Test Honda Civic Type R: Najlepší hothatch, aký dnes môžete kúpiť (?)
Ak uvažujete nad kúpou Hondy Civic Type R, povzbudíme vás. Za svoje peniaze dostanete nielen fantasticky zábavné auto s ohromujúcim vzhľadom, ale aj pridanú hodnotu hodnú prémiovej triedy.
Vydané Text: Erik Stríž
Ako je to s tými generáciami Civicu?
Aktuálna Honda Civic Type R vychádza z 11. generácie Civicu, no je to len šiesta verzia športového modelu vo svete a piata v Európe. Zaujímavosťou je, že jeho debut pred dvomi rokmi prišiel práve v čase 25. výročia prvej verzie Type R (EK9) a 50. výročia výroby prvého Civicu. A toto, na čo sa pozeráme, je asi posledný Type R s klasickým benzínovým pohonom a manuálom.
Má pôsobivú akceleráciu, presné riadenie, promptne reagujúci motor, zvlášť dobré sprevodovanie, krásny zvuk. Akoby sa ho apel na ekológiu ani netýkal, pretože Civic Type R dokáže byť aj v dnešnej dobe vysoko autentický športový hatchback – nehľadiac na to, že ide o priestorovo najväčší Civic v histórii. Aktuálna verzia už viac menej zodpovedá rozmerom starého Accordu.
Je ľahké podľahnúť dojmu, že ide o najlepší hothatch, aký dnes môžete kúpiť. Kto mu vlastne konkuruje? Mercedes-AMG A45 S? S prižmúrenými očami Hyundai i30 N Performance?
Motor, pohon, technické údaje
Hoci nový Type R stojí na novom základe, jeho pohon je len evolúciou toho, čo už poznáme z predchodcu. Predné kolesá poháňa de facto rovnaký motor ako v predchádzajúcej generácii, ale preladený a s upravenou výbavou, ktorá zahŕňa napríklad nové turbodúchadlo. Je menšie a má menej lopatiek, čím sa skrátila jeho odozva. Vďaka úpravám sa dosiahla nielen nižšia spotreba paliva, ale aj vyšší výkon.
Ide o agregát 2.0 VTEC TURBO, poctivý štvorvalcový motor so 16 ventilmi a preplňovaním, ktorý výrobca konfiguruje iba s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Maximálny výkon tohto motora je mimoriadny – 242 kW (329 koní), tie dosahuje pri 6 500 ot./min. To, čo budete pociťovať ako tlak do sedadiel, je prejavom masívneho krútiaceho momentu 420 Nm, ktorý tento motor dosahuje v rozpätí 2 500 až 4 000 otáčok za minútu. Pri divokej jazde budete teda často preraďovať, ale aj sa pomerne skoro dočkáte maximálnej sily pohonu. Akcelerácia z nuly na 100 km/h môže, ak budete dobre preraďovať, už za 8,2 sekundy, pričom verzia S má v technických údajoch uvedenú ešte o desatinu sekundy lepšiu hodnotu. Najvyššia rýchlosť Civicu Type R je 275 km/h.
Sú to pôsobivé technické parametre, hoci nepochybne by sme našli výkonnejšie aj rýchlejšie vozidlá. O to však nejde. V tomto prípade ide o charakter vozidla, jazdné vlastnosti a atmosféru za volantom, ktorá vás jednoducho pohltí.
Dôležitú úlohu pri vytváraní charakteru vozidla zohráva nízky podvozok, 121 mm svetlej výšky, ktorá pri plnom zaťažení klesá až na 109 mm. Potom nízky posed a naozaj tvrdé škrupinové sedadlá s vysokým bočným vedením, ktoré vás podržia počas divočiny. Červené bezpečnostné pásy sú jedným z tých dôležitých detailov, ktoré robia z bežného Civicu práve Type R.
Snáď jediné, čo by tu ešte mohlo chýbať, sú 5-bodové pásy, ktoré v aute s cestnou homologizáciou nájdete iba sotva.
Poteší ego, odpustí chyby
V praxi sa ukázalo, že Civic Type R v bojových podmienkach nemá azda žiadne nedostatky vyplývajúce z predného náhonu. V tiahlych zákrutách veľmi pekne drží predok, ale je stabilné aj v úzkych šikanách, pričom zostáva prekvapivo stabilné. Nový Type R ukázal ďalšiu dôležitú vlastnosť pre nadšencov dráhového jazdenia – odpúšťa pomerne veľa chýb, ktoré vodič počas spraví v zápale boja. To platí pre riadenie, používanie prevodovky, bŕzd v zákrutách a tiež pri dávkovaní krútiaceho momentu plynovým pedálom.
Toto stabilné predvídateľné správanie je výsledkom viacerých faktorov. Po prvé, zvýšila sa tuhosť odpruženia. A čo je zaujímavé, výroba zahŕňala viac lepených spojov. Po druhé, odpruženie sa znížilo a rozchod kolies sa mierne zvýšil. Napokon, oproti civilnej verzii bola upravená geometria kolies.
Veľa práce sa urobilo aj na aerodynamike: lišty a vstupné otvory použité na karosérii nie sú dekoračné, ale majú za cieľ buď znížiť odpor, alebo zvýšiť prítlak, prípadne slúžia na elimináciu porúch prúdenia vzduchu prúdiaceho autom alebo na lepšie chladenie bŕzd. Tieto úpravy v podobe sotva viditeľných vstupných otvorov v prednom nárazníku údajne znižujú teplotu bŕzd až o 60 stupňov Celzia! Honda, samozrejme, zdôrazňuje, že všetky tieto úpravy majú korene v motoristickom športe a vyplývajú z bohatých skúsenosti v rôznych pretekoch.
Tých, ktorí so svojimi vozidlami mieria na okruhy, poteší aj záznamník údajov Honda LogR novej generácie, ktorý v reálnom čase kombinuje údaje o výkone zhromaždené senzormi v aute s aplikáciou pre smartfóny. Pridanou hodnotou je 3D zobrazenie pohybu vozidla a inovatívna funkcia bodovania, ktorá vďaka štandardizovanej metóde hodnotenia umožní viacerým vodičom, aby sa medzi sebou porovnávali celkom objektívne.
Ceny na Slovensku
Honda Civic sa na Slovensku predáva od 35 890 €, zatiaľ čo Civic Type R 59 990 €, pričom v cenníku verzie Type R figuruje aj výbava „S“ od 68 490 €. Obe verzie dosahujú výkon 242 kW (329 k) a vôbec majú rovnaké technické špecifikácie, až na rozsah výbavy. Type R za takmer desaťtisíc eur naviac ponúka duálnu automatickú klimatizáciu, spätné zrkadlo s automatickou clonou, infotainment CONNECT 2 s navigáciou a aplikáciou LogR, parkovacie senzory vzadu aj vpredu či elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá.
Po technickej stránke sú ale fakticky totožné, rozdielom je jeden gram CO2 v celkovej emisnej bilancii v prospech verzie S.
Aktuálny cenník modelu HONDA CIVIC TYPE R nájdete priamo na webstránke importéra.
Honda Civic Type R – Technické údaje
- Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
- Zdvihový objem motora 1 998 cm^3
- Výkon 242 kW pri 6 500 ot./min.
- Max. krútiaci moment 420 Nm pri 2 500 – 4 000 ot./min.
- Prevodovka 6M
- Max. rýchlosť 275 km/h
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,4 s
- Spotreba na 100 km 8,2 l/100 km
- Dĺžka 4 594 mm
- Šírka 1 890 mm
- Výška 1 401 mm
- Rázvor 2 734 mm
- Rozchod kolies vpredu/vzadu 1 625/1 623 mm
- Objem batožinového priestoru 410 – 1 212 l
- Objem palivovej nádrže 47 l
- Prevádzková hmotnosť 1 429 kg
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk