na tomto autíčku jazdila. S podobným pocitom som sa tešila aj na nový model Kia Ceed.

Neprehliadnuteľná sivá farba dodáva autu šmrnc, takže mi ako správnu ženu hneď napadlo zladiť auto s oblečením. Elegantný sivý outfit som doplnila o červený rúž a vyrazila som do ulíc. Ceed má veľa rôznych šikovných funkcií, oceňujem najmä systém FCW, ktorý upozorní pred hroziacou haváriou, ale aj funkciu, ktorá vás upozorní, že vozidlo na križovatke pred vami práve odišlo. Priestranný interiér naviac ponúka dostatok miesta na veľký nákup a vojde sa do neho aj dosť kamarátok na poriadnu dámsku jazdu.

Všetci, ktorí pravidelne bojujú s parkovaním, určite ocenia parkovacie senzory a kameru. A keď už sme pri tom parkovaní, u mňa je to tak, že keď s autom zaparkujem na prvú (parkujem zásadne zadkom, nie čumákom auta), viem, že som si s autíčkom porozumela. Kia Ceed je jednoducho ideálny parťák nielen do mesta.

Technické údaje Kia Ceed T-GDi 6 MT Sport

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 482 cm3
  • Výkon 118 kW (160 k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/45 R17.
  • Batožinový priestor 395/1 291 dm³
  • Rozmery: 4 315 × 1 800 × 1 447 mm, rázvor 2 650 mm, pohotovostná/ povolená hmotnosť 1 255/1 820 kg, objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 210 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,4 s
  • Spotreba (WLTP) 5,5 – 6,3 l/100 km
  • Emisie CO2 125 – 142 g/km
  • Cena/testované auto 17 290/23 470 €

Náklady na ročnú prevádzku: 2 345 €

  • Palivo (benzín 95) 1 495,65 € (5,9 × 150 × 1,69)
  • Poistenie 664,98 €
  • Pneumatiky + 2 × prezutie 180,20 € (Barum Polaris 5; 324 € sada) (Mikona)

Plusy a mínusy

+ Pružný motor
+ Naladenie podvozka
+ Primeraná spotreba
+ Vyššie užitočné zaťaženie
+ Výbava v edícii Sport
+ Pracovný priestor okolo vodiča
+ Infotainment
+ 7 rokov bezplatných aktualizácií máp a telematických služieb Kia Connect
+ Prenosná záruka na 7 rokov/150 000 km
+ Odhlučnenie interiéru

– Chýba bezkľúčové zamykanie a štartovanie
– Aktualizácie navigácie musíte po dvoch rokoch robiť manuálne
– Chýba ponuka jazdných režimov
– Výbava Sport je k dispozícii iba v jednej motorizácii
– Nedostupnosť predných parkovacích senzorov a matrixových LED svetiel
– Záber motora a prevodovky pri cúvaní do kopca





ODPORÚČANÉ