TEST Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC: Čistá nafta v kombinácii so štvorkolkou? Takýchto áut je čoraz menej…

Naftové SUV, ktoré je na rozhraní bežnej a prémiovej triedy. Aj tak by sa dal v krátkosti zhrnúť Mercedes-Benz GLB.

V danej konfigurácii auto pôsobilo skutočne robustným a zároveň luxusným dojmom.
Jeho dvojlitrový naftový motor sa vyznačoval hlavne kultivovanosťou a hospodárnosťou.
Vydané  Text: 

Otvoriť fotogalériu

Mnohé rodiny v dnešnej dobe siahajú po veľkorozmerných autách, ideálne so siedmimi miestami, spoľahlivým motorom, dobrou výbavou a prívetivou cenou. Keďže trh je na podobné vozidlá aktuálne pomerne bohatý, jednému by sa zdalo, že nie je problém vybrať si. Avšak s bohatou ponukou prichádza aj veľká miera nerozhodnosti. Na výpočet modelov tejto kategórie by sme potrebovali nejaký ten čas, preto sa pozrieme na jeden, ktorý prináša punc prémiovej triedy pri zachovaní tradičných rodinných hodnôt. Je ním Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC.

Malý vstup do rodinnej prémie

Za pomerne dlhým názvom sa skrýva, ako už isto viacerí tušíte, kompaktné SUV, ktoré si môžete kúpiť aj v kombinácii so sedemmiestnou kabínou. V mojom prípade však tretí rad sedadiel absentoval, no zato sa auto mohlo pochváliť pomerne slušnou prepravnou kapacitou. Čo navyše mnohých osloví, je fakt, že pod kapotou stále pracoval čistokrvný dvojlitrový naftový motor. Môžem povedať, že podobné auto je v dnešnej dobe už skôr endemitom ako bežnou záležitosťou.

Mercedes-Benz GLB pred časom, podobne ako menšie GLA, prešiel decentným faceliftom. Jeho podpis vidno predovšetkým na grafike svetiel, jemnom redizajne nárazníkov, no a potom čiastočne aj na interiéri. Zmeny ako celok dopomohli autu, aby pôsobilo ešte prémiovejším dojmom.

Nebojí sa ničoho

Zaujímavosťou modelu GLB je, že napriek svojim kompaktnejším rozmerom pôsobí robustne a nebojácne. Už som dokonca zachytil aj také slová, že druhé najmenšie SUV v ponuke značky je zároveň aj druhým najdrsnejšie vyzerajúcim. Samozrejme hneď po dlhoročnej klasike – triede G. Možno je to len môj subjektívny pocit, no niečo pravdy na tom bude. Veď takmer kolmá predná a zadná časť dávajú autu poriadny outdoorový charakter. K tomu pripočítame masívnu dizajnovú mriežku chladiča s tradične veľkým logom, výrazné tvarovanie nárazníka a lákavý odtieň metalízy, no a razom sa z nenápadného SUV stáva magnet na pohľady.

Zmienená modernizácia priniesla taktiež trošku drzejšiu grafiku predných svetiel s technikou MULTIBEAM LED. Vzhľadom na kategóriu auta nejde o najvyššiu triedu digitálnych svetlometov Mercedesu, no rovnako tak nemôžeme hovoriť ani o slabom štandarde. Svetlá totiž disponujú solídnym výkonom a aj v diaľkovom režime dokážu s lúčom pracovať veľmi presne. Výhodu predstavuje aj rovnomerné rozliatie svetla pred autom bez slepých miest. Ak by však niekto všeobecne čakal od Mercedesu horšiu svetelnú techniku, sklamal by sa.

TEST Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé: Dokonalý krížnik pre manažérov s dojazdom cez 1000 kilometrov

Solídny dvojliter v nafte

V nadpise uvádzam, že testovaný kúsok mal čistý naftový motor spojený s pohonom všetkých štyroch kolies. Poďme si teda spoločne viac posvietiť na samotný agregát. Ide o generáciu s označením OM 654. Objem pohonnej jednotky je 1 950 centimetrov kubických, pričom výkon je 140 kW a krútiaci moment dosahuje 400 Nm. Motor spolupracuje s 8-stupňovým automatom. Znalci už isto tušia, že ide o staršiu generáciu naftového motora. Tá novšia, ktorá sa nachádzala napríklad v testovanom Mercedes-Benz GLC Coupé, pridáva do označenia navyše písmenko M, čo znamená „Modified“.

Naftový dvojliter sa vyznačuje kultivovaným chodom a solídnou agilnosťou. Dokáže pracovať v širokom spektre otáčok, pričom maximálny ťah dosahuje už od 1600 ot./min.

Motor, ktorý pracoval v Mercedes-Benz GLB 220d 4Matic nedisponuje rozsiahlejším elektrickým systémom. Jeho prvé použitie sa datuje ešte do roku 2016 v modeli E 220d. Agregát má napríklad oceľové piesty so stupňovitým tvarom a nanoúpravou, nižšiu hmotnosť a produkuje menej vibrácií i nežiadúci hluk.

Kultivovaný v širokom spektre otáčok

Predovšetkým posledný zmienený bod predchádzajúcej vety bolo počas testu cítiť asi najviac. Aj so zapnutým systémom Start/Stop som nemal pocit, že by motor pri spustení vydával výraznejší hluk alebo vibrácie. Predovšetkým konkurencia má s týmto, podľa môjho názoru, dlhodobo problémy, pretože niektoré naftové jednotky majú výrazne hlučnejší štart. Samozrejme nemôžem naštartovanie tohto motora porovnávať s jeho modifikovanou mild-hybridnou verziou, no aj tak si myslím, že je kultivovanejší ako ostatné agregáty v danej triede.

Motor je navyše schopný pracovať v pomerne širokom spektre otáčok. Ťah pohonnej jednotky cítiť už zospodu, pričom sa nebojí pri rýchlejšej akcelerácii vystúpiť do vyšších čísel. Najlepšie sa však cíti okolo 1 300 až 1 900 ot./min. Dobrou správou je, že prevodovka ho v bežnom režime drží práve v danom spektre. To zabezpečuje príjemný chod bez zbytočného hluku a taktiež príjemne nízku spotrebu.

60-litrová nádrž

Spotreba sa počas testu dlhodobo ustálila na úrovni 6,3 litra na 100 km. Musím však povedať, že mojim primárnym cieľom nebolo „jazdiť na spotrebu“. Ak by som tak robil, viem si predstaviť, že by som ju mohol stlačiť ešte o nejaké deci nižšie. No a práve v spotrebe je rozdiel medzi touto generáciou naftového motora a jeho modifikovanou mild-hybridnou verziou azda najciteľnejší. Samozrejme, že technicky a parametrami sú obe motorizácie tiež odlišné, no oko spotrebiteľa postrehne predovšetkým údaj spotreby. Tá bola počas testu väčšieho a ťažšieho GLC Coupé o 0,8 litra na 100 kilometrov nižšia. Je to najmä dôsledok elektrickej mild-hybridnej sústavy. Aj tak si však myslím, že daná spotreba ľahko nad 6 litrov nie je na toto auto zlá. Bonusom je 60-litrová nádrž, s ktorou bez problémov prejdete 800 až 900 kilometrov.

Rovnako pozitívne musím hodnotiť aj nastavenie podvozku. Napriek tomu, že auto malo obuté 19-palcové disky kolies s rozmerom pneumatík 235/50 R19, nemal som pocit, že by bol podvozok nejako tvrdý, respektíve zbytočne mäkký. Priečne nerovnosti zvládal aj bez hlučnejších rázov do interiéru a rýchle prejazdy zákrut boli tiež bez nakláňania karosérie. Vo vertikálnom smere auto, aj napriek svojim rozmerom, držalo prekvapivo dobre. Pozitívne hodnotím aj fakt, že testovaný exemplár bol postavený na prémiových pneumatikách Pirelli P Zero.

Takmer dokonalá kombinácia interiéru

K samotnému autu mám však aj zopár negatívnych postrehov. Tie sa však zväčša týkajú interiéru. V prvom rade ide o výrazné zastúpenie klavírneho laku na stredovom tuneli. Ako isto dobre viete, nie som zástancom tohto prevedenia a Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC mi to opäť potvrdil. Často sa mi totiž stalo, že sa od lesklej plochy odrážali lúče slnečného svetla na všetky strany. Naopak, čo hodnotím veľmi pozitívne, je použitie drevených obkladov na dverách a palubnej doske.

Interiér už tradične disponuje spracovaním na vysokej úrovni. Osobne som veľkým fanúšikom zvolenej farebnej kombinácie. Hnedá koža s čiernymi doplnkami a modrou farbou karosérie vytvorila z nenápadného, no drsne pôsobiaceho GLB dobre vyzerajúce auto. Vpredu sa cestujúci môžu naplno usadiť do pohodlných sedadiel s dobrým bočným vedením, ktoré je navyše možné nastaviť aj v oblasti bedier. Škoda, že ich posúvanie prebieha len mechanicky.

TEST Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé: Takmer dokonalá fúzia dvoch modelov. Nesedí mu len jedna vec…

Zjednodušené ovládanie

Jednou zo zásadnejších zmien, ktoré so sebou priniesla modernizácia, je napríklad odstránenie ovládacích prvkov systému MBUX zo stredového tunela. Po novom je tu len miesto na odkladanie predmetov a lakťová opierka. Zmizol tradičný dotykový ovládač. Musím však povedať, že to nevnímam ako nevýhodu. Aj keď sú mnohí odporcovia dotykového ovládania, osobne si myslím, že si auto raz nastavím počas státia a ďalej už nič nemením.

To by bolo k prednej časti interiéru. Teraz by som zopár riadkov venoval aj zadným sedadlám. Vo všeobecnosti je tu pred kolenami dosť miesta. Čo však vnímam mierne negatívne, je miesto nad hlavou. Ak sa totiž plnohodnotne ponorím do zadnej lavice, nad hlavou mi zostáva približne centimeter, možno dva. Nižší strop je spôsobený použitím mohutného panoramatického okna. Odhliadnuc od toho, na zadné sedadlá bez problémov umiestnite dve plnohodnotné detské sedačky aj s rezervou navyše. Zadnú lavicu je možné posúvať, čo ovplyvňuje veľkosť batožinového priestoru. Základná kapacita kufra je 565 litrov.

Aký bol Mercedes-Benz GLB po týždni?

Čo dodať na záver? Azda len toľko, že Mercedes-Benz GLB predstavuje silnú konkurenciu viacerým európskym modelom. Jeho silnou stránkou je, že spadá niekde na rozhranie bežnej a prémiovej triedy. Do interiéru sa tak premieta viacero prvkov, ktoré konkurencia neponúka, spoločne so solídnym spracovaním a overenou technikou. V kombinácii s naftovým dvojlitrom a pohonom všetkých kolies tak ide o špičkového rodinného služobníka.

Technické údaje Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 635 x 1 834 x 1 692 mm
Rázvor  2 829 mm
Prevádzková hmotnosť 1 790 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 290 kg
Objem batožinového priestoru 565 / 1 800 dm³
Výkon motora 140 kW/ 148 koní pri 3 800 ot./min
Krútiaci moment motora 400 Nm pri 1 600 ot./min
Pohon 4MATIC
Prevodovka 8-stupňová automatická
Objem nádrže 60 l
Palivo nafta
Zrýchlenie 7,8 s
Maximálna rýchlosť 217 km/h
Spotreba – test 6,3 l/100 km
Cena – test 69 600 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ